تلویزیون، فضایی می‌شود!

والت‌دیزنی از ساخت مجموعه تلویزیونی جنگ ستارگان خبر داده است

تلویزیون، فضایی می‌شود!

ایوان مك گرگور كه یك بار نقش شخصیت «اوبی وان كنوبی» را در سه قسمت مجموعه اكشن و علمی -تخیلی «جنگ ستارگان» بازی كرد، این نقش را دوباره بازی می‌كند. اما این بار، او در یك مجموعه تلویزیونی به تكرار این نقش می‌پردازد. بازیگر اسكاتلندی‌تبار سینما كه اوبی وان كنوبی را یكی از دوست‌داشتنی‌ترین شخصیت‌های سینمایی خود معرفی می‌كند، از حضور مجدد در قالب این شخصیت ابراز خشنودی می‌كند. رسانه‌های گروهی در حالی خبر تولید مجموعه تلویزیونی جنگ ستارگان را می‌دهند، كه مك گرگور مدتی قبل از احتمال بازی دوباره در این نقش صحبت كرده بود. واحد تلویزیونی كمپانی والت‌دیزنی كه این مجموعه را با همكاری شركت فیلمسازی لوكاس فیلم تهیه می‌كند، قصد تولید تعدادی اسپین آف از داستان، ماجراها و شخصیت‌های مجموعه كلاسیك و پربیننده جنگ ستارگان خود دارد.

