دكترین روسیه برای برقراری امنیت در خلیج فارس

دكترین روسیه برای برقراری امنیت در خلیج فارس

وزارت خارجه روسیه از سندی تحت عنوان «دكترین امنیتی خلیج فارس» رونمایی كرد كه در آن پیشنهاداتی در جهت تقویت اعتماد و شفافیت در منطقه و ایجاد سازمانی منطقه‌ای در عرصه تامین امنیت خلیج فارس، مطرح شده است. در این دكترین نقش ایران درخلیج فارس برجسته مطرح شده است .
به گزارش تسنیم، روزنامه ایزوستیا، چاپ مسكو نوشت: در شرایطی كه وخامت اوضاع سیاسی و نظامی در منطقه خلیج فارس افزایش داشته، وزارت خارجه روسیه دكترینی در زمینه تامین امنیت جمعی این منطقه ارائه كرده است.
سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه پیش از این بارها در گفت‌وگو با مقامات بلندپایه كشورهای منطقه تاكید كرده بود مسكو از همه نقش آفرینان در منطقه، از جمله طرف‌هایی كه با یكدیگر اختلافاتی دارند، می‌خواهد در جهت تقویت اعتماد متقابل و شفافیت، گام‌های مشخصی بردارند. اكنون این دیدگاه روسیه به شكل یك راهكار مشخص در آمده است. لاوروف روز گذشته نیز یاد آور شد: «ما بر این عقیده هستیم كه ایران كشوری است كه باید بخشی از حل‌وفصل مشكلات در منطقه باشد، نه آنكه مقصر اصلی در تمامی مشكلاتی شناخته شود كه در منطقه وجود دارد. ما تقریباً بیش از 10 سال است كه نظریه داریم درباره این‌كه كشورهای منطقه خلیج فارس، چه كشورهای عربی و چه جمهوری اسلامی ایران باید مذاكراتی برای تقویت اعتماد و شفافیت در عرصه نظامی را با حمایت اتحادیه عرب، سازمان همكاری‌های اسلامی و پنج كشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل آغاز كرده و در این زمینه به توافقاتی برسند. من فكر می‌كنم بدون چنین اقدامی، حل‌وفصل كامل مشكلات در منطقه ممكن نباشد.»
دكترین جدید روسیه در امنیت منطقه خلیج فارس سه‌شنبه در نشستی ویژه توسط میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر خارجه و نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور خاورمیانه و كشورهای آفریقایی معرفی شد. در مراسم رونمایی از این سند، نمایندگانی از كشورهای عربی، از جمله در سطح اتحادیه عرب، ایران، تركیه و همچنین اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا و گروه بریكس حضور داشتند. براساس متن این سند كه در سایت رسمی وزارت خارجه روسیه منتشر شده، طرف روسی پیشنهاد كرده رایزنی‌هایی بر اساس مذاكرات چندجانبه انجام شود و در نهایت یك گروه ابتكاری برای فراهم‌سازی مقدمات برگزاری یك كنفرانس بین‌المللی در زمینه امنیت و همكاری در منطقه خلیج فارس شكل بگیرد كه در جریان آن توافقاتی در زمینه سیستم امنیتی و اقدامات لازم برای تامین آن در نظر گرفته شود. از جمله اقدامات پیشنهادی مسكو، تقویت گفت‌وگوها بین مقامات سیاسی، نظامی و كارشناسان كشورهای منطقه، هماهنگی در زمینه اجرای مانورها و عملیات نظامی و پروازهای نظامی، دسترسی ناظرین به تاسیسات غیرمحرمانه و آشنایی با تسلیحات نظامی طرفین، خودداری از استقرار گروه‌های نظامی كشورهای فرامنطقه‌ای در خلیج فارس و به طور كلی كاهش حضور نظامی خارجی در این منطقه است.
براساس مفهوم امنیت جمعی، به كشورهای منطقه فرصت ایجاد یك «خط تلفن قرمز» میان ارتش كشورهای منطقه داده می‌شود. روسیه همچنین پیشنهاد توقف استقرار دائمی نیروی كشورهای خارجی را در منطقه داده و این همان طرحی است كه انگلستان همراه چند كشور اروپایی دیگر در پی اجرای آن هستند.