هشدار درباره داروهای ماهواره‌ای

هشدار درباره داروهای ماهواره‌ای

هشدار درباره داروهای ماهواره‌ای 
رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به تبلیغ دارو در ماهواره و فضای مجازی گفت: تبلیغاتی كه در زمینه دارو در فضای مجازی و یا شبكه‌های ماهواره‌ای انجام می‌شود به هیچ عنوان مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نیست.
محمدرضا شانه‌ساز افزود: اصولا تبلیغات عام دارو در كشور ما ممنوع است، زیرا دارو باید فقط با توصیه پزشك تجویز شود. بنابراین تبلیغاتی كه در حوزه دارو در شبكه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی انجام می‌شود، بیشتر جنبه تجاری و بازرگانی دارد. حتی گاهی در تبلیغات‌شان مدعی می‌شوند كه فلان دارو تاییدیه سازمان غذا و دارو را دارد كه به هیچ وجه این موضوع را تایید نمی‌كنم.
رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: گاهی می‌بینیم كه دارویی را تبلیغ كرده و آن را در منزل تحویل می‌دهند، این اقدام هم تخلف است، چرا كه بیمار فقط باید دارو را از داروخانه و طبق ضوابط و مقررات تهیه كند. تحویل دارو در منزل به هیچ وجه مورد تایید ما نیست. در زمینه مكمل نیز ضابطه به همین صورت است. وی تأكید كرد: گزارش‌های فراوانی داشتیم مبنی بر این كه مصرف این داروهای تبلیغی مشكلات متعددی را برای مصرف‌كنندگان ایجاد كرده‌اند و پرونده‌های زیادی در این زمینه در سازمان نظام پزشكی و پزشكی قانونی مطرح است. حال وقتی فردی دارویی ماهواره‌ای را خریداری و مصرف كند و دچار عارضه شود، نمی‌داند باید از چه كسی شكایت كند، زیرا افرادی كه دارو از آنها خریداری شده، قابلیت ردیابی ندارند.