خطر افزایش قیمت دارو جدی است

خطر افزایش قیمت دارو جدی است

 بهترین روش قیمت‌گذاری در صنعت دارو، روش یارانه است. پیشنهاد كمیسیون این است كه فرانشیزی كه مردم پرداخت می‌كنند از بین برود یا به یكدرصد یا حتی 2درصد برسد و در مقابل، به بیمه‌ها یارانه پرداخت شود.
این راهكار در قالب یك طرح از سوی كمیسیون بهداشت و درمان به كمیسیون تلفیق ارائه و تصویب شد. موضوع اما اینجاست كه وزارت بهداشت با این طرح مخالفت كرد و تنها دلیل آن هم این است كه وزارت بهداشت، این احتمال را می‌دهد كه دولت نتواند مابه‌تفاوت را به بیمه‌ها پرداخت كند و این به معنای فلج شدن بیمه‌هاست. بیمه‌ها ‌اكنون هم با مشكلات پرداخت مواجه هستند و بدهی‌های عظیم آنها به مراكز درمانی و داروخانه‌ها زیاد است و از نظر وزارت بهداشت، برای حل این مشكل باید راه‌حلی اندیشیده شود و همین باعث شده است كه این طرح به كمیسیون تلفیق بازگردد. با اجرایی شدن این طرح و پرداخت مابه‌التفاوت ارز نیمایی و واریز به بیمه‌ها ما با كاهش قیمت دارو در صنعت دارویی و کاهش قاچاق دارو روبه‌رو خواهیم شد. درحال حاضر كمیسیون در حال بررسی این طرح است و اصلاحاتی را برای سال 99 انجام خواهد داد؛ ما در ماه‌های آینده هم با افزایش قیمت دارو روبه‌رو خواهیم بود.
 مواد جانبی دارو، از پلاستیك روكشی كه دارو با آن بسته‌بندی می‌شود تا بسیاری از موارد دیگر، در حال افزایش است و این در هر حال افزایش قیمت دارو را هم خواهد داشت. به خاطر همین است كه كمیسیون بهداشت و درمان، با اصلاح كردن این طرح، قصد دارد یارانه‌ها را به سمت نیازمندان و درواقع خود بیماران سوق دهد.