بی‌.بی‌.سی شبكه كودك و نوجوان هم بزند اتفاقی نمی‌افتد

در نشست خبری مجموعه تلویزیونی محرمانه مطرح شد

بی‌.بی‌.سی شبكه كودك و نوجوان هم بزند اتفاقی نمی‌افتد

نشست خبری مجموعه «محرمانه» با حضور عطا پناهی تهیه‌كننده، مسلم تهرانی كارگردان و همچنین ساناز سماواتی، فاطمه هاشمی، جواد خواجوی و مهدی ابراهیمی بازیگران سریال به همراه اصحاب رسانه دیروز در كافه نخلستان سازمان رسانه‌ای اوج برگزار شد كه محمدحسین سروقدی اجرای آن را بر عهده داشت.
 بهتر شده‌ایم
عطا پناهی، تهیه‌كننده در ابتدای این نشست با بیان این‌كه سریال محرمانه در دو فصل تهیه شد، گفت: در هر فصل از این مجموعه به مشكلات نوجوانان پرداختیم كه رویكردی روان‌شناسی داشت، مثل پرداختن به دختری كه احساس زشتی می‌كند یا خجالتی است یا پسری كه زود پرخاشگر می‌شود. ما در طول روند كار چند نظرسنجی داشتیم كه نظر نوجوانان را دریافت می‌كردیم بعد از اتمام فصل اول یك نظرسنجی برگزار شد و ما از محتوای آن و اكران‌های خصوصی به این نتیجه رسیدیم كه رویكردمان را در چه زمینه‌هایی تغییر دهیم.
این تهیه‌كننده درباره كار با اوج اظهار كرد: من چند سال پیش چند طرح مستند به اوج ارائه كردم و اوج پای كار آمد و تعداد زیادی مستند برای گروه سنی نوجوان تولید شد و در زمانی كه كسی به مستند توجه نمی‌كرد، سازمان اوج این كار را انجام داد.
در ادامه پناهی درباره ساخت مجموعه‌ای برای نوجوانان و پخش آن از شبكه سه گفت: من ۱۳ سال است كه معلم هستم و می‌دانم كه مظلوم‌ترین گروه سنی، گروه نوجوان است.  او درباره اصلاحات مجموعه عنوان كرد: اصلاحات پخش شاید بخشی به این دلیل بود كه به نگاه مشتركی با دوستان بازبین نرسیده بودیم برخی از ایرادات در پخش مربوط به كلمات انگلیسی است كه ما اكنون جای آنها سوت بلبلی گذاشته‌ایم.  وی گفت: ما قرار نیست از بیننده خنده بگیریم اما چند شوخی خوب داریم و اگر قرار باشد همان‌ها هم حذف شود، سریال آسیب می‌بیند. با این حال شكرخدا اكنون تعامل خوبی با بازبین‌ها داریم، البته كار از شبكه‌های دیگر هم پخش می‌شود، مثلا در تلویزیون شبكه امید این مجموعه را با نگاه خودش روی آنتن می‌برد و تدوین مجددی روی آن انجام می‌دهد.
این تهیه‌كننده در پاسخ به پرسشی درباره ساخت برنامه كودك در شبكه بی‌.بی.‌سی بیان كرد: چندی پیش نظرسنجی شده بود و نشان داد مردم دیگر نسبت به چند سال پیش به شبكه‌های ماهواره‌ای رغبتی ندارند و از اینستاگرام و شبكه‌های اجتماعی برنامه‌های مورد علاقه‌شان را رصد می‌كنند. فكر می‌كنم اگر بی.‌بی.‌سی شبكه تخصصی كودك و نوجوان هم بزند، اتفاق خاصی نمی‌افتد. تلویزیون همچنان آمار بالاتری دارد و بی‌.بی‌.سی به نظرم بهتر است در این زمینه هزینه نكند.
پناهی همچنین گفت: فصل دوم با فصل اول تفاوت دارد و كیفیت آن بهتر شده است داستان‌های دنباله‌دار‌تری را بررسی می‌كنیم.  
قصه‌هایی محرمانه در شهر بدون دیوار
