خوش رکاب ‌ها  در  راه كربلا

گنبد جدید حرم امام‌حسین(ع) به‌زودی به کربلا می‌رسد؛ گزارش جام‌جم از چگونگی ساخت و رساندن این محموله را بخوانید

خوش رکاب ‌ها در راه كربلا

«شش ماه پیش از طریق دوستان در فضای مجازی متوجه شدم برای انتقال قطعات گنبد حرم امام‌حسین(ع) به كربلا به راننده و ماشین نیاز است. من هم آمدم و ثبت‌نام كردم. البته این را هم بگویم كه من سه سال است در ایام اربعین حسینی توفیق دارم امكانات موكب‌ها را به عراق منتقل كنم. بركات زیادی از حركت در این مسیر در زندگی دیده‌ام، ماشین كه چیزی نیست، من جانم را هم به عشق امام‌حسین‌(ع) می‌دهم.» اینها صحبت‌های محمد كدوری است. راننده‌ای كه هشت قطعه بتونی را بر كفی تریلی خود سوار كرده و عازم كربلاست. قطعات بتونی، بخش‌هایی از گنبد جدید حرم امام حسین(ع) هستند. این گنبد در كرمان ساخته و قطعات آن از هم جدا شده‌اند تا به كربلا اعزام شوند. اولین محموله هم چند روز قبل به كربلا‌رسیده است.



آن‌طور كه عبدالحسین رحیمی، جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات استان كرمان گفته، كار انتقال گنبد جدید امام حسین(ع) از شهریور شروع شده و تا پایان صفر ادامه خواهد یافت. با این تفاسیر، این كار تا اوایل آبان‌ ادامه دارد. رحیمی این را هم به خبرنگار ایرنای كرمان گفته كه این اعزام‌ها در چهار مرحله صورت خواهد گرفت. روی همین حساب، خط ترانزیت 1300 كیلومتری انتقال قطعات گنبد از كرمان تا كربلا برقرار شده است. برای این انتقال 31 دستگاه كامیون و كشنده در نظر گرفته شده است.
همین هم باعث شد شهریور كرمانی‌ها همزمان شود با صف كشیدن تریلرهایی كه برای حمل قطعات در شهر صف كشیدند. بعضی از راننده‌ها بعضا یك‌سال در انتظار بودند تا خوش‌ركاب خودشان را برای این عملیات آماده كنند. یكی از رانندگان كه اتفاقا تریلی‌اش را هم تازه خریده بود نذر كرده بوده اولین سفر كاری‌اش را در خدمت ستاد بازسازی عتبات عالیات باشد و به قول خودش، توفیق انتقال بخشی از قطعات گنبد حرم مطهر را به‌عهده بگیرد. حالا هم راننده داش مشتی‌اش خدا را شاكر است كه این توفیق را نصیبش كرده است.
راننده ماك با معرفت
مجتبی مهدوی از دیگر راننده‌هایی است كه تریلی ماك خودش را تیار كرده و از روستای هوتك شهرستان زرند كوبیده و خودش را به كرمان رسانده تا گنبد امام حسین(ع) را به كربلا ببرد. مهدوی درباره این‌كه چطور موفق به این كار شده به ستاد بازسازی می‌گوید: «چند ماه پیش فرزندم بیمار شد و او را به بیمارستان آیت‌ا... كاشانی كرمان آوردیم. در فاصله درمان او، چشمم به گنبدی افتاد كه در نزدیكی بیمارستان ساخته شده بود. آمدم كنار گنبد تا با چگونگی و چرایی ساخت آن آشنا شوم. در همین حال بودم كه متوجه شوم برای انتقال قطعات گنبد به كربلا به راننده و ماشین نیاز دارند. همان‌جا ثبت‌نام كردم و منتظر تماس بودم تا این‌كه بالاخره این انتظار به‌سر رسید و اربابم حسین‌(ع) مرا برای خدمت انتخاب كرد.»
جوشكاری برای سیدالشهدا(ع)
رسول باغی هم شغلش جوشكاری است. او تا الان سعادت داشته سه سال پیاپی هر سال به مدت یك ماه در حرم امام حسین‌(ع) در كربلا حضور پیدا كند و تخصص خودش را در حوزه مقاوم‌سازی در خدمت عتبه حسینی قرار داد. البته این وسط دو هفته هم در حرم امامین جوادین(ع) در كاظمین به كار جوشكاری مشغول باشد. روایت او هم از حضورش جالب است: «شنیدم كه قطعات گنبد را می‌خواهند منتقل كنند، خودم را رساندم كه اