از قرآن حضرت علی(ع) تا تابلوی حكاكی مسجدالاقصی

از قرآن حضرت علی(ع) تا تابلوی حكاكی مسجدالاقصی


 آذر 94 كه پوتین بدون تشریفات از فرودگاه برای دیدار با رهبر انقلاب شتافت، هدیه‌ای با خود به همراه آورده بود كه ارزش مادی و معنوی فراوانی داشت. البته آن روزها، رسانه‌ها این هدیه را نه تنها هدیه‌ای معمولی و مرسوم كه البته چون قرآن بود به هر حال هم نمی‌توانست هدیه‌ای معمولی باشد، حاوی پیغام مهمی برای مخابره به ایران قلمداد كردند. برخی معتقد بودند رهبران روسیه به ارزش این كتاب آسمانی و جایگاه والای آن میان مردم جهان به‌ویژه مسلمانان پی برده‌اند. مثلا آن موقع، علی‌اكبر ضیائی، رایزن فرهنگی ایران در مالزی با تبیین پیام هدیه قرآنی پوتین به رهبر انقلاب، در این باره گفته بود: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با اهدای یك جلد قرآن خطی به آیت‌ا... خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب نشان داد این بار رهبران روسیه بهتر از دوران گورباچف، با پیام امام راحل برخورد منطقی كرده و اصل پیام آن رهبر كبیر انقلاب را پس از ۲۷ سال اكنون به‌درستی دریافت كرده‌اند.
اشاره او به پیام مهم و تاریخی امام خمینی(ره) در روز یازدهم دی‌ ۶۷ خطاب به گورباچف (آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی) بود كه فرموده بودند: «از این پس كمونیسم را باید در موزه‌های تاریخ سیاسی جهان جست‌وجو كرد.» همچنین ایشان در ادامه این پیام فرموده بودند: «قرآن مجید اساس تفكر مادی را نقد می‌كند و به آنان كه بر این پندارند كه خدا نیست و گرنه دیده می‌شد، می‌فرماید: لاَّ تُدْرِكهُ الأَبْصَارُ وَهُوَ یدْرِك الأَبْصَارَ وَهُوَ اللَّطِیفُ الْخَبِیرُ.»
البته این قرآن خطی، نخستین هدیه قرآنی رهبران جهان به آیت‌ا... خامنه‌ای نبود. پس از پوتین هم، تقریبا یك‌سال بعد وقتی نارندرا‌مودی، نخست‌وزیر هند به ایران آمد و با رهبر انقلاب دیدار كرد نسخه‌ای از قرآن منسوب به حضرت علی(ع) را با خود به هدیه آورده بود. همان موقع پایگاه خبری شبكه تلویزیونی هند (NDTV) نوشت این، نسخه‌ای كمیاب از قرآن كریم متعلق به قرن هفتم، نوشته شده به خط كوفی و منسوب به حضرت علی(ع) و البته بازچاپ آن نسخه است.
اینها را گفتیم تا خبر تازه‌ای بدهیم؛ دیروز حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای از هیاتی عالی‌رتبه از جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) میزبانی كردند و در انتهای این دیدار هدیه‌ای نفیس دریافت كردند. یك‌تابلوی حكاكی منقش به تصویر مسجدالاقصی.