چالش با مدیرانِ مسؤول

گفت‌وگوی جام‌جم با عوامل برنامه «مدیرمسؤول» که از شبكه 5 پخش می‌شود

چالش با مدیرانِ مسؤول

ماجرای انتقاد و نقدپذیری از آن جریان‌هایی است كه در همه فضاها وجود دارد و به لطف انواع مشكلات از سیاسی گرفته تا اقتصادی و اجتماعی از هركدام از ما یك منتقد نه چندان حرفه‌ای ساخته است. به طوری كه شما پایتان را در هر جمعی از تاكسی گرفته تا مجامع رسمی و پراهمیت‌تر كه می‌گذارید، حداقل دو نفر در حال صحبت كردن درباره شرایط موجود و اتفاقاتی‌اند كه هر روز بازار اخبار را داغ می‌كنند. در این بین علاوه‌بر نقدهای ماشینی و پادرهوا و دنیای حرف‌های مجازی، گاهی تلویزیون هم با وجود همه چارچوب‌هایش به‌واسطه برخی برنامه‌سازان به سراغ تولید كارهایی می‌رود كه در حد ممكن در آن صدای مردم را انعكاس دهد و تلنگری به مدیران بزند. این اتفاق این بار در شبكه 5 و «مدیرمسؤول» رخ داده است. برنامه‌ای به كارگردانی و تهیه‌كنندگی علی صدری نیا و اجرای محمد دلاوری كه قرار است در 26 قسمت با انواع مسؤولان از وزرا گرفته تا نمایندگان و مدیران و... همراه شوند. جنس این همراهی این دفعه میدانی و در قالب نسبتا تازه‌ای است كه در آن تلاش شده تا حوزه تحت‌نظر آن مسؤول را واكاوی كنند و از كم و كیفش با حضور خود او مطلع شوند. حرف‌های مردم هم بخش دیگری است كه مدیرمسؤول در دو بخش مجزا مفصل به آن می‌پردازد. اما چه شد كه چنین برنامه‌ای روی آنتن شبكه 5 رفت؟ این موضوعی بود كه به سراغ باعث و بانی‌اش رفتیم و می‌توانید در ادامه آن را بخوانید.

