خطر استفاده مجدد از بطری پلاستیكی

خطر استفاده مجدد از بطری پلاستیكی

در حالی كه اكثر افراد تصور می‌كنند پر كردن دوباره بطری‌های یك‌بار مصرف پلاستیكی با آب، اقدامی سازگار با محیط‌زیست است، كارشناسان هشدار داده‌اند خطرات این كار می‌تواند بسیار بیشتر از منافعش باشد.
به گزارش ایلنا، بیسفنول آ كه معمولا با BPA شناخته می‌شود، یك ماده شیمیایی است كه برای تولید پلاستیك مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده شیمیایی مضر می‌تواند مشكلات عمده سلامتی از جمله ابتلا به سرطان، ناباروری و عدم تعادل هورمونی را به همراه داشته باشد.
اما خطرات احتمالی بطری‌های پلاستیكی به همین جا ختم نمی‌شود. در مطالعه‌ای كه توسط محققان دانشگاه ایالتی نیویورك در فردونیا روی بیش از ۲۶۰ بطری پلاستیكی انجام شد، مشخص شد كه ۹۳ درصد از این بطری‌ها حاوی میكروپلاستیك‌ها یا ذرات پلاستیكی بسیار كوچك است. علاوه بر این، بطری‌های پلاستیكی آب معدنی از پلی اتیلن ترفتالات ساخته شده‌اند و وقتی گرم شوند دو ماده شیمیایی آنتیموان و بیسفنول آ را آزاد می‌كنند.
نكته مهم در‌باره بطری‌های پلاستیكی این است كه آنها هم مانند تمام ظروف مخصوص نوشیدن، با دهان و دست ما و میكروب‌های آنها در تماس هستند. دهانه این بطری‌ها بسیار كوچك است و تمیز كردن آنها را دشوار می‌كند. محیط مرطوب دهانه این بطری‌ها می‌تواند محلی برای رشد و پرورش باكتری‌ها باشد.
از پر كردن دوباره بطری‌های پلاستیكی یكبار مصرف بپرهیزید. بهتر است بطری‌های بدون BPA را انتخاب كنید و اگر قصد حمایت از محیط زیست و ارتقای سلامت خود را دارید، سراغ بطری‌های شیشه‌ای بروید.