از پیامدهای اعتماد به غرب بگویید

درخواست 2000 استاد دانشگاه از روحانی و ظریف

از پیامدهای اعتماد به غرب بگویید

بیش از 2000 نفر از استادان دانشگاه‌ خطاب به رئیس‌جمهور و وزیر خارجه نوشتند: پس از صبوری شش ساله ملت، اینک نوبت دولت و دیپلمات‌‌هاست که پیامدهای اشتباهِ اعتماد به آمریکا و اروپا را برای ایرانیان روایت‌ کنند!
به گزارش فارس در نامه سرگشاده‌ای که از سوی این استادان دانشگاه و مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور نوشته شده خطاب به حسن روحانی و محمدجواد ظریف آمده است: بی‌توجهی به تاریخ واقعی مناسبات ایران و غرب و به خصوص روابط ایران و آمریکا و عدم تجهیز کارگزاران امینِ ما به فناوری بصیرت نمای تاریخی و کم‌دقتی در ابتنای پیشرفت ایران بر سازه و مسیری خارج از جغرافیای دانشی و هویتی ایران در مقاطعی از تاریخ به خصوص در شش سال گذشته اگرچه ملت بزرگ ایران را دچار رنج‌ها و مشقت‌های بیشمار نموده اما اکنون خود، به افزایش سواد تاریخی ایرانیان منجر شده و آمریکاشناسی و اروپاشناسی به خانه‌های تمامی ایرانیان وارد شده و ایرانیان را با هر سلیقه‌ای حول نمایان شدنِ سرشت پلید قدرت و سیاست در آمریکا و اروپای همدست او به اجماع کشانیده است.
اساتید امضاکننده این نامه افزوده‌اند: حال که مذاکره‌کنندگان امین ایرانی به عمق بدعهدی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی پی برده‌اند لازم است علاوه بر نهادینه کردن این تجربۀ گرانسنگ در وجود خویش و در ساختار سازمانی وزارت خارجه و هیات محترم دولت، خود نیز در تصحیح رویکرد قبلی پیش قدم شده و در تماس‌های سازمان یافته و سفرهای استانی، تجربۀ گران تمام شده و نادرست خود در اعتماد مطلق به آمریکا و اروپا را برای آحاد ایرانیان توضیح دهند.
این نامه می‌افزاید: شایسته است در آستانۀ انتخابات مجلس یازدهم از طریق همین دولت محترم و همین تیم امین مذاکره به ایرانیان گزارش شود که راه آیندۀ ایران نه از دالانِ ادبیات قطبی ساز جنگ و صلح و دوگانۀ مجعول تحریم‌سازان و گشایندگان تحریم، بلکه ازطریق شناسایی و بهره‌گیری مزیت‌های اقتصادی - اجتماعی روستاها، شهرها، استان‌ها و از درون ایرانِ بزرگ و اسلامی و نیز از اکتشافات ارزشهای افزوده از موقعیت‌های ممتاز ژئوپلیتیک جانشان خدادادی ایرانیان در قلب جغرافیای جهان می‌‌گذرد.
جام‌جم در گفت‌وگو با چند نفر از امضاکنندگان این نامه به بررسی پیامدها و تبعات اعتماد به غرب در دوره‌های مختلف پرداخته است.


