طرح سازمان ثبت برای حذف قولنامه

طرح سازمان ثبت برای حذف قولنامه

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور از تهیه طرحی خبر داد كه بر اساس آن هرگونه معامله املاكی كه دارای سابقه ثبتی هستند، فقط به صورت تنظیم سند رسمی انجام شود و بنگاه‌ها اجازه تنظیم سند عادی برای این دسته از املاك را نداشته باشند.
ذبیح‌ا... خداییان درگفت‌وگو با تسنیم درباره تعیین تكلیف بنگاه‌های مشاور املاك كه مبادرت به انعقاد قرارداد بین خریدار و فروشنده می‌كنند، اظهار كرد: یكی از معضلات جامعه ما اسناد عادی است كه درصد بالایی از اختلافات و منازعات مردمی و طرح دعاوی در دادگستری‌ها را تشكیل می‌دهد.
به همین علت به دنبال این هستیم تا طرحی تهیه شود كه آن دسته از املاكی كه سابقه ثبتی دارند، هرگونه معامله نسبت به آنها به‌صورت رسمی اتفاق بیفتد كه با این اقدام به طور طبیعی زمینه بسیاری از اختلافات از بین می‌رود.
معاون رئیس قوه‌قضاییه بر فرهنگ‌سازی انجام معاملات از طریق انعقاد اسناد رسمی تاكید و تصریح كرد: مردم باید بدانند موقعی كه معامله‌ای را با سند عادی انجام می‌دهند چه عواقب ناگواری در انتظارشان است.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور اضافه كرد: همه قراردادهایی كه در بنگاه‌های معاملات املاك نوشته می‌شود عادی است و حتی دریافت كدرهگیری برای مبایعه‌نامه تنظیمی در بنگاه معاملات ملكی، باعث رسمیت سند تنظیمی نمی‌شود و سند عادی در مقابل سند رسمی اعتباری ندارد، مگر به موجب حكم دادگاه.