لیگِ لَنگ

بلیت فروشی الكترونیك، نصب دوربین‌های امنیتی و شماره‌گذاری صندلی‌ها؛ شروط بازدارنده برای آغاز لیگ

لیگِ لَنگ

 سال گذشته همین موقع، پرونده هفته نخست هجدهمین دوره لیگ برتر با بازی‌هایی كه در روزهای چهارم و پنجم مرداد برگزار شد، بسته شده بود، اما امسال حتی تاریخ برگزاری رقابت‌های نوزدهمین دوره لیگ برتر تا الان كه ششمین روز مرداد است اعلام نشده، چه برسد به برگزاری مراسم قرعه‌كشی و... اما این بی‌برنامگی بزرگ از كجا نشات می‌گیرد؟
دیروز وقتی خبرنگاران در حاشیه مراسم افتتاحیه كلاس توجیهی و دانش‌افزایی داوران و كمك داوران از رئیس فدراسیون فوتبال درباره زمان شروع لیگ پرسیدند، مهدی تاج باز هم نه از شروط لازم برای برگزاری لیگ حرف زد نه از تاریخ برگزاری این رقابت‌ها.
او به خبرنگاران گفت: «لیگ زمانی شروع می‌شود كه همه شرایط لازم در ورزشگاه‌ها فراهم شده باشد. اگر نتوانیم سه شرط گفته شده را فراهم كنیم ضرورتی برای برگزاری لیگ نداریم.
اولین مورد این است كه ورزشگاه‌ها باید حتما به بلیت الكترونیك مجهز شوند و هر كسی در خانه‌اش است بتواند به‌راحتی بلیت تهیه كند. برای ورزشگاه‌ها مجهز شدن به این شرایط كار سختی نیست.
برخی می‌گویند ما ساز‌و‌کارهای  لازم را نداریم اما این طور نیست. الان بسیاری از مكان‌ها به صورت الكترونیك بلیت می‌فروشند. در هواپیما هر كسی بلیت می‌خرد روی صندلی‌ای كه خریده می‌نشیند.
مساله دومی كه باید در ورزشگاه‌ها انجام شود دوربین‌ها هستند. تماشاگران برای فوتبال امتیاز به شمار می‌روند و مفید هستند اما اگر یكی دو تماشاگرنما در بین جمعیت باشد باید دوربین‌ها فیلم‌  بگیرند و این افراد مشخص شوند تا این رفتارها تكرار نشود. سومین شرط این است كه صندلی‌ها شماره‌گذاری باشد. كسی كه در خانه‌اش بلیت می‌خرد  باید صندلی‌اش شماره داشته باشد. این شرط آسانی است. باشگاهی که ورزشگاهش این شرایط را دارد، حتما به سازمان لیگ اعلام كند تا لیگ را
 آغاز كنیم.»
حالا تكلیف باشگاه‌هایی كه شروط لازم را دارا هستند، چیست؟ تاج برای این پرسش هم پاسخی دارد: «برخی باشگاه‌ها زحمت كشیده و ورزشگاه خود را آماده كرده‌اند. هر باشگاهی نتواند ورزشگاهش را آماده كند، باید در استان‌های همجوار و بدون تماشاگر بازی كند. شاید سؤال بپرسند كه چرا بازی بدون تماشاگر در ورزشگاه خودشان برگزار نشود كه توضیح می‌دهم.
دستگاه‌هایی كه مسؤول نظم و امنیت هستند، می‌گویند تیمی كه در استان خودش بازی كند، مردم برای تیم خودشان در ورزشگاه جمع می‌شوند، بنابراین اگر در استان دیگری بدون تماشاگر باشد، بهتر است. امیدوارم همه دست به دست هم دهیم تا بتوانیم در بهترین شرایط به فوتبال كشور كمك كنیم.»
قطعا حركت در راستای تكمیل مراحل حرفه‌ای شدن ورزشگاه‌ها، به فوتبال ما كمك می‌كند، اما سوال اینجاست كه چرا این‌قدر دیر به فكر این افتاده‌ایم كه استانداردهای AFC و فیفا را در ورزشگاه‌ها ایجاد كنیم. بلیت‌فروشی الكترونیك، نصب دوربین‌های مدار بسته در ورزشگاه‌ها و شماره‌دار كردن صندلی‌ها، مواردی است كه در سال‌های گذشته همواره با بی توجهی مسؤولان، به فردایی نامعلوم موكول شده و حالا در شرایطی كه تیم‌ها در آخرین روزهای فصل بدنسازی هستند، باید یك‌شبه شاهد تحولاتی گسترده در ورزشگاه‌ها باشیم. موضوعی كه می‌تواند تاخیر طولانی مدتی را برای لیگ نوزدهم رقم بزند و در نهایت هم باعث شود لیگ دیگر آن پویایی و صلابت خود را از دست بدهد.