خدمات متقابل تهران - پكن

خدمات متقابل تهران - پكن


 امروز در همین صفحه راجع به بعضی سیاست‌های موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برای حضورهای خارجی صحبت كردیم. حالا هم اجمالا بدانید كه نمایشگاه بین‌المللی كتاب پكن از دیروز ۳۰مرداد تا ۳ شهریور ۱۳۹۸ در مركز بین‌المللی نمایشگاه‌های پكن دایر است. غرفه موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران هم در این دوره از نمایشگاه براساس تفاهم‌نامه مشترك همكاری بین طرفین به مساحت ۱۸ مترمربع برپا است.
آن طور كه موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی به ما خبر داده‌اند نمایشگاه كتاب پكن، سال گذشته در فضایی به وسعت ۹۲ هزار و ۷۰۰ متر با حضور شركت‌كنندگانی از ۹۳ كشور و منطقه در جهان در ۲۵۰۰ غرفه برگزار شد و بیش از ۳۰۰ هزار نفر بازدیدكننده داشت. همچنین ۱۳۰۰ خبرنگار آن را پوشش خبری داده و ۵۶۷۸ قرارداد نشر نیز به امضا رسید.
جالب است بدانید كه در غرفه ایران در این دوره از نمایشگاه، بیش از ۲۵۰عنوان كتاب ادبی برگزیده جوایز سال گذشته (جایزه كتاب سال، جایزه جلال، جایزه شهید غنی‌پور، جایزه قلم زرین، جایزه هفت‌اقلیم، جایزه انتخاب بهترین كتاب دفاع مقدس، جایزه رشد و جایزه كتاب سال پاسداران اهل‌قلم) همچنین آثاری در زمینه‌های آموزش زبان فارسی، ایران‌شناسی، هنر، كودك و نوجوان، دین و دفاع مقدس عرضه می‌شود.
معرفی نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران، معرفی طرح‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از انتشار كتاب ایرانی، دعوت از ناشران بین‌المللی و مذاكره برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران، برگزاری روز ایران و نشست‌های تخصصی ازجمله برنامه‌های در نظر گرفته‌شده برای حضور در این دوره از نمایشگاه است.
البته فقط موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در این نمایشگاه حضور ندارد. انتشارات سوره مهر و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران هم از دیگر مراكزی است كه در غرفه ایران به نمایش آثار خود می‌پردازند. علیرضا گلدوزیان تصویرگر برجسته ایرانی با حمایت تصویرگری آناناس چین به‌عنوان داور، به همراه افسانه صانعی تصویرگر و زهرا نعمت‌اللهی نویسنده برگزیده خلق كتاب تصویری دستان با حمایت موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، در نمایشگاه پكن حضور دارند.
نشست مشترك تصویرگران ایران و چین (شركت‌كنندگان در مسابقه تصویرگری آناناس)، معرفی آثار تصویرگران، آموزش نقاشی به كودكان، برگزاری كارگاه آموزشی وركشاپ تصویرگری توسط علیرضا گلدوزیان ازجمله برنامه‌هایی است كه به مناسبت حضور در نمایشگاه كتاب پكن اجرا می‌شود.
سال ۲۰۱۵ كشور امارات عربی متحده به‌عنوان مهمان ویژه در این نمایشگاه حضور داشت. سال ۲۰۱۷ نیز جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان مهمان ویژه در فضایی به مساحت ۵۰۰ متر در نمایشگاه كتاب پكن حضور یافت و سال قبل نیز مراكش مهمان ویژه نمایشگاه بود.