علی صدری‌نیا، كارگردان و تهیه‌كننده مدیرمسؤول درباره فضای این برنامه به خبرنگار ما می‌گوید: تولید مدیر مسؤول از پاییز 97 شروع شد و قرار است هر هفته به سراغ یكی از مسؤولان دستگاه‌ها و جریان‌های سیاسی مختلف برویم. این اتفاق به صورت همراهی میدانی با آنها در فضاهایی كه مطابق با دغدغه مردم و یكی از مشكلات جامعه است، رخ می‌دهد. در واقع در هر قسمت از این برنامه یك موضوع مهم كشور به صورت عینی دنبال می‌شود.
 سختی‌های تولید
او درباره دشواری تولید چنین فضایی ادامه داد: از آنجا كه جنس برنامه میدانی است و از سوی دیگر ما با مسؤولان مواجه هستیم، تولید برنامه و هماهنگی‌های لازم برای آن، كار مشكلی است چون باید حداقل به اندازه نیم‌روز تا یك روز از هر مسؤولی وقت بگیریم تا این همراهی اتفاق بیفتد. یعنی این برنامه بر خلاف برنامه‌های گفت‌وگو محور و داخل استودیو به یكی دو ساعت محدود نمی‌شود. علاوه‌بر اینها از آنجا كه در این مجموعه به فضای مستند هم نزدیك می‌شویم، با هماهنگی‌های سخت‌تری از نظر تولیدی مواجه می‌شویم. با وجود همه این سختی‌ها تا الان بیش از نیمی از قسمت‌ها ضبط‌ شده و تولید آن ادامه دارد.
 از توقف تا پخش مجدد
چند ماه پیش هم قرار بود كه پخش مدیرمسؤول آغاز شود، اما بعد از پخش یك قسمت این اتفاق ادامه پیدا نكرد، موضوعی كه صدری‌نیا درباره‌اش بیان كرد:  اواخر سال‌گذشته یك قسمت از این برنامه روی آنتن رفت اما به دلیل نگاهی كه مدیران سازمان نسبت به زمان و نوع پخش این برنامه داشتند، قرار شد تغییراتی در نوع پخش برنامه اتفاق بیفتد و به دلیل هماهنگی‌هایی كه لازم بود اتفاق بیفتد، پخش برنامه به این روزها موكول شد.
در كنار دشواری‌های هماهنگی ایجاد چنین فضایی كه برپایه همراهی میدانی با مسؤولان مختلف باشد، حواشی و پیچیدگی‌های خود را دارد. نگاهی كه شاید جا انداختن آن در رسانه‌ای مثل تلویزیون و نیز در بین مسؤولان كمی زمان ببرد.
 این كارگردان در این باره می‌گوید: شاید در روزهای اولی كه تولید این برنامه را آغاز كردیم به‌خصوص در بخش هماهنگی با مهمانان این كه بتوانیم ایده‌ای كه داریم را برای آنها توضیح دهیم و برای حضور در برنامه اعتماد آنان را جلب كنیم كمی سخت بود، اما هرچه بیشتر پیش رفتیم به‌واسطه شروع پخش آن، این دغدغه هم تا حدی برطرف شد. همچنین یكی دیگر از این عوامل كه تا اندازه‌ای كمكمان كرد، فضای برنامه بود كه در عین چالشی بودن صمیمیت خاصی را هم به همراه دارد.
شخصیت شناسی مسؤولان
او اضافه كرد: تلاش ما این بود در هر قسمت به شخصیت آن مسؤول نزدیك تر شویم تا مخاطبان و مردم بتوانند قضاوت كنند كه آن مدیر آیا فردی است كه مسؤولیت كارهایش را می‌پذیرد یا نه؛ او یك مدیر مسؤول واقعی است كه اشتباهاتش را قبول دارد و سعی می‌كند تا در آینده به بهترین تصمیم برسد یا نه. در واقع مردم در این جریان هم با شخصیت آن مدیر آشنا می‌شوند و هم با یكی از چالش‌های اساسی كه دارند.
مدیرمسؤول در هر قسمت به یكی از چالش‌های حوزه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی یا اجتماعی می‌پردازد، در این میان همراه كردن مدیران با هر قسمت و موضوع از مواردی است كه صدری نیا در پاسخ به چگونگی این ماجرا و سرسختی بعضی از مدیران در برابر این فضا و انتقادات، گفت: تا اینجای كار بخشی از مسؤولان پذیرفتند كه با این فضای چالشی و میدانی برنامه همراه شوند. در ادامه كه جلوتر برویم، می‌بینید كه از سطوح مختلفی در برنامه حاضر شده‌اند، از برخی وزرا گرفته تا مسؤولان نظامی، ائمه‌جمعه، نمایندگان مجلس و مدیران بخش‌های گوناگون. البته بودند كسانی كه به هر دلیلی تمایل نداشتند در برنامه شركت كنند یا گفتند بگذارید برنامه‌تان پخش شود تا ببینیم به چه شكل است. با این حال همان‌طور كه گفتم طبیعتا تمام این هماهنگی‌ها كار دشواری است، به‌خصوص آن كه در كشور ما تمایل خیلی از برنامه‌سازان این است كه به ویژه در حوزه سیاسی به دنبال دردسر نروند و در استودیو یك گفت‌وگوی ساده یا نهایتا چالشی را داشته باشند.
تهیه‌كننده مدیرمسؤول این برنامه را یك مواجهه از نزدیك برای خیلی از مدیران خواند و افزود: این كه در برنامه‌ای بخواهند با مسؤولی درست وسط جایی كه مسؤولیت آن را به عهده دارند بروند و از كم و كیف آن جویا شوند، جریانی است كه سختی‌های خود را دارد. همه اینها نوعی مواجهه از نزدیك است كه می‌توانیم ببینیم چقدر از مسؤولان از زیرمجموعه‌ای كه در اختیار دارند، مطلع هستند،‌ موضوعی كه باعث می‌شود برخی‌ها با تردید با آن مواجه شوند و یا حاضر به امتحانش نباشند.
 از نگاه مردم
در كنار بازدیدهای میدانی با مدیران و چهره‌های مختلف، در بخشی از این برنامه مردم حاضر می‌شوند و آن موضوع را از نگاه خودشان مورد بررسی قرار می‌دهند. این جریان به گفته صدری‌نیا به دنبال دخیل كردن نگاه‌های مختلف درباره مساله‌ای كه هر هفته وجود دارد، شكل گرفته است. او می‌گوید: علاوه‌بر این كه مردم میزان عملكرد صحیح مسؤولان را بررسی می‌كنند و از آن می‌گویند، گاهی نظر آنها را درباره موضوع برنامه جویا می‌شویم و گاهی مواردی هستند كه از زاویه فرهنگ عمومی جامعه هم دچار مشكل است، جریانی كه سعی می‌كنیم تا در یك بخش به آن بپردازیم و تا حدی برطرفش كنیم.
ماجرای انتخاب مجری
اما این كه چه شد كه محمد دلاوری به عنوان مجری و گزارشگر برنامه در مدیرمسؤول حاضر شد هم سوالی بود كه كارگردان مجموعه در پاسخ به آن گفت: اجرای این برنامه سخت و خاص است یعنی مجری آن صرفا یك مجری معمولی نیست. او باید هم به دانش سیاسی مسلط باشد، هم بتواند فضای صمیمی را با مسؤولان جریان‌های مختلف به وجود بیاورد، در عین حال محتوا و موضوع هر قسمت را پیش ببرد، و مخاطب را در لحظه‌لحظه برنامه با خود همراه كند. علاوه بر اینها گاهی در جریان كار با موقعیت‌های طنز مواجه می‌شویم كه مجری باید توانایی اداره این فضا را هم داشته باشد.
تجربه و دانش و توانایی محمد دلاوری همه این خصوصیات را برایش به همراه داشته و من كمتر كسی را می‌شناسم كه بتواند مثل محمد دلاوری اجرای فضای خاص این برنامه را به عهده بگیرد. با وجود همه سختی‌هایی كه این برنامه در تولیدش دارد اما وقتی طرح برنامه با آقای دلاوری مطرح شد ایشان هم استقبال كردند و حالا همه عوامل برنامه در تلاش هستند كه یك برنامه جدید، جذاب و باكیفیت را برای مخاطبان تولید كنند.
صدری نیا در آخر با ابراز امیدواری از ادامه این جریان خاطرنشان كرد: من امیدوار هستم كه برنامه هرچه جلوتر می‌رود بهتر دیده شود، و همه آن را جوری تماشا كنند كه روی فرهنگ سیاسی و عمومی جامعه‌مان تأثیر بگذارد و در حوزه‌های مدیریتی یك قدم ما را جلو ببرد. به هر حال این فضا تا حدی برای ما هم جدید بوده و امیدوارم بتوانیم مخاطب را هم با آن همراه كنیم.