عزاداری‌های مردم ایران در قاب تلویزیون

عزاداری‌های مردم ایران در قاب تلویزیون



ایران اسلامی به هیاتی بزرگ تبدیل شده، هیاتی كه مرد و زن و پیر جوان در آن سهم دارند و هر یك نوحه‌سرای امام حسین(ع) شده‌اند؛ شهرها و روستاهای كوچك و بزرگ در آینه فرهنگ عاشورا معنا و مفهومی دگرگونه یافته‌اند. امسال هم شبكه‌های استانی در راستای تعظیم شعائر مذهبی و دینی و گرامیداشت واقعه عاشورا و همچنین، روایتگری صادقانه از حماسه مردم در آیین‌های عزاداری سید و سالار شهیدان امام حسین(ع)، تمام توان و ظرفیت خود را به‌كار گرفتند تا با هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی، مسؤولان هیات‌ها، حسینیه‌ها، تكایا، بقاع متبركه، مساجد، مسؤولان انتظامی و گروه‌های خودجوش مردمی به هدف اصلی خود یعنی پوشش رسانه‌ای گسترده مراسم عزاداری اباعبدا...(ع) در شبكه‌های استانی برسند و این مهم را به سرانجام برسانند.
برگزاری جلسات توجیهی و هماهنگی با برنامه‌ریزی معاونت امور استان‌ها از دیگر بخش‌های این اقدام رسانه‌ای بود، چنان كه شاهد برگزاری صدها جلسه با دستگاه‌ها، ارگان‌ها، مسؤولان اجرایی و انتظامی و مسؤولان هیات‌ها، حسینیه‌ها، مساجد و تكایا بودیم . همچنین هزاران نفر از كاركنان شبكه‌های استانی در قالب گروه تولیدی، پشتیبانی فنی و خدماتی، وظیفه تولید، آماده‌سازی، پخش و ارسال تصاویر را در سیمای استان‌ها، شهرستان‌ها و بخش‌های روستایی مختلف برعهده گرفته و صدها گروه برنامه‌ساز با فعالیت شبانه‌روزی، سعی در انعكاس شایسته عزاداری‌های مردم ایران در شهرها و روستاهای مختلف داشتند.
از طریق ساماندهی این حجم از نیروهای متخصص حوزه‌های مختلف، مراسم و آیین‌های سوگواری در بیش از 1500 شهرستان، بخش و روستای سراسر كشور از طریق شبكه‌های استانی به صورت زنده یا ضبطی پوشش داده خواهد شد.
در كنار مراكز استانی، شبكه «شما» نیز با گستره پخش سراسری اقدام به پخش ویژه‌برنامه‌هایی به منظور پوشش گسترده آیین‌ها و مراسم سوگواری در اقصی نقاط كشور كرد؛ در حقیقت شبكه «شما» نیز در این مدت توانست آینه تمام‌نمای 33 قاب از شبكه‌های استانی باشد و سهم قابل‌توجهی در پخش سراسری تصاویر دریافتی از مراكز داشته باشد. نكته حائز اهمیت این‌كه پوشش تصویری عمومی عزاداری‌ها به شكل مناسبی صورت گرفته به‌ویژه با بهره‌گیری از امكانات حركتی، سعی شد شكوه و عظمت لازم به این حركت عظیم مردمی داده شود، امسال بعضی از مراكز با بهره‌گیری از بستر ارتباط اینترنتی، تلاش وافری برای
به تصویر كشیدن عزاداری‌ها از نقاط مختلف استان داشتند به صورتی كه تنها به شهرستان‌ها اكتفا نكرده و به پوشش بخش‌ها و روستاها پرداختند.