هشدار فائو درباره هجوم دوباره ملخ‌ها

هشدار فائو درباره هجوم دوباره ملخ‌ها

سازمان خواربار و كشاورزی ملل متحد درباره حمله دوباره ملخ‌های صحرایی به یمن و شاخ آفریقا هشدار داد و اعلام كرد كه اقدامات ایران و دیگر كشورها موجب كاهش جمعیت ملخ‌های صحرایی شده است. طبق اعلام این سازمان، در ایران، عربستان سعودی و سودان اقدامات كنترلی زمینی و هوایی جدی‌ای علیه ملخ‌های صحرایی صورت گرفته كه بی‌شك موجب كاهش جمعیت این آفت شده است.
فائو در تازه‌ترین اطلاعیه خود هشدار داد كه تخم‌ریزی این ملخ‌ها در فصل تابستان به همراه بارندگی‌های شدید فصلی می‌تواند در سه ماه آینده خطری جدی را برای مناطق تولید محصولات كشاورزی در یمن، سودان، اریتره، بخش‌هایی از اتیوپی و شمال سومالی به وجود آورد. طبق هشدار فائو، این وضعیت می‌تواند بر تولیدات فصلی زراعی و اقتصاد محلی همچنین بر امنیت غذایی و معیشت این كشورها تأثیرات منفی بالقوه‌ای داشته باشد.
فائو با اشاره به تلاش‌های ایران، عربستان و سودان در مقابله با این آفت اعلام كرد: امسال عملیات كنترل زمینی و هوایی جدی‌ای در ایران (در مقایس 712 هزار هكتار)، عربستان سعودی (در مقیاس 219 هزار هكتار) و سودان (در مقیاس 105 هزار) انجام شده كه بدون شك موجب كاهش جمعیت ملخ صحرایی شده، اما نتوانسته به‌صورت كامل مانع از شكل‌گیری دسته‌های ملخ‌های صحرایی و حركت آنها به سوی مناطق اصلی تخم‌ریزی این آفت در یمن، سودان، شاخ آفریقا و دو طرف مرزهای پاكستان و هند شود.
ملخ‌های صحرایی پس از این كه قابلیت پرواز به دست می‌آورند، دسته‌هایی ده‌ها میلیونی را تشكیل می‌دهند كه می‌توانند روزانه با استفاده از وزش باد تا 150 كیلومتر فاصله را بپیمایند. ملخ‌های صحرایی دوره حیات سه‌ماهه دارند و هرملخ ماده می‌تواند حدود 300 تخم بگذارد. /جام‌جم