به نوشته نشریه هالیوودریپورتر، بحث تولید نسخه تلویزیونی جنگ ستارگان با پایان ماجراجویی‌های نسخه سینمایی آن همراه می‌شود. ظاهرا به همین دلیل است كه والت‌دیزنی و لوكاس‌فیلم تصمیم گرفته‌اند ماجراجویی‌های شخصیت‌های مختلف این مجموعه فیلم پرفروش را در قاب كوچك دنبال كنند.
به این ترتیب، كوچ اجباری جنگ ستارگان از سینما به تلویزیون به نفع شخصیت‌ها و تهیه‌كنندگان آن است. آخرین قسمت این مجموعه فیلم كه سومین قسمت از سومین سه‌گانه جنگ ستارگان محسوب می‌شود، 20 دسامبر امسال اكران عمومی خواهد شد. با نمایش عمومی این قسمت از فیلم، تماشاگران برای همیشه با ماجراجویی‌های سینمایی جنگ ستارگان خداحافظی خواهند كرد. جی‌جی آبرامز، كارگردان این فیلم،
مدیر تولید نسخه تلویزیونی جنگ ستارگان هم است.
 تمرکز شخصیتی
به گفته این فیلمساز: «داستان مجموعه تلویزیونی روی ماجراجویی‌های شخصیت اوبی وان كنوبی تمركز خواهد كرد و به سراغ دیگر داستان‌ها و ماجراهای مجموعه سینمایی نخواهد رفت. این شخصیت از ابتدای شروع ماجراهای داستان اولین قسمت فیلم در سال 1977، با این مجموعه همراه بوده و این روزها حكم یك شخصیت كلاسیك را پیدا كرده است. فیلمنامه مجموعه آماده شده و مدیران والت‌دیزنی آن را پسندیده‌اند. اما با این حال، قرار است تغییراتی در آن صورت گیرد. به صورت طبیعی، مك گرگور هم باید رضایت خود از این فیلمنامه را اعلام كند. مطمئن هستم او هم این فیلمنامه را خواهد پسندید و خیلی زود كلید فیلمبرداری مجموعه، زده خواهد شد.»
 داستان نامعلوم
با آن‌كه فیلمنامه مجموعه آماده شده، كسی اطلاعی از چند و چون داستان آن ندارد. مدیران والت‌دیزنی در این رابطه، اطلاع‌رسانی نكرده‌اند و ترجیح می‌دهند كار تولید را در سكوت خبری دنبال كنند. با این وجود، می‌توان حدس زد داستان مجموعه درباره ماجراجویی‌های اوبی وان كنوبی در دل كهكشان و در میان موجودات عجیب و غریب فضایی خواهد بود.
 نزدیكان مك گرگور می‌گویند مذاكرات او با شرکت والت‌دیزنی ادامه دارد و هنوز قراردادی بین طرفین امضا نشده، اما آبرامز اطمینان می‌دهد این قرارداد بسته خواهد شد و مك گرگور جلوی دوربین نسخه تلویزیونی جنگ ستارگان ظاهر خواهد شد. بقیه بازیگران مجموعه هم در حال انتخاب شدن هستند. نمی‌توان حدس زد از بین چهره‌های سرشناس دنیای سینما و بازیگرانی كه در سه‌گانه سینمایی جنگ ستارگان حضور داشته‌اند، كدام‌یك با مك گرگور در نسخه تلویزیونی همبازی
خواهند شد.
 مجموعه بدون نام
آبرامز به این نكته هم اشاره می‌كند كه مجموعه تلویزیونی والت‌دیزنی هنوز نامی ندارد و نام جنگ ستارگان، نام موقت آن است. مك گرگور 48 ساله در جریان برگزاری مراسم جوایز گلدن گلوب در سال گذشته میلادی، در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «خیلی خوشحال می‌شوم یك بار در نقش اوبی وان كنوبی بازی كنم. چیزهایی شنیده‌ام كه گویا شرکت والت‌دیزنی قصد دارد كارهایی در این رابطه انجام دهد. اما چیز بیشتری نمی‌دانم. من هم حرف‌های مختلفی را می‌شنوم. اما باید منتظر ماند و نظر رسمی شرکت دیزنی را دید و شنید.»
این بازیگر اولین بار سال 1999 در نقش اوبی وان كنوبی ظاهر شد.  در سه گانه دوم فیلم كه در فاصله سال‌های 1999 تا 2005 ساخته شد، او در قالب این شخصیت بازی كرد. با این حال، داستان این مجموعه فیلم به سمت و سویی رفت كه در سه‌گانه سوم جایی برای مك گرگور و شخصیت مورد علاقه‌اش
وجود نداشت.
در سه‌گانه اول فیلم كه در سال‌های آخر دهه 70 میلادی و اوایل دهه 80 تولید شد، نقش این شخصیت را سر آلك گینس بازیگر كلاسیك و پرتوان انگلیسی به عهده داشت. مك گرگور در سه گانه دوم، نقش دوران جوانی این شخصیت را بازی كرد.
 پاسخ تاریخی
تحلیلگران سینمایی عقیده دارند نسخه تلویزیونی جنگ ستارگان، پاسخ شرکت والت‌دیزنی به درام تاریخی «بازی تاج و تخت» و مجموعه‌های پرسروصدا و پربیننده شبكه اینترنتی نتفلیكس است. اما مدیران كمپانی این ادعا را رد كرده و می‌گویند شرکت والت‌دیزنی دلیلی برای رقابت با همتایان هنری خود ندارد و بینندگان دائمی خود را سال‌هاست كه حفظ كرده است. سال قبل بود كه این شرکت خبر تولید مجموعه تلویزیونی «ماندالورین» را
اعلام كرد.
برخی شخصیت‌های مكمل مجموعه جنگ ستارگان، شخصیت‌های محوری این اكشن تلویزیونی هستند. در حقیقت، تمام شكارچیان انسانی كه در قسمت‌های مختلف جنگ ستارگان سینمایی بودند، با این مجموعه به تلویزیون كوچ می‌كنند. در عین حال، قرار است مجموعه دیگری با محوریت شخصیت كاسیان آندور افسر شورشی داستان جنگ ستارگان سال 2016 وارد مرحله تولید شود.  
دیه گو لونا كه در فیلم سینمایی این نقش را به عهده داشت، در نسخه تلویزیونی آن را تكرار خواهد كرد. والت‌دیزنی زمانی برای شروع كار تولید جنگ ستارگان تلویزیونی و زمان پخش آن تعیین نكرده است. كارگردان یا كارگردانان اپیزودهای مختلف مجموعه هم هنوز انتخاب نشده‌اند. اطلاعی از تعداد فصل‌های مجموعه هم در دست نیست!