ساختمان‌های غرب پایتخت در محاصره آتش و دود

ساختمان‌های غرب پایتخت در محاصره آتش و دود

آتش‌سوزی‌های گسترده دو ساختمان در غرب تهران روز سختی را برای آتش‌نشانان رقم زد. این دو حادثه با اقدام سریع آتش‌نشانان در زمان وقوع آتش‌سوزی مصدومی برجا نگذاشت. همچنین عصر دیروز یک کارگاه تولید لوستر  در خیابان لاله‌زار طعمه حریق شد.
به گزارش جام‌جم، نخستین حادثه ساعت 2 و 3دقیقه بامداد دیروز به سازمان آتش‌نشانی خبر داده شد. بلافاصله نیروهای عملیاتی 9 ایستگاه همراه گروه امداد و نجات 5 و7و 8 و خودروهای بالابر، فوماتیك و حامل دستگاه‌های تنفسی، تانكر‌های آب و نردبان هیدرولیكی به‌سمت محل آتش‌سوزی در بزرگراه شهید فهمیده، بلوار كوهك حركت كردند. در بررسی‌های اولیه آتش‌نشانان مشخص شد یك رستوران به مساحت تقریبی 400 مترمربع كه در طبقه چهارم یك مجتمع تجاری و اداری قرار داشت، آتش گرفته و شعله‌های آتش از قسمت نمای مجتمع كه از جنس كامپوزیت بود به سمت طبقات بالا در حال گسترش است. شعله‌های آتش از طبقات پایین به تعدادی از مغازه‌های طبقه همكف سرایت كرده و دود بسیار غلیظی محوطه داخل مجتمع تجاری و اداری و اطراف را دربر گرفته بود.
با توجه به وسعت آتش‌سوزی، مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی هم در محل حادثه حاضر شد تا عملیات اطفای حریق را هدایت كند. نیروهای عملیاتی، جریان برق و گاز مجتمع تجاری را قطع كرده و ایمن‌سازی‌های لازم را انجام دادند و پس از مجهز شدن به دستگاه‌های تنفسی و تجهیزات مخصوص با استفاده از لوله‌های آبرسانی عملیات مهار شعله‌های سركش آتش را آغاز كردند. آتش‌نشانان در یك عملیات نفسگیر موفق شدند زبانه‌های آتش را پیش از سرایت به اطراف مهار و كاملا خاموش كنند.
 آسمان سیاه شد
در دومین حادثه ساعت 11 و 30 دقیقه دیروز آتش گرفتن مخزن سوخت در محله جنت آباد برای دقایقی آسمان این منطقه را سیاه كرد. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران در تشریح این حادثه گفت: ساعت 11 و 40 دقیقه چهارشنبه مشاهده دود در اتوبان نیایش تقاطع جنت آباد به سامانه ۱۲۵ آتش‌نشانی تهران اعلام شد كه بلافاصله نیروهای آتش‌نشانی به محل حادثه اعزام شدند. ملكی با بیان این‌كه علت وقوع حادثه آتش گرفتن یك مخزن گازوئیل در یك كارگاه ساختمانی بود، گفت: تعدادی از كارگران توانسته بودند از ساختمان خارج شوند و بقیه كارگران با راهنمایی آتش‌نشانان به پشت بام رفتند. بعد از اطفای حریق این كارگران از ساختمان خارج شدند. وی در پایان با اشاره به حضور سه ایستگاه به همراه امكانات در این مجتمع كارگاهی اشاره كرد و گفت: محل حادثه یك ساختمان شش طبقه با چند طبقه منفی است كه در طبقه منفی یک آن یك مخزن گازوئیل دچار آتش‌سوزی شده و پس از آن آتش به طبقات بالایی و پایینی تا طبقه 2 و منفی2 رسیده بود.
آتش در لاله زار
عصر دیروز هم یک کارگاه تولید لوستر در خیابان لاله زار طعمه حریق شد. سخنگوی آتش نشانی در تشریح این حادثه گفت: ساعت 17 و 6 دقیقه چهارشنبه آتش سوزی یک کارگاه تولید لوستر در خیابان لاله زار پاساژ گوهری به آتش نشانی گزارش شد.  بلافاصله اتش نشانان چهار ایستگاه راهی محل شده و با شعله‌های آتش در کارگاهی حدود 600‌متر رو به رو شدند که که در حال سرایت به چاپخانه طبقه زیرین بود.  آتش نشانان عملیات خود را آغاز کرده و در مرحله اول از گسترش آتش جلوگیری کرده و سپس شعله‌های آتش را خاموش کردند.