حرف شورایاران به كرسی نشست

حرف شورایاران به كرسی نشست

با آن همه موج منفی علیه برگزاری انتخابات شورایاری مخصوصا با اظهارات قرص و محكم رئیس سازمان بازرسی كل كشور درباره این كه این انتخابات از بیخ و بن غیرقانونی است، فكرش را هم نمی‌شد كرد كه این انتخابات در موعد مقرر برگزار شود اما سرانجام چنین شد و تهران دیروز جوی انتخاباتی گرفت.
برای یك تهران هشت میلیون نفری با 352 محله و بیش از 12هزار نامزد و بالغ بر1700 شعبه اخذ رأی و 700 صندوق البته انتظار می‌رفت كه انتخابات پرشورتری برگزار شود تا لااقل هنگام عبور از محلات مختلف صفی دیده شود، شبیه صف‌های انتخابات ریاست جمهوری. ولی واقعا این‌چنین نبود و حتی برخی‌ها به طعنه نوشتند كه صف نانوایی‌های تهران شلوغ‌تر از صف انتخابات شورایاری‌هاست. با این حال مردم برخی محلات شور مشاركت‌شان بیشتر از بقیه مناطق بود و جالب این كه اغلب‌شان در محله‌های جنوب شهر ساكن بودند، محله‌هایی مثل نعمت‌آباد، عبدل‌آباد، جوادیه، مشیریه،  شكوفه و خزانه. در كنار این محلات اما مردم محله تهرانپارس غربی و محله گلشن كه درصدر مشاركت‌ها قرار داشت نیز نام محله‌شان را سرزبان‌ها انداختند.
پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها در تهران نكات جالب كم نداشت، از این كه پیروز حناچی، شهردار پایتخت هنگام رای دادن در شعبه محله شهرآرا شجاعانه گفت كه اولین‌بار است در این جنس انتخابات شركت می‌كند تا محسن هاشمی، رئیس شورای شهر كه یك‌بار در محله كاشانك رای داد و وقتی به مسجد فخریه در محله منیریه رسید، برای این كه آزمایش كند كه آیا با یك كارت ملی می‌شود چند بار رای داد یا نه، در مسجد فخریه دوباره رای داد كه سیستم رای‌اش را نپذیرفت. به این ترتیب شورای شهری‌ها شائبه این نوع تقلب را از انتخاب شورایاری‌ها پاك كردند و البته تلاش كردند نشان دهند نخستین انتخابات الكترونیكی كه در كشور انجام شده، امنیت دارد. علاوه بر امنیت، شهردار تهران اعلام كرد كه چون انتخابات مكانیزه برگزار شده، رای باطله نیز وجود ندارد و ابراهیم شیخ، معاون او هم گفت كه هر رای‌دهنده ظرف كمتر از یك دقیقه رای خود را ثبت كرده است.
با این حال مجید فراهانی، دیگر عضو شورای شهر تهران از مردم خواست اگر تخلفی را حین برگزاری انتخابات مشاهده كرده‌اند، حتما آن را گزارش دهند.
با این‌كه شهرداری تهران به‌عنوان متولی برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها از برگزاری این رفراندوم خشنود است ولی ابهامات درباره عملكرد شورایاران و نقش آنها در محلات همچنان به قوت گذشته باقی است. شورایاران در بیشتر محله‌ها برای مردم محله شناخته‌شده نیستند، حتی پیگیری خاصی انجام نمی‌دهند و در برخی محلات نقش‌شان در حد تهیه بلیت اماكن ورزشی و ارائه آنها با تخفیف تنزل یافته است.
مشكلات 352 محله تهران كم نیست، حتی احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران دیروز در حین رای‌گیری گفت كه اداره شهری با طول و عرض تهران فقط با 21 عضو شورا شدنی نیست كه منظورش این بود كه به كمك شورایاران در اداره شهر چشم دارد. اما واقعیت این است كه این تشكل‌های مردمی كه قانون پشتوانه شكل‌گیری‌شان است و برایشان وظیفه تعیین شده در چهار دوره قبل بسیار ناكام بوده‌اند و این چیزی نیست كه از چشم مدیران شهری دور مانده باشد. شاید به همین دلیل بود كه روز گذشته سكینه اشرفی، معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران كه در مسجدجامع اوین رای داده بود، از تدوین برنامه محلی تهران با كمك شورایاران جدید خبرداد و به نوعی آرمان‌هایش را شرح داد و گفت كه شورایاری‌ها نه‌تنها در بعد نظارت بلكه در برنامه‌ریزی نیز می‌توانند نقش مهمی ایفا كنند زیرا محلات تهران از نظر برنامه‌ریزی نامتوازن هستند و اگر شورایاران خوب همكاری كنند شهرداری می‌تواند از سازمانی خدمات‌محور به سازمانی اجتماع‌محور تغییر رویكرد دهد.
تا رسیدن به این نقطه البته كه راه درازی در پیش است و شورایاران به معنی واقعی كلمه به آموزش، تعهد، مسؤولیت‌پذیری و جمع‌نگری نیاز دارند. این جمله دیروز سكینه اشرفی یك دنیا حرف با خود داشت وقتی گفت در این دوره از انتخابات تلاش كردیم زنان و جوانان حضور فعال‌تری داشته باشند زیرا زنان و جوانان به‌دنبال منافع خود و رانت‌های شخصی نیستند و در نتیجه مدیران بهتری می‌شوند.