مسلم تهرانی، كارگردان این مجموعه درباره توجه به مسائل نوجوانان تصریح كرد: ما سعی كردیم تا حدی هنجارهای معمول را جا‌به‌جا كنیم كه كمی هم ریسك داشت و ممكن بود مخاطب پس بزند ولی نتایج خوبی گرفتیم.  همان‌طور كه تهیه‌كننده گفت، او معلم است و من هم خودم از خانواده‌ای فرهنگی هستم، بنابراین به خود اجازه دادیم از مشكلات آموزش و پرورش بگوییم و این نگاه انتقادی را داشته باشیم.
او درباره ساخت استودیویی برنامه نیز عنوان كرد: موضوعی كه برای خود تعریف كرده بودیم این بود كه دنیا باید شفاف باشد، دیوارها را باید حذف كرد و نتیجه‌اش این می‌شود كه برای فضای بدون دیوار به این فرم از طراحی برسیم كه كار را در استودیو بسازیم. ما درواقع قصه‌های محرمانه را در شهر بدون دیوار تعریف می‌كنیم و اتفاقات زیادی در این شهر رخ می‌دهد.
نسل ما نوجوانی خوشایندی نداشت
ساناز سماواتی، بازیگر مجموعه در صحبت‌های خود چنین گفت: از وقتی كه برنامه پخش شده است مردم جلویم را می‌گیرند و سوالاتی می‌پرسند كه مثلا دخترشان فلان كار را انجام می‌دهد و چطور باید با او رفتار كرد؟ آنها مرا در مقام یك روان‌شناس می‌بینند و این به دلیل نیازی است كه برای آموزش پدر و مادرها احساس می‌شود.  خودم را از نسلی می‌دانم كه ابدا نوجوانی خوشایندی نداشت. امروز باید به نوجوانان اهمیت داد تا بتوانند مسیر درست را پیدا كنند.
نوجوان را درك كنیم
فاطمه هاشمی، بازیگر این سریال درباره تجربه خود از این مجموعه عنوان كرد: این سریال به قشر نوجوان تعلق دارد و فكر می‌كنم اگر نوجوانان را درك كنیم بخش زیادی از مشكلات جامعه ما حل خواهد شد. من مدیران دبیرستان را در دهه ۶۰ لمس كرده بودم و می‌دانستم مدیران مدارس چه بلایی سر ما آوردند، بنابراین می‌توانستم نقشم را براساس آن نگاه بازی كنم.
دغدغه‌ام نوجوانان است
مهدی ابراهیمی، بازیگر و بازیگردان این مجموعه گفت: من زمانی كه وارد رشته هنر شدم با استادان خود مثل رحمت امینی، دغدغه این را داشتیم که برای نوجوانان كار كنیم. وضع تربیتی و روال تربیتی امروز با ضعف‌های زیادی همراه است و با این روند فكر می‌كنم بهتر است وزارت آموزش و پرورش یا وزارت ورزش تعطیل شوند. مشكل وضع امروز به دلیل بودجه نیست بلكه مسائل دیگری دخیل است.
ابراهیمی گفت: یك خواهش و انتقاد از نهادهایی دارم كه در زمینه تربیتی كار می‌كنند؛ كمی وارد معضلات شده و به جای این‌كه به سود شخصی خود بیندیشند به فكر باشند.
شهرام دده بالا مثل بسیاری از جوانان ایرانی است
جواد خواجوی، دیگر بازیگر سریال نیز در صحبت‌های خود گفت: شهرام دده بالا در این سریال مثل بسیاری از جوانان ایرانی است كه فوق لیسانس دارند، اما نتوانسته‌اند از ظرفیت‌هایشان به خوبی استفاده كنند. این نقش تغییراتی در فیلمنامه و اجرا داشت.  
خواجوی كه تیتراژ این مجموعه را نیز خوانده است درباره آن گفت: من دو تیتراژ برای این مجموعه خواندم كه اولی مجوز پخش نگرفت، اما دوباره از ترانه سرا خواستم شعری بگوید و بعد در سه روز تیتراژ فعلی را خواندیم و نهایی شد.