اتوبان دو طرفه

ماجرای بده و بستان هالیوود و شبکه‌های تلویزیونی همچنان ادامه دارد؛ این‌بار نوبت فیلم جدید تارانتینو است

اتوبان دو طرفه

هالیوودی‌ها به‌خوبی قدر ضرب‌المثل گهی پشت به زین و گهی زین به پشت را می‌دانند! با كمك همین ضرب‌المثل است كه آنها اتوبانی دو طرفه را راه‌اندازی كرده و به همكاران‌شان در رسانه تلویزیون نان قرض می‌دهند. صد البته تلویزیونی‌ها هم هر چند وقت یك‌بار، به همكاران سینمایی‌شان نان قرض می‌دهند. در حالی كه صنعت سینما مدت‌هاست با بهره‌گیری از داستان‌های موفق برخی مجموعه‌های تلویزیونی نسخه‌های سینمایی آنها را تولید می‌كند، تلویزیون هم مشابه همین كار را انجام می‌دهد. این كار كه مدتی است به صورت مد درآمده، شامل تولید مجموعه‌هایی تلویزیونی براساس داستان فیلم‌های موفق سینمایی است. از ظواهر امر چنین برمی‌آید كه این شیوه كار دارد گسترش می‌یابد و تماشاگران به‌زودی شاهد خلق یك نوع و گونه تازه در بین گونه‌های دیگر سینمایی خواهند بود. در زمانه‌ای كه دنباله‌سازی‌ها و بازسازی‌ها رونق زیادی در بین اهالی سینما دارد، تلویزیونی كردن فیلم‌های سینمایی هم دارد جای خودش را بین مردم و اهالی سینما باز می‌كند.

