آتش‌بس!

اهالی فرهنگ و هنر هم صاحب شعبه تخصصی حل اختلاف شدند

آتش‌بس!

احتمالا گذرتان به دادگاه و دادسرا افتاده است. حالا نه این‌كه بخواهیم زحمات برادران و خواهران قوه قضاییه را زیر سوال ببریم، اما خب فضا جوری هست كه بعضا ممكن است فیوز آدم بپرد. یكی دو نفر از بچه‌های صفحات فرهنگی كه یكی دو باری برای شهادت درباره موضوعی پایشان به دادگاه باز شده بود چیزهایی دیده‌اند كه محال است حالا حالاها از ذهن‌شان پاك شود. همین‌جا انصافا برای قضات شریف و كارمندان دادگاه‌ها و امثالهم آرزوی صبر جمیل و اعصاب فولادین می‌كنیم. شما حساب كنید دو نفر كه سایه همدیگر را با تیر می‌زنند حالا در چند متری هم نشسته‌اند و دارند جلوی قاضی از خجالت هم درمی‌آیند. حالا در نظر بگیرید كه یكی از طرفین دعوا از اهالی فرهنگ و هنر باشد؛ با آن روحیه حساسی كه توی این جماعت موج می‌زند. خب ادامه نمی‌دهیم! حالا وزارت ارشاد و قوه قضاییه برای این‌كه تا حدی بتوانند تبعات ناخوشایند چنین موضوعی را كم كنند دست به یك كار خوب زده‌اند. یك شورای حل اختلاف راه انداخته‌اند كه تا حد امكان، اختلافات حوزه فرهنگ و رسانه به دادگاه و قاضی نكشد. الغرض كه این شعبه، دیروز افتتاح شده.


توی شورا چه می‌كنند؟
بخشی از فلسفه راه‌اندازی این شورا را توی لید گزارش ذكر كردیم. اما اگر دقیق‎ترش را خواسته باشید، باید توضیحات سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را برایتان تشریح كنیم. آن‌طور كه همكاران خبرنگار ما در خبرگزاری مهر اعلام كرده‌اند، آقای وزیر سه دلیل برای راه‌اندازی این شورا ذكر كرده:
1-‌ در فضای طرح مسائل قضایی این بخش از اجتماع، باید به چند مساله توجه كنیم كه نخستین آن ویژگی‌های شخصیتی و منزلتی اصحاب هنر است. آنها به دلیل مسائل شخصیتی و كاری‌شان، باید به شكلی با دستگاه قضایی مرتبط شوند كه لطافت‌ها، ظرافت‌ها و جایگاه منزلتی و اجتماعی‌شان حفظ شود؛ البته این مساله باید به شكلی انجام شود كه عدالت قضایی زیر پا گذاشته نشود.
2- طولانی بودن مسیر دادرسی در دستگاه قضایی باعث می‌شود اصحاب فرهنگ و هنر برای احقاق حق خود، كمتر به این دستگاه مراجعه كنند. باید هزینه‌های بالای مراجعه به آن را نیز به آن اضافه كرد. نكته سوم، گستردگی شاخه‌های فعالیت فرهنگ، هنر و رسانه است كه می‌طلبد اختلافات، دعاوی و مسائل مطرح شده در این زمینه با كالبدشكافی تخصصی همراه شود و نظام دادرسی مختص به خود را داشته باشد.
3- ما به مسیرهای تخصصی دادرسی، متعاقب و نزدیك به شأن اصحاب فرهنگ نیاز داریم، ساختار شوراهای حل اختلاف ابزاری كارآمد برای این مساله است. این شوراها می‌توانند پرونده‌های زیادی را كه به خانواده، اصحاب فرهنگ و هنر مرتبط می‌شود در خود بررسی كند، با تدبیر به نتیجه برساند و مشكلات موجود در مسیر دادرسی را برای آنها كمتر كند و مولود نگاه‌های تخصصی و در شأن و منزلت اصحاب هنر به آنها شود.
هندوانه بزرگ آقای سخنگو
جناب غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه هم در این مراسم در كنار وزیر ارشاد حضور داشته و صحبت‌های جالبی كرده. جناب اسماعیلی گفته است، اصل فلسفه این شعبه و مجتمع قضایی ویژه اهالی رسانه، فرهنگ و هنر با رویكرد صلح و سازش بوده و در ادامه هم از رسانه‌چی‌ها خواسته اخلاق، رفتار، برنامه‌ها و نوشتارشان را نیز به گونه‌ای متحول كنند كه كمترین خطا را داشته باشند. اسماعیلی یك هندوانه بزرگ زیر بغل اهالی رسانه گذاشته و گفته انتظار ما از جامعه رسانه بیش از جامعه پزشكی است، چرا كه پزشك با یك نفر در ارتباط است، اما جامعه رسانه با كل جامعه در ارتباط بوده و نظر كل جامعه به او معطوف است. هرچند ما در تحریریه با شنیدن این جمله قند در دلمان آب شد، ولی واقعیتش را خواسته باشید ضمن اعتراف به حسن نیت آقای سخنگو، این تعارفات را گذاشتیم پای نزدیك بودن روز خبرنگار كه فرداست!