دستخط امام‌رضا(ع)  در موزه آستان قدس رضوی

دستخط امام‌رضا(ع) در موزه آستان قدس رضوی


این روزهایی كه از ماه ذی‌القعده پشت سر  می‌گذرانیم، منسوب هستند به روزهای زیارتی امام رضا(ع). هموطنان بسیاری هم از راه‌های دور و نزدیك برای زیارت راهی مشهدالرضا شده‌اند، اما چرا حالا كه می‌شود به زیارت رفت، از قرآن منسوب به دستخط امام‌رضا(ع) در گنجینه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی بازدید نكرد؟ این قرآن كه به گفته مهدی قیصری‌نیك، معاون امور موزه‌های آستان قدس رضوی هم‌اكنون در معرض نمایش عموم قرار گرفته، به خط كوفی 16سطری و روی پوست كتابت شده است. اوراق این نسخه از قرآن كریم 27 برگ است كه قسمت‌هایی از سوره‌های نور، قصص، عنكبوت، روم، لقمان، سجده، احزاب، مومنون، فصّلت، جاثیه، احقاف، واقعه و حدید را در بردارد.
قیصری‌نیك می‌گوید: این قرآن در قطع بیاضی و در ابعاد 25× 18 سانتی‌متر است كه با اواسط آیه 60 سوره مباركه «نور» آغاز شده و با اواخر آیه 5 سوره مباركه «حدید» پایان یافته است.
در این قرآن، هفت سوره عنكبوت، لقمان، سجده، احزاب، فصّلت، احقاف و حدید به زر تحریردار، مزین به نقشی زرین به طرح اسلیمی است كه در پایان هر سوره خطی مستقیم وگره‌دار به تحریر و زر تا آخر سطر كشیده شده و در فاصلة هر 10 آیه، یك ترنج كوچك به تحریر و زر منقش شده است.
معاون امور موزه‌های آستان قدس رضوی همچنین به زیارت طوماری از امام‌رضا(ع) اهدایی استاد محمود فرشچیان هم اشاره كرده و می‌گوید: این زیارت‌نامه با خط نسخ خوش روی كاغذ نخودی آهارمهره و با پشتوانه پارچه نوشته شده كه در این گنجینه در معرض دید عموم قرار دارد.