ماجرای پر سر و صدای یك قدیس در شبكه 3

ماجرای پر سر و صدای یك قدیس در شبكه 3


پخش مستند «قدیس» كه به احمد شاملو، شاعر ایرانی می‌پردازد با حاشیه‌ها و حرف و حدیث‌های مختلفی مواجه شد و حالا شنیده شده شبكه سه بنا دارد نسخه كامل این مستند را روی آنتن ببرد.
به گزارش جام‌جم، چهارشنبه، دوم مرداد مصادف بود با سالگرد درگذشت احمد شاملو، شاعر ایرانی و به همین مناسبت شبكه سه، مستندی با عنوان «قدیس» پخش كرد كه در آن نظرات شاعران و افرادی همچون نیما یوشیج، نجف دریابندری، رضا براهنی، فروغ فرخزاد، احسان نراقی، شفیعی كدكنی، یوسفعلی میرشكاك و محمدرضا شجریان درباره احمد شاملو مرور شده است.
اما پخش این مستند از شبكه سه با انتقادات و حواشی مختلفی روبه‌رو شد، اما چرا؟ چون نسخه پخش‌شده در تلویزیون، 23 دقیقه از نسخه اصلی كوتاه‌تر است و همین باعث شد كارگردان این مستند یعنی حسین لامعی، با انتقاد از این نسخه نوشت: «نسخه‌ پخش شده در شبكه ۳، ضد من است و ضد اندیشه‌ من است».
آن‌طور كه خبرنگار ما كسب اطلاع كرده بخش‌های حذف‌شده از مستند نه به دلیل محتوایی بلكه به دلایل فرمی و استانداردهای پخش تلویزیونی نظیر كیفیت تصاویر، رنگ، صدا و ... حذف شده و آن طور كه شایعه شده برای بالابردن حجم انتقاد مستند از شاملو، این اتفاق نیفتاده است.
حالا زمزمه‌ها و شنیده‌های ما حاكی از آن است كه شبكه سه بنا دارد برای رفع سوءتفاهم‌ها، نسخه كامل قدیس را پخش كند. اتفاقی كه احتمالا به دلیل سوژه آن یعنی نقد احمد شاملو، پیكان حملات روشنفكران را این بار به سمت كارگردان آن خواهد برد!