روز سرخ صعده

بیش از 50 شهید و مجروح در گلوله باران توپخانه‌ای ائتلاف متجاوز عربستان

روز سرخ صعده

متجاوزان سعودی هر روز دست به جنایت جدیدی می‌زنند. بعد از حمله به مدارس و بیمارستان‌ها، این بار بازار روز یكی از شهرهای منطقه صعده هدف گلوله‌های خمپاره‌ای و موشكی متجاوزان قرار گرفت و ده‌ها شهید و مجروح برجای گذاشت. سعودی‌ها برای مصون ماندن از پیامدهای این جنایت هولناك تلاش كردند آن را به گردن نیروهای مقاومت انداخته و خود را از مهلكه برهانند، اما این تلاش نیز بی‌حاصل بود.

به گزارش العالم، بر اثر بمباران موشكی و توپخانه‌ای ائتلاف متجاوز سعودی به بازاری در شهر مرزی قطابر در استان صعده، 14 نفر از جمله چهار كودك شهید و 23 نفر دیگر از جمله 11 كودك زخمی شدند. براساس گزارش شبكه المسیره؛ متجاوزان، بازار آل ثابت را در قطابر در صعده هنگام شلوغی بازار هدف قرار داده‌اند. یك منبع امنیتی با توضیح این خبر گفت به خاطر وضعیت وخیم برخی مجروحان و هدف قرار دادن تیم امداد‌رسانی توسط ائتلاف، این آمار رو به افزایش است. این منبع امنیتی با محكوم كردن این جنایت وحشیانه گفت: خون شهیدان هدر نخواهد رفت.
در همین رابطه وزارت بهداشت یمن اعلام كرد: بیش از 10 نفر در حمله به صعده در وضعیت وخیم به‌سر می‌برند و برخی دیگر هنوز شناسایی نشده‌اند. وزیر بهداشت یمن می‌گوید: ما آمریكا را مسؤول این جنایت می‌دانیم؛ زیرا این كشور مشوق اصلی نظام سعودی برای هتك حرمت غیرنظامیان است. وزارت بهداشت یمن در صنعا نیز با خطاب قرار دادن سازمان‌های بین‌المللی، از آنها برای انتقال مجروحان حمله به بازار آل‌ثابت درخواست كمك كرد و از آنها خواست تا به طور جدی وارد عمل شوند، چرا كه فرودگاه صنعا از ۵۲ ماه گذشته تا‌كنون تعطیل است و محاصره یمن مانع انتقال مجروحان برای مداوا به كشورهای دیگر می‌شود.
جنبش انصارا... یمن در واكنش به این حمله سازمان ملل را مسؤول حقوقی و قانونی جنایت‌های سعودی در یمن دانست. رئیس اداره حقوقی انصارا... گفت سازمان ملل نقش شاهد جعلی و دروغگویی را بازی می‌كند كه به نفع جلاد علیه قربانی شهادت می‌دهد. وی تاكید كرد كه آمریكا با تصاحب اموال و دارایی سعودی از ادامه جنگ علیه یمن استفاده می‌كند و سعی دارد به اهداف خود در اشغال یمن تحقق ببخشد. محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارا... یمن نیز گفت این خوی توحشی است كه رژیم سعودی طی سال‌های گذشته به آن عادت كرده است. عبدالسلام همچنین گفت كه این جنایت‌ها با حمایت‌های آمریكا و انگلیس از سعودی‌ها انجام می‌شود. از سوی دیگر، یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح در واكنش به این جنایت گفت: جنایت هولناك رژیم سعودی در هدف قرار دادن غیرنظامیان در بازار آل ثابت در قطابر استان صعده شكست این رژیم در عرصه نظامی و انسانی را به اثبات رساند.
 ائتلاف سعودی از فروردین‌ 94 كشور یمن را به بهانه بازگرداندن قدرت به عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده و تاكنون هزاران نفر را كشته یا زخمی كرده است.
 سردرگمی عربستان
سعودی‌ها ابتدا حمله به بازاری در شمال یمن را تكذیب  و سپس ادعا كردند كه بازار، اتاق عملیات نظامی حوثی‌ها بوده است. آنها در واكنش‌های بعدی با تأیید اصل خبر حمله به بازار مدعی شدند یمنی‌ها عامل این حمله بوده‌اند. این سردرگمی و دستپاچگی نشان می‌دهد جنایتكاران در مخفی كردن جنایت خود ناكام بوده و به هر دستاویزی چنگ می‌زنند تا خود را از این مهلكه برهانند. این اولین بار نیست كه متجاوزان سعودی به مراكز تجمع مردم حمله نظامی می‌كنند. حوادث چهار سال گذشته بارها نشان داده سعودی‌ها از هیچ جنایتی در یمن فروگذار نكرده و تاكنون بارها مراكز آموزشی و بهداشتی یا مسكونی مردم مظلوم یمن را هدف بمباران‌های وحشیانه خود قرار داده‌اند.  روز گذشته ابتدا شبكه العربیه در صفحه توییتر خود مدعی شد جنگنده‌های ائتلاف عربی اتاق عملیات نیروهای انصارا... را در یمن هدف قرار داده‌اند. در ذیل این خبر بسیاری از كاربران نوشتند كه از كی تا حالا، بازاری كه مردم عادی در آن رفت و آمد می‌كنند اتاق عملیات محسوب می‌شود؟ به دنبال آن بود كه تركی المالكی، سخنگوی ائتلاف سعودی در گفت‌وگو با این شبكه ادعای جدیدی را مطرح كرد و ضمن پذیرش حمله به یك بازار در صعده مدعی شد كه این حمله كار حوثی‌ها بوده است. این مقام سعودی گفت كه حوثی‌ها این بازار را گلوله‌باران كردند تا مردم یمن را در مقابل ائتلاف قرار دهند و سازمان‌های بین‌المللی باید پرده از واقعیت بردارند. او حتی مدعی شد كه ائتلاف سعودی زخمی‌ها را به خاك عربستان انتقال داده تا مداوا شوند. در حالی كه تمامی كشته‌ها و زخمی‌ها به بیمارستان الجمهوری در صعده منتقل شده‌اند معمر الاریانی، وزیر اطلاع‌رسانی دولت مستعفی یمن نیز انگشت اتهام را به سمت حوثی‌ها گرفت و آنها را مسؤول دانست.
این در حالی است كه رسانه‌های وابسته به انصارا... تصاویری از قربانیان این جنایت پخش كردند كه در آنها شرح داده ‌شده چگونه مردمی كه در حال خرید بودند هدف خمپاره‌های سعودی قرار گرفته‌اند. شهرستان قطابر از شهرستان‌های واقع در نزدیكی مرزهای عربستان و یمن است و بارها شاهد درگیری‌های پراكنده بین انصارا... و نیروهای سعودی بوده است.
 جنایات مكرر
این حادثه، حمله آگوست ۲۰۱۸ را تداعی می‌كند كه در آن ده‌ها تن از جمله كودكان در بمباران اتوبوسی توسط جنگنده‌های ائتلاف سعودی در بازار صعده كشته شدند. حمله‌ای كه ائتلاف ابتدا مسؤولیت آن را رد كرد و بعدها تقصیر را به گردن گرفت و در نهایت آن را حمله‌ای غیرقابل توجیه خواند. سه سال پیش نیز ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به یك مجلس ترحیم در پایتخت یمن حمله  کرد و 82 نفر را به شهادت رساند. بعضی منابع خبری تعداد شهدای این جنایت را تا 140 نفر نوشتند. این مجلس ترحیم برای بزرگداشت شیخ علی الرویشان، پدر وزیر كشور دولت نوپای حوثی‌ها برگزار شده بود. محمد عبدالسلام، سخنگوی حوثی‌ها این حمله را مثال بارز نسل‌كشی توصیف و از سكوت سازمان ملل و جامعه بین‌المللی در این زمینه انتقاد كرد