ضرورت بیان اشتباهات از زبان مسؤولان
احمدرضا شاه‌علی/ استاد دانشگاه
علی‌رغم گذشت چند سال از برجام و اجرایی کردن تمامی تعهدات از سوی جمهوری اسلامی ایران، سال گذشته آمریکا از برجام خارج شد و به تعهداتش عمل نکرد. اروپایی‌ها نیز تا کنون صرفا به ارائه وعده و وعید پرداخته اند و به تعهداتشان عمل نکرده اند بنابراین در چنین شرایطی ضرورت دارد که همه متوجه نتایج اعتماد به غرب و آمریکا باشند. بنابراین می بایست تجارب ناموفق در زمینه مذاکره و اعتماد به غرب مدنظر قرار گرفته و تجربه ای برای آینده شود و بدانیم برای پیشرفت کشور نباید به امید غربی‌ها باشیم. ضرورت دارد دولتی‌ها و وزارت خارجه این تجارب ناخوشایندی که در این چند سال به‌دست آوردند را چراغ راهشان قرار دهند و در ضمن نتایج آن را برای مردم هم بازگو کنند. هر چند خوشبختانه رئیس جمهور و وزیر خارجه طی ماه‌های اخیر به صراحت از عدم اعتماد به غرب سخن می گویند اما بیان آن از زبان وزیر خارجه و رئیس جمهور به ملت ایران جزو حقوق نسل‌های آینده در ایران است تا در جریان حقایق قرار بگیرند.



گذشته، چراغ راه آینده
محمدرضا مرندی / استاد دانشگاه
در سال 92 و پس از انتخابات ریاست جمهوری آقای روحانی برای کسب اجازه از رهبری در مورد مذاکره با آمریکا خدمت ایشان رسیده بود. در همان جلسه ایشان گفته بود در صورتی که در مذاکرات به نتیجه‌ای نرسیم به طور علنی اعلام می‌کنیم که اشتباه کرده‌ایم و آمریکا قابل اعتماد نیست.
حال امروز بیانیه ای که 2 هزار نفر از اساتید نوشته اند عملی شدن همان تعهد اخلاقی بود که روحانی به رهبری داده بود و امروز باید محقق شود و ایشان اعلام کند که اعتماد به غرب چه پیامدهایی داشته است، هر چند که طی ماه‌های اخیر کلیات موضوع تبعات اعتماد به غرب از سوی روحانی و ظریف اعلام شده است.
بنا به اعتراف آقای جهانگیری در 5 سال گذشته به اقتصاد مقاومتی نپرداختیم و بیشتر توجهات به سمت برجام بود که خسارات بسیاری را به ایران تحمیل کرد. دولت 5 سال از وقت کشور را هدر داد تا به برجام برسد و کار عمده ای در کمک به تولید داخلی نکرد.
بنابراین در شرایط فعلی و برای این‌که گذشته چراغ راه آینده است ضروری بود تا چنین درخواستی داشته باشیم تا در آینده این موضوعات فراموش نشود. همگان باید بدانند اعتماد به غرب و پیگیری اهداف داخلی از طریق امید به خارج راه به جایی نمی برد، باید این موضوع تجربه ای شود تا دل به خارج نبندیم.


مهمترین راه پیشرفت، اتخاذ دیپلماسی مقاومت
ابوتراب علیرضایی/ استاد دانشگاه
با اتفاقاتی که بعد از خروج آمریکا از برجام رخ داد، همچنین ادعاهای آمریکا مبنی بر مذاکره بدون قید و شرط و یا تهدید، اتفاقاتی که در خلیج فارس و تنگه هرمز شاهد آن هستیم و قدرت نمایی پوشالی آمریکا و محدودیت‌هایی که برای وزیر خارجه کشورمان در آمریکا به‌وجود آمد موجب شد تا اساتید دانشگاه اقدام به نوشتن این نامه کنند تا نشان دهند که نمی توان روی وعده‌های آمریکا حسابی باز کرد، البته آمریکا در مورد دیگران نیز نشان داده که بدعهد است.
بنابراین با توجه به چنین شرایطی که مذاکره کنندگان امین کشورمان متوجه بدعهدی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی شده اند ضرورت دارد که این تجربه گرانقدر خود را در اختیار مردم نیز قرار داده و برای آنها نیز توضیح دهند. بهتر است که دیپلمات‌ها و دولت صادقانه پیامدهای اعتماد به غرب را برای مردم گزارش داده و اعلام کنند که مهمترین راه پیشرفت، اتخاذ دیپلماسی مقاومت و ائتلاف با کشورها و جنبش‌های
مقاومت جهانی است.