مونسان كیست؟ عملكردش چیست؟

مونسان كیست؟ عملكردش چیست؟


علی‌ اصغر مونسان، فارغ‌التحصیل مهندسی عمران از دانشگاه شریف است كه در آستانه 50سالگی به عنوان اولین وزیر پیشنهادی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به مجلس معرفی شده است.
عمده كارنامه كاری مونسان در زمان مدیریت قالیباف در شهرداری تهران است كه در این دوره در سمت‌های مدیرعاملی سازمان مهندسی و عمران شهر تهران، مدیریت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران مشغول به خدمت بود.
با آغاز به كار دولت یازدهم علی‌اصغر مونسان سكان‌دار منطقه آزاد كیش شد؛ انتصابی كه با حاشیه‌های بسیاری همراه بود. برخی رسانه‌ها انتصاب وی را به دلیل رابطه فامیلی با رئیس‌جمهور عنوان كردند كه البته بعدها تلویحا تكذیب و تاكید شد كه انتخاب وی به خاطر صلاحیت‌های علمی و عملی وی بوده است. خود مونسان هم در یكی از برنامه‌های صدا و سیما گفت كه هیچ نسبت فامیلی از نوع نسبی و سببی با رئیس‌جمهور ندارد. در هر روی چهار سال مدیریت مونسان در منطقه آزاد كیش غیر از به سرانجام رساندن چند پروژه عمرانی دستاورد دیگری در حوزه گردشگری نداشت. البته اجرای برخی پروژه‌های عمرانی و پرهزینه مونسان پس از رفتن وی از كیش متوقف شد.
وی در حالی كیش را به مقصد سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در پایتخت ترك كرد كه ساخت فرودگاه پرهزینه و غیركاربردی توسط وی در جزیره هندورابی باعث تخریب محیط‌زیست در منطقه شده بود و اعتراضات زیادی را در پی داشت. مونسان در بدو ورود به سازمان میراث فرهنگی در مرداد 96 نیز از وعده‌هایی سخن گفت كه برخی‌هایشان اصلا محقق نشد، از جمله آنها طرح شهرگردشگر است كه وی در سخنانی گفته بود اجرای آن باعث رونق اقتصادی كشور خواهد شد، اما این طرح اجرا نشد و در حد شعار باقی ماند. ترمیم كیفیت حمل و نقل عمومی با تاكید بر حمل و نقل ریلی دریایی، ارائه راهكارها و توسعه بستر فروش بین‌المللی صنایع‌دستی، طراحی و ساخت محصولات ویژه صادراتی مبتنی بر نیازهای بین‌المللی، اصلاح نظام‌نامه تعهدآور برای تمامی ارگان‌ها در راستای حراست از میراث فرهنگی، ایجاد حریم امن برای اماكن تاریخی و ارزشمند و بلاتكلیفی قانون حمایت از هنرمندان، استادكاران و فعالان صنایع‌دستی، از دیگر وعده‌های مونسان بود كه تاكنون محقق نشده است.
اما یكی از نكات قابل بررسی در دو سال مدیریت مونسان در راس سازمان میراث فرهنگی، در حوزه گردشگری است. براساس آمار موجود در سال 84 تعداد گردشگران ورودی بیش از یك میلیون نفر بوده كه این تعداد به خاطر برخی عوامل از جمله روند تاثیر افزایش سه برابری نرخ دلار، تا سال 92 به چهارمیلیون و 800 هزار نفر گردشگر رسید؛ یعنی رشد 400 درصدی.
این در حالی است كه از سال 92 تا 97 میزان ورودی گردشگر به كشور از چهارمیلیون و 800 هزار نفر به هفت میلیون و 800 هزار نفر رسیده كه رشد 53 درصدی را نشان می‌دهد. با این حال نكته قابل تامل این كه براساس سند چشم‌انداز 1404 و افزایش سه برابری نرخ دلار در این مدت، میزان ورودی گردشگر باید به بیش از ده میلون نفر می‌رسید كه براساس این آمار در حوزه گردشگری فرصت‌سوزی شده، زیرا با وجود این‌كه ایران در زمینه ظرفیت‌های گردشگری جزو ده كشور برتر جهان است، اما رتبه كشورمان در شاخص رقابت‌پذیری بین 136 كشور جهان 94 است.
از سوی دیگر طی دو سال ریاست مونسان در سازمان میراث فرهنگی، برخی مدیران ستادی و استانی وی كه انتخاب آنها به دلیل غیركارشناس بودن با حواشی هم همراه بود، در چند وقت اخیر به دلیل فساد از سوی نهادهای نظامی و امنیتی بازداشت و از كار بركنار شده‌اند.
نكته دیگر در كارنامه مونسان عدم همراهی دولتی‌ها با وی است. شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری كه مهم‌ترین نهاد سیاستگذاری در این حوزه است و اعضای آن متشكل از 11 نفر از اعضای هیات دولت و چهار نماینده رئیس‌جمهور و دیگر مقامات هستند، تاكنون تشكیل جلسه نداده‌اند.
درنهایت یكی دیگر از انتقادات وارده به مونسان، حضور كمرنگ وی در استان‌ها و شهرستان‌ها و تمركز وی در پایتخت است، گرچه طی دو ماه اخیر و پس از طرح موضوع وزارتخانه، سفرهای استانی وی با رشد چشمگیری همراه بوده است!