به نوشته نشریه هالیوود ریپورتر، كوئنتین تارانتینو كه همین 2روز قبل یعنی جمعه«روزی روزگاری در هالیوود» را روانه پرده سینماهای جهان كرد، به دنبال تلویزیونی كردن این فیلم است. او در كمال تعجب منتقدان و اهالی سینما، اعلام كرد مدتی قبل كار نگارش فیلمنامه این مجموعه را هم انجام داده است. فیلمنامه‌ای كه او در این رابطه نوشته، اسپین آفی بر داستان فیلم است. به این ترتیب، ماجراهای مجموعه تلویزیونی نه دنباله‌ای بر داستان نسخه سینمایی است و نه ماجراهایش را به دورانی قبل از شروع داستان این نسخه می‌برد. اما پرسشی كه مطرح می‌شود این است كه مجموعه تلویزیونی روزی روزگاری در هالیوود، چه داستانی را برای تماشاگرانش تعریف خواهد كرد؟
 مکان مناسبی به نام هالیوود
به گفته تارانتینو: «داستان نسخه سینمایی جای زیادی برای كار دارد و می‌توان از آن اسپین آف‌های زیادی خلق كرد. هالیوود همیشه مكان مناسبی برای تعریف داستان‌های مختلف و متفاوت بوده است؛ اما داستان مجموعه تلویزیونی، كمی ماجراهایش را محدود كرده و فقط به ماجراهای یكی از شخصیت‌های محوری داستان نسخه سینمایی می‌پردازد. منظورم شخصیت ریك دالتون/ جیك كاهیل است. او از جمله كسانی است كه به راحتی می‌تواند تبدیل به شخصیت اصلی یك فیلم یا مجموعه مستقل شود. فیلمنامه‌ای كه نوشته‌ام، داستان زندگی و فعالیت‌های او را دنبال می‌كند و تماشاچی همراه او نگاه دیگری به هالیوود و هالیوود‌نشینان خواهد داشت.»
ریك دالتون با بازی لئوناردو دی كاپریو در نسخه سینمایی، یكی از بازیگران قدیمی هالیوود است كه حالا بیكار شده و در همسایگی شارون تیت زندگی می‌كند. این شخصیت خیالی زمانی كه جسد تیت در عمارت مسكونی‌اش پیدا می‌شود، تبدیل به یكی از چهره‌های اصلی داستان روزی روزگاری در هالیوود می‌شود. دالتون دوستی نزدیكی با شخصیت کلیف بوث دارد. براد پیت در فیلم سینمایی این نقش را به عهده داشت. این دو به‌دنبال آن هستند كه بازگشت شكوهمند تازه‌ای در هالیوود داشته باشند و تصور می‌كنند به كمك ماجرای قتل فجیع شارون تیت، می‌توانند دوباره نام خودشان را در سطح وسیعی مطرح كنند.
 جواب دی‌کاپریو
اما آیا دی كاپریو قبول می‌كند در مجموعه تلویزیونی بازی كند؟ تارانتینو در این ارتباط چنین می‌گوید: «البته خود من هم امیدوارم او بازی در مجموعه را قبول كند و یك‌بار دیگر در قالب شخصیت دالتون قرار گیرد. هنوز در این رابطه با او صحبت جدی نكرده‌ام. اما اگر او بخواهد این نقش را به‌عهده بگیرد، خیلی خوب می‌شود و می‌توان كار بزرگی ارائه كرد. مجموعه با حضور او، تبدیل به كاری خاص و ویژه خواهد شد.»
نام مجموعه تلویزیونی تارانتینو «شکارچی قانون» است و حداقل در چهار اپیزود تهیه خواهد شد. فیلمساز قصد دارد كارگردانی تمام قسمت‌های مجموعه را خودش انجام دهد. در عین حال، او علاقه‌ای ندارد از این كار با عنوان یك مینی‌‌سریال اسم ببرد و نام مجموعه را برای آن ترجیح می‌دهد. هر قسمت مجموعه حدود نیم ساعت خواهد بود. تارانتینو مصرانه روی این نكته تاكید می‌كند كه مطمئنا شبكه اینترنتی نتفلیكس (كه این روزها بخش اعظم تولیدات سینمایی و تلویزیونی با سرمایه آن تولید می‌شود) تهیه‌كننده مجموعه‌اش نخواهد بود! در همین حال، او تاكید دارد كه مجموعه را با فرمت سینمایی كار خواهد كرد.
 جك ریچر هم می‌آید
اكشن دلهره‌آور «جك ریچر» هم قرار است یك مجموعه تلویزیونی شود. بعد از تولید دو قسمت از نسخه سینمایی در سال‌های 2012 و 2016، تهیه‌كنندگانش تصمیم گرفتند ماجراجویی‌های جك ریچر را راهی قاب كوچك كنند. تام كروز كه در نسخه سینمایی نقش شخصیت ریچر را بازی كرد، با مجموعه آن همكاری ندارد. شبكه آمازون، تهیه‌كننده نسخه تلویزیونی خواهد بود و كریستوفر مك كواری، كارگردان نسخه سینمایی یكی از تهیه‌كنندگانش است. به‌این ترتیب، جك ریچر دیگر روی پرده سینما را به خود نخواهد دید.
 یك «جك» دیگر!
ماجراجویی‌های جك رایان كه روی پرده سینما توسط بازیگرانی چون بن افلك، كریس پاین و هریسون فورد بازی شد، در صفحه كوچك تلویزیون پی گرفته شد. جان كراسینسكی كه با «مكانی ساكت» مورد توجه منتقدان و تماشاگران قرار گرفت، نقش این مامور بزن بهادر ضد‌جاسوسی را در نسخه تلویزیونی بازی كرده است. «جك رایان تام كلنسی» در یك فصل هشت اپیزودی تهیه و پخش شد. قرار است فصل دوم مجموعه هم وارد مرحله تولید شود.
 چه خبر از  فارگو
شاید برادران كوئن علاقه‌ای به تبدیل شدن درام جنایتكارانه معروف خود «فارگو» به یك مجموعه تلویزیونی نداشتند، اما شبكه تلویزیونی اف ایكس آنها را مجاب كرد با این نسخه همكاری كنند. ایتن و جوئل هیچ یك از اپیزودهای مجموعه را كارگردانی نكردند، اما به عنوان مدیر تولید با سه فصل آن همكاری داشتند. بازیگران مشهوری چون بیلی باب تورنتن، ایوان مك‌گرگور، كریستین دانست و پاتریك ویلسن در 30اپیزود این سه فصل ایفای نقش كردند. فصل چهارم برای اواخر سال جاری میلادی با بازی كریس راك جلوی دوربین می‌رود.