انگلیس در ماجرای نفتكش‌ها قطعا متضرر خواهد شد

روحانی در دیدار وزیر خارجه عمان:

انگلیس در ماجرای نفتكش‌ها قطعا متضرر خواهد شد

رئیس‌جمهور با بیان این‌كه اقدام انگلیس در توقیف نفتكش ایرانی در جبل‌الطارق غیرقانونی بوده و هیچ سودی هم برای آنها نداشته و قطعاً متضرر خواهند شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران همچنان با قدرت در برابر تخلف و هرگونه تخطی از مقررات كه امنیت كشتیرانی در منطقه خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان را به خطر بیندازد، خواهد ایستاد. حسن روحانی در دیدار یوسف بن علوی، وزیرخارجه عمان با بیان این‌كه ایران و عمان همواره برای حل و فصل مسائل و مشكلات منطقه، گام‌های مثبتی در كنار هم برداشته‌اند، اظهار کرد:‌ جمهوری اسلامی ایران به توسعه مناسبات و همكاری‌ها با عمان در سطوح مختلف و در راستای منافع متقابل دو ملت علاقه‌مند است.

رئیس‌جمهور با بیان این‌كه ایران و عمان مسؤولیت اصلی تأمین امنیت در منطقه تنگه هرمز را بر عهده دارند گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش می‌كند دریای عمان، خلیج فارس و تنگه هرمز مسیری امن و مطمئن برای كشتیرانی آزاد بین‌المللی باشد.
روحانی تأكید كرد: حضور نیروهای خارجی نه‌تنها كمكی به امنیت منطقه نمی‌كند، بلكه عامل اصلی تنش خواهد بود.
رئیس جمهور بازسازی سوریه و بازگشت آوارگان به این كشور و تلاش برای توقف كشتار مردم بی‌گناه یمن را از موضوعات حائز اهمیت در تعاملات منطقه‌ای دانست و خاطرنشان كرد: باید با همكاری متقابل در راستای ارسال كمك‌های انسان‌دوستانه غذایی و دارویی به مردم بی‌گناه یمن تلاش كنیم.
روحانی تجاوز رژیم صهیونیستی، كشتار و آواره كردن مردم فلسطین و تخریب خانه‌های فلسطینیان را از دیگر موضوعات حائز اهمیت در منطقه برشمرد و افزود: برنامه‌ریزی‌های ناپخته و خطرناك برای آینده فلسطین تحت عنوان معامله قرن نگران‌كننده است.
رئیس‌جمهور با بیان این‌كه امروز همه مسائل منطقه به نوعی به یكدیگر پیوند خورده‌ است، تصریح كرد: اگر خواستار پیشرفت و توسعه منطقه هستیم، باید همگان برای برقراری ثبات و امنیت پایدار در سراسر منطقه تلاش كنند.
روحانی با اشاره به این‌كه جمهوری اسلامی ایران در هیچ دوره‌ای آغازگر تنش با دیگران نبوده و نخواهد بود، گفت: اتفاقات ناخوشایند و تنش‌های امروز منطقه، ریشه در خروج یكجانبه آمریكا از توافق برجام و تصورات واهی دولت این كشور دارد.
یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام گرم سلطان قابوس پادشاه عمان به رئیس‌جمهور كشورمان، روابط ایران و عمان را دوستانه و برادرانه دانست و گفت: مناسبات تهران -  مسقط در زمینه‌های مختلف بویژه تجاری و سرمایه‌گذاری همواره رو به پیشرفت بوده است.
وزیر خارجه عمان با اشاره به توافقات و برنامه‌ریزی‌های مسؤولان دو كشور برای توسعه روابط تجاری و سرمایه‌گذاری دوجانبه اظهار كرد: دو ملت از توسعه روزافزون روابط و همكاری‌های ایران و عمان استقبال می‌كنند.
بن‌علوی خاطرنشان كرد: امروز منطقه در حال گذر از بحران‌های ساختگی و نیابتی بوده و مطمئناً ایجاد امنیت پایدار و حقیقی در منطقه بدون حضور ایران، امكان‌پذیر نخواهد بود.
وی اظهار كرد: ایران و عمان با وجود همه چالش‌هایی كه با آن روبه‌رو هستند، باید تمام تلاش خود را 
در راستای برقراری ثبات و امنیت پایدار در منطقه به‌كار گیرند. 
 لاریجانی: راهبرد ایران ارتقای امنیت در منطقه است
رئیس مجلس در دیدار وزیر خارجه عمان با یادآوری مسائل منطقه، تاكید كرد: راهبرد جمهوری اسلامی ایران، ارتقای امنیت در منطقه است.
علی لاریجانی در این دیدار ضمن یادآوری دوستی دیرینه ایران و عمان در شرایط مختلف و جنگ تحمیلی، گفت: نقش عمان در اوضاع منطقه را مثبت می‌دانیم، كما این‌كه عمان در مساله هسته‌ای ایران نیز نقش مهمی ایفا كرد.
لاریجانی ادامه داد: توافق هسته‌ای در ایران مخالفانی داشت اما با توجه به مجموع شرایط پذیرفته شد، ولی آمریكا یك سال پیش از این توافق خارج شد و این اقدام توهین به بسیاری از كشورها از جمله ایران و عمان بود، با این حال جمهوری اسلامی ایران یك سال با درخواست روسای جمهور فرانسه و آلمان و البته انگلیسی‌ها، شرایط را تحمل كرد و به آنها فرصت جبران داد.
وی افزود: متاسفانه در این مدت اروپایی‌ها هیچ اقدامی انجام ندادند و به نظر می‌آید نتوانستند یا نمی‌خواستند و خلاف گفته بودند، بنابراین طبق توافق نامه هسته‌ای، ایران عمل متقابل براساس اصل «عمل به تعهدات به میزانی كه طرف‌های مقابل به تعهدات عمل كنند» را انجام داد.