طرح روسیه برای امنیت خلیج‌فارس روی میز شورای امنیت

طرح روسیه برای امنیت خلیج‌فارس روی میز شورای امنیت

روسیه طرح خود برای امنیت خلیج‌فارس را به شورای امنیت ارائه كرد. در صورت تصویب این طرح سازوكار جدیدی در بین كشورهای همسایه خلیج‌فارس برقرار خواهد شد تا در همكاری با اعضای شورای امنیت بتوانند امنیتی پایدار را در این منطقه برقرار كنند.
شبكه تلویزیونی روسیه 24 بامداد دیروز اعلام كرد: روسیه در نامه خود به شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل اعلام كرده است كه برای رفع بحران در منطقه خلیج‌فارس نیاز به اقدامات گسترده است. به گزارش این منبع، در نامه روسیه بر لزوم ایجاد سیستم امنیتی در خلیج‌فارس كه در آن رایزنی كشورهای منطقه و نیز برخی كشورهای خارج از آن پیش‌بینی شده است، تاكید شد.
وزارت خارجه روسیه روز دوم مرداد از طرح امنیت گروهی خود برای ایجاد صلح و ثبات پایدار در خلیج‌فارس رونمایی كرد كه در یكی از بخش‌های آن پیشنهاد شده است خط ویژه ارتباطی میان همسایگان در خلیج‌فارس ایجاد شود. میخائیل بوگدانف، نماینده رئیس‌جمهور روسیه در امور خاورمیانه طی مراسمی در وزارت خارجه روسیه با حضور نمایندگانی از كشورهای منطقه خلیج‌فارس از جمله ایران، كشورهای عربی، اتحادیه عرب و پنج عضو دائمی شورای امنیت از این طرح رونمایی كرد. در این طرح بر قبول تعهدات متقابل، شفافیت در حوزه نظامی (گفت‌وگو در مورد دكترین‌های نظامی، جلسات منطقه‌ای وزرای دفاع، ایجاد خطوط داغ، تبادل اعلان‌های اولیه در مورد برگزاری رزمایش‌های نظامی و پرواز هوایی، تبادل ناظران، خارج ساختن دائمی گروه‌های فراملی، تبادل اطلاعات در مورد خرید تسلیحات و نیروهای مسلح) تاكید شده است.
به اعتقاد روسیه، تأمین امنیت در خلیج‌فارس یكی از مهم‌ترین مسائل حال حاضر جهان است و تحولات نظامی و سیاسی سال‌های گذشته در خاورمیانه و شمال آفریقا، باعث رشد سریع تهدیدهای تروریستی در این بخش از جهان كه ذخایر زیادی از منابع هیدروكربنی در آن وجود دارد، شده است و عواقب فاجعه باری برای اقتصاد جهانی و به ویژه امنیت انرژی به همراه دارد. روس‌ها همچنین بر این باورند كه «در شرایط كنونی، اقدامات پی در پی و مؤثر در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای به منظور بهبود و توسعه وضع موجود در خلیج‌فارس برای غلبه بر بحران طولانی‌مدت و تبدیل این منطقه به مكانی امن و صلح‌آمیز برای همسایگی خوب و توسعه پایدار ضروری است». بود، گدانف می‌گوید: در طرح روسیه برای تأمین امنیت این منطقه نقش بسیار مهم به كشورهای عضو شورای امنیت داده شده است. هنوز اعضای این شورا در این باره اظهار نظری نكرده‌اند.
طرح روسیه می‌تواند با محوریت ایران در خلیج‌فارس به اجرا در آید و از این بابت برای امنیت كشور ما اهمیت زیادی دارد. درهمین رابطه، نیروی دریایی ایران و روسیه قصد دارند در آینده‌ای نزدیك رزمایش‌های نظامی - دریایی مشترك برگزار كنند. به گزارش اسپوتنیك حسین خانزادی فرمانده ناوگان دریایی جمهوری اسلامی ایران گفته است: «ما با طرف روسی توافق كردیم كه رزمایش نظامی - دریایی مشترك با حضور ناوگان دریایی دو كشور در اقیانوس هند برگزار كنیم و امیدواریم مانورها تا پایان سال جاری میلادی برگزار شوند.»