قرعه با چه تیم‌هایی مهربان است؟‌

بعد از چند روز تاخیر و سردرگمی، بالاخره زمان قرعه‌کشی لیگ برتر فوتبال فرا رسید

قرعه با چه تیم‌هایی مهربان است؟‌

مراسم قرعه‌كشی نوزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران از ساعت 19 امروز آغاز خواهد شد.
تالار شورای شهر مشهد از قرعه‌كشی تورنمنتی پذیرایی خواهد كـــرد كه امسال حواشی بسیاری برای فوتبال ما ایجاد كرد. فدراسیون فوتبال تلاش بسیاری انجام داد تا این طور وانمود كند كه قید برگزاری لیگ این فصل را زده است، در حالی كه همه مدیران فدراسیون می‌دانستند امكان لغو این بازی‌ها را ندارند.
فدراسیون فوتبال می‌خواست تیم‌ها را بترساند تا بلكه كمی از مشكلات ورزشگاه‌های ما از بین برود. اگرچه تیم‌ها تلاش كردند به ظواهر ورزشگاه‌ها بپردازند؛ اما این طور به نظر می‌رسد كه ریشه مشكلات همچنان پابرجاست.

 2 بازی پرحاشیه فصل قبل
دو بازی خطرناك انتهای فصل (سپاهان ـ پرسپولیس و داماش ـ پرسپولیس) و حواشی فاجعه‌باری كه برای فوتبال ما داشت و دامنه آن تا شورای تامین كشور هم پیش رفت، موجب شد مدیران فعلا به صرافت بیفتند كه بخشی از مشكلات را كم كنند. گرچه بعد از آن بازی‌ها برای بازی با اذهان، احكامی صادر شد و افرادی از فوتبال محروم شدند (كه بعدها همه حكم‌ها وتو شد)؛ اما در نهایت هیچ اتفاقی نیفتاد كه به تكرار نشدن این فجایع امید داشته باشیم.
در هفته‌های اخیر، تمركز مدیران روی تامین امنیت ورزشگاه‌ها، فروش الكترونیكی بلیت، شماره‌دار شدن صندلی‌ها و گیت‌های ورودی بود؛ اما به همه اهداف خود دست پیدا نكردند. اصرار فدراسیون برای ایجاد همه بسترهای مناسب در شهرها به این دلیل به بن‌بست خورد كه همواره در فوتبالمان، بزرگ‌ترین مشكلات را با ریش‌سفیدی و كدخدامنشی حل كرده و با پاك كردن صورت‌مساله، بی‌اعتنا به حل مشكل، تنها آن را از جلوی چشم برداشته‌ایم. به این دلیل، همه مشكلاتی كه در طول این سال‌ها ایجاد شده، در عرض چند هفته برطرف نخواهد شد و این بار هم فدراسیون با اغماض، به آغاز لیگ برتر تن داد. چون خود مدیران فدراسیون (كه می‌گفتند هر زمان استانداردهای ورزشگاه ایجاد شد، بازی‌ها آغاز می‌شود) هم می‌دانند كه هنوز هیچ یك از ورزشگاه‌های غیر استاندارد ما، به طور كامل موانع اصلی در راه برگزاری بازی‌ها را رفع نكرده‌اند.

 فدراسیون كوتاه آمد
فدراسیون فوتبال كه ادعا می‌كرد تا امنیت همه ورزشگاه‌ها تامین نشود، بازی‌ها آغاز نخواهد شد، یكباره كوتاه آمد تا سازمان لیگ به طور ناگهانی اعلام كند بازی‌ها در روز سه‌شنبه (امروز) قرعه‌كشی می‌شود و شب عید غدیر (28 مرداد) آغاز خواهد شد. شتاب عجیب برای تعیین این دو تاریخ یعنی این بار هم ریش‌سفیدی در این فوتبال جواب داده است و باز هم چشم‌مان را روی بعضی چیزها بسته‌ایم تا مشكلی به مشكلاتمان اضافه كنیم.

 شرایط قرعه‌كشی
تنها شرطی كه در قرعه كشی لیگ برتر اعمال می‌شود، این است كه تیم‌های هم استانی در یك هفته به‌صورت همزمان مهمان یا میزبان نشوند به همین دلیل ابتدا از بین هشت جفت عدد متناظر برای تیم‌های استقلال و پرسپولیس تهران، تراكتورسازی و ماشین‌سازی تبریز، پارس جنوبی جم و شاهین شهرداری بوشهر، ذوب‌آهن و سپاهان اصفهان، سایپا و پیكان تهران و همین طور نفت آبادان و نفت مسجدسلیمان قرعه كشیده می‌شود.
بعد از قرعه‌كشی اعداد متناظر، برای چهار عدد باقیمانده قرعه‌كشی می‌شود. این تیم‌ها شامل شهر خودروی مشهد، گل گهرسیرجان، نساجی مازندران و فولاد خوزستان است. به این ترتیب حتی این امكان وجود دارد كه تیم‌های همشهری و اعداد متناظر در هفته اول با هم دیدار كنند؛ یعنی شاید پرسپولیس و استقلال در هفته اول برابر هم قرار بگیرند كه این به قرعه‌كشی مربوط است.

 آغاز لیگ؛ عید غدیر
فتاحی، رئیس كمیته مسابقات سازمان لیگ، زمان آغاز لیگ برتر را هم تعیین كرد: به احتمال زیاد روز عید غدیر بازی‌ها آغاز می‌شود. او تبصره‌ای هم قائل شده است: البته آغاز بازی‌ها بستگی به روند آماده‌سازی ورزشگاه‌ها دارد. ما چند فصل است برنامه ۳۰ هفته را ارائه می‌كنیم و خدا را شكر تاكنون هیچ تاخیری نداشته‌ایم. امسال هم شرایطی به خاطر وضعیت ایمنی و امنیتی ورزشگاه‌ها به وجود آمده كه سازمان لیگ، فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش تمام توان‌شان را برای فراهم‌شدن حداقل شرایط ایمنی كه فروش الكترونیكی بلیت، گیت‌گذاری، شماره‌گذاری صندلی‌ها و نصب دوربین‌های مداربسته است، انجام  این‌طور نیست كه ما یك هفته، ده روز پیش به باشگاه‌ها اعلام كرده باشیم. لیگ برتر كه ۲۶ اردیبهشت به اتمام رسید، دو روز بعد به باشگاه‌ها نامه زدیم كه باید این موارد را رعایت كنند. او درباره تاریخ احتمالی آغاز لیگ برتر گفت: ما پیش‌بینی‌های مختلفی برای شروع لیگ برتر داریم. قرار بود 10 مرداد شروع شود كه نشد، بعد هم 17مرداد و بیستم، شب عید قربان اعلام شد كه باز هم استانداردها رعایت نشد. احتمالا نتوانیم لیگ برتر را 23 مرداد هم آغاز كنیم ولی ان‌شاءا... در صورت آماده شدن حداقل پنج‌ورزشگاه، شب عید غدیر لیگ برتر را شروع خواهیم كرد. 

پخش مستقیم قرعه‌كشی
سعید فتاحی، مسؤول برگزاری مسابقات سازمان لیگ اعلام كرد قرعه‌كشی امروز از ساعت19 در تالار شورای شهر مشهد آغاز می‌شود و خداداد عزیزی، رضا عنایتی و حسین بادامكی سه بازیكن پیشین فوتبال مشهد، مهمانان ویژه مراسم خواهند بود كه به برگزاری قرعه‌كشی كمك خواهند كرد. این مراسم به‌صورت مستقیم از شبكه ورزش سیما پخش خواهد شد.