بفرمایید نون و قصه

بیست و دومین جشنواره قصه‌گویی فراخوان خود را اعلام كرده و مراحل اجرایی را پشت‌سر می‌گذارد

بفرمایید نون و قصه

جشنواره قصه‌گویی به بیست و دومین دوره خود رسیده است. یعنی پیش از این در بیست و یك دوره قصه‌گویان و قصه‌دوستان در كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان دور هم جمع شده و هی قصه گفته‌اند تا برسد به همین دوره‌ای كه حرفش را می‌زنیم. همین دوره هم هنوز از راه نرسیده، برای آنها كه قبل‌تر تجربه‌اش كرده‌اند، حسابی شیرین است. فكرش را بكنید! این همه آدم در این جهان زندگی می‌كنند و هنوز قصه‌های كودكی برایشان زنده است. اصلا مگر می‌شود بی‌قصه زندگی كرد؟ واقعیتش این است كه بی‌قصه می‌شود زنده بود، اما نمی‌شود زندگی كرد. حتی سراغ كتب آسمانی هم برویم، می‌بینیم خداوند در موارد بسیاری شیوه بیان داستانی را انتخاب كرده و این روایت‌ها هم در ذهن پیروان هر دینی حسابی جاگیر شده‌اند. حالا از همین مسأله مهم گرفته تا ماجراهای شنگول و منگول بچگی‌مان را بگذارید كنار هم و ببینید قصه‌ها در جهان هر انسانی فارغ از این‌كه دل در گروشان داشته باشد یا نه چه نقشی دارد.

 آینده‌سازی با قصه
امان از قصه... هی حواسمان را پرت می‌كند، می‌بردمان به جهان خودش و هی یادمان می‌رود بگوییم از این‌كه این دوره از جشنواره قصه‌گویی به كجا رسیده و اكنون در چه حالی است. همان‌طور كه قبل‌تر هم در رسانه‌ها اعلام شده، این جشنواره با شعار «آینده ساختنی است» در دو بخش قصه‌گویی صحنه‌ای و ۹۰‌ثانیه‌ای آذر ۱۳۹۸ (دسامبر 2019) برگزار می‌شود. بخش صحنه‌ای شامل مسابقه ملی و بین‌الملل  است.
 بین‌الملل هم داریم؟
بله، داریم و فراخوان انگلیسی و عربی بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان برای شركت‌كنندگان خارجی منتشر شده است.
در بخش مسابقه بین‌الملل، داوطلبان سایر كشورها به همراه برگزیدگان ۲۱ دوره گذشته جشنواره قصه‌گویی در مراحل منطقه‌ای، ملی و بین‌الملل و قصه‌گویان و مجریان دارای سابقه اجرا در رسانه ملی و تئاتر كشور می‌توانند شركت
كنند.
براساس این فراخوان، بخشی از شیوه‌های قصه‌گویی صحنه‌ای كلاسیك (سنتی) و بخش دیگر به قصه‌گویی مدرن (نوآورانه) اختصاص یافته است. قصه‌گویی به صورت تك‌نفره و در مدت زمان حداكثر ۱۵ دقیقه و تصویربرداری از قصه‌گویی در نمای باز از جمله شرایط شركت در بخش صحنه‌ای است.
قصه‌گویان علاقه‌مند به شركت در بخش بین‌الملل این جشنواره تا ۱۷ شهریور 98 (8 سپتامبر 2019 میلادی) فرصت دارند برای ثبت‌نام و بارگذاری فیلم قصه‌های خود به پایگاه اینترنتی جشنواره به نشانی
 www.kanoonfest.ir  مراجعه كنند.
 حكم‌های تازه برای جشنواره
آن‌طور كه دیروز اعلام شد، دبیران هنری، علمی و اجرایی بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی مشخص شدند.
با حكم محمدرضا زمردیان، رئیس بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی سروش صحت نویسنده، بازیگر و كارگردان، امسال نیز به‌عنوان دبیر هنری بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان منصوب شد.
زمردیان همچنین مریم جلالی را به عنوان دبیر علمی جشنواره قصه‌گویی منصوب كرد. جلالی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و عضو هیات مبانی نظری كانون پرورش فكری است. این استادیار دانشگاه همچنین به عنوان یكی از اعضای هیات تحریریه و كمیته علمی نشریه سوشال ساینس انگلیس و شورای كتاب كودك نیز فعالیت دارد.
مجید توكلی، كارگردان سینما نیز به عنوان دبیر اجرایی این جشنواره منصوب شد. وی كه در دوره گذشته هم به عنوان دبیر‌اجرایی این جشنواره فعالیت داشت، كارگردانی فیلم «متولد ۶۵» را در كارنامه كاری خود دارد.
همچنین در ادامه این حكم، افسون امینی مدیركل مركز آفرینش‌های فرهنگی كانون به عنوان مسؤول كمیته‌های استانی و منطقه‌ای بیست‌ودومین جشنواره قصه‌گویی و عضو كمیته اجرایی، نسرین سجادیان مدیركل آموزش و پژوهش كانون به عنوان مسؤول كمیته علمی و الهام دارابی به عنوان مسؤول دبیرخانه بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منصوب شدند.
 كارگاه پشت كارگاه
همین حالا هم كه ما داریم اخبار جشنواره را برایتان می‌نویسیم، كارگاه‌های مختلفی در كانون پرورش فكری در حال برگزاری است، كارگاه‌هایی كه تكنیك‌های قصه‌گویی را به بچه‌ها و پدر و مادرها یاد می‌دهد تا بتوانند خیلی خوب قصه بگویند.
در برخی كارگاه‌ها مصطفی رحماندوست برای حاضران از اصول قصه‌گویی حرف می‌زند و در برخی دیگر هم بهرام شاه‌محمدلو یا همان آقای حكایتی خودمان كه از پیشكسوتان كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان و رئیس انجمن قصه‌گویی است.
می‌توانید پی ماجرا را بگیرید، كانونی شوید و بچه‌هایتان را هم به كانون ببرید، كانونی كه البته برخلاف آن تبلیغ معمول در آن ردی از كنكور و دانشگاه نیست، اما می‌تواند به شما و دیگران لذت بردن بسیار از زندگی، خلاقیت و عشق به زندگی را بیاموزد.