تابستان‌ها و گرمایش جهانی

تابستان‌ها و گرمایش جهانی

اقلیم‌شناسان می‌گویند مشهودترین اثر گرمایش جهانی، افزایش نامتعارف درجه حرارت در طول فصل تابستان است. این‌طور هم كه از شواهد پیداست، گرمایش جهانی این روزها به‌راستی در اقصی‌نقاط دنیا مسأله‌ساز شده است. دانشمندان در ضمن معتقدند اثرات تركیبی جنگل‌زدایی و سوزاندن سوخت‌های فسیلی در اقصی‌نقاط دنیا نقش بسزایی در این اتفاق داشته است و اگر به سرعت تدبیری برای آن اندیشیده نشود، میزان دی‌اكسیدكربن در اتمسفر حداقل دو برابر افزایش پیدا خواهد كرد و آنگاه درجه حرارت جهانی هم دست‌كم 2 تا 3 درجه سانتی‌گراد افزایش خواهد یافت.
با وجود این، نظرات در مورد گرمایش جهانی تا سال‌های گذشته بسیار متفاوت بود؛ برخی مدعی بودند این شرایط ممكن است طبیعی باشد، اما عده كثیری هم آن را غیرطبیعی قلمداد می‌كردند. اما اكنون دانشمندان به اجماع‌نظر بیشتری رسیده‌اند. در سه مطالعه‌ای كه ابتدای این مقاله به آنها اشاره شد، این توافق‌نظر حاصل شده كه بدون‌تردید زمین در
 2000 سال اخیر هیچ‌گاه چنین گرمایی را تجربه نكرده است.
جیمز هنسن (James Hansen)، از موسسه ملی هوا فضای ناسا چند سال پیش در مصاحبه‌ای گفته بود امواج اخیر گرما كه به وقوع آتش‌سوزی‌های گسترده جنگلی، خشكسالی، انواع و اقسام مرگ‌ومیر در سراسر جهان منجر شده‌اند قطعا دلیلی جز گرمایش جهانی ندارند. وی همچنین عنوان كرده بود پدیده‌های جوی فوق‌العاده‌ای كه دیده می‌شوند، بدون هیچ تردیدی دامنه وسیع‌تری پیدا خواهند كرد و حتی اگر همیشگی نباشند اما نسبت به شرایط معمول، تعدادشان بیشتر شده و بیشتر از این هم خواهد شد.
اقلیم‌شناسان هم رفته‌رفته به این باور می‌رسند كه گرمایش جهانی باعث شده وضعیت جوی كاذب ایجاد شود و تابستان‌های گرم‌تر، خشكسالی و آتش‌سوزی‌های بیشتر هم از عوارض این شرایط كاذب هستند. گزارش‌های مربوط به وقوع آتش‌سوزی‌ها، سیل و گرما همگی حاكی از روند صعودی نامتعادل و بی‌سابقه‌ای در قیاس با سال‌های گذشته دارند.
اما برخی هنوز نمی‌توانند با قطعیت اظهارنظر كنند. آنچه شاید دانشمندان در بیان آن تردید ندارند، این است كه گرمایش جهانی و مسائل متعدد دیگر دست به دست هم داده  و منجر به گرمای بی‌سابقه كره زمین شده‌اند.