باز هم زخم متن

باز هم زخم متن


سیدمهدی شجاعی می‌گوید آنچه تئاتر از آن رنج می‌برد خلأ متن و داستان است. به گزارش جام‌جم این نویسنده در نشست رسانه‌ای اولین جشنواره نمایشنامه‌نویسی اقتباسی «گام دوم» با هدف تولید متون اقتباسی كه در نگارخانه رضوان مشهد برگزار شد، در قدم اول یك حال اساسی به این نشست داده و گفته: در حركتی حضور پیدا كردم كه برای تئاتر و هنر كشور گامی بلند و اساسی تلقی می‌شود.
شجاعی در ادامه حرف خیلی از منتقدان را تكرار كرده و گفته: آنچه تئاتر از آن رنج می‌برد خلأ متن و داستان است، درحالی‌كه ادبیات ما ادبیات داستان‌پردازی است و باید با اتصال و اقتباس از آنها كارهای ارزشمندی خلق كنیم.
شجاعی با بیان این‌كه به‌‌رغم این‌كه شروع حركت‌ها مبتنی بر متن است، ادامه داد: متاسفانه در سیاست‌های كلی كمترین اهمیت به متن داده شده است. لطف این جشنواره به این است كه در مشهد در حال انجام است. اتصال این وجه از هنر با بنیان و بنیاد متن است. جناب شجاعی خیلی هم سیاه‌نمایی نكرده و گفته آن‌چه در گشت‌وگذار در این متن‌ها دیدیم كارهای خوب و امیدواركننده‌ای است. یقینا بسیاری از شركت‌كنندگان بوده‌اند كه مطلع نشده‌اند و نتوانسته‌اند شركت كنند، اما امیدوارم قدم‌های بعدی جدی‌تر و حرفه‌ای‌تر برداشته شود. همچنین در ادامه این نشست، رئیس شورای سیاستگذاری اولین جشنواره نمایشنامه‌نویسی اقتباسی «گام دوم»، محمدعلی چمی‌گوی در سخنانی خاطرنشان كرد: یكی از مزایای خاص این جشنواره این است كه دستگاه‌های متعددی در آن حضور دارند.
او ادامه داد: بیش از ۱۸۰ طرح به دبیرخانه رسیده و در حال اعلام نتایج هستیم. نمایشنامه‌هایی كه به دبیرخانه رسیده با اهتمام ویژه‌ای مورد ارزیابی قرار گرفته است. در اولین فرصت افرادی كه طرح‌هایشان برگزیده شده، به مشهد دعوت می‌شوند.
چمی‌گوی با اشاره به این‌كه هدف اصلی این جشنواره رسیدن به متون خوبی از ادبیات اقتباس‌ شده است، ادامه داد: پس از انقلاب به آثار ادبی خوبی رسیده‌ایم. امیدواریم «گام دوم» بتواند به نقصی كه در حوزه سینمایی رسوخ پیدا كرده، كمك كند؛ از متن‌های غربی فاصله بگیریم و توجه ویژه‌ای به ادبیات خودمان داشته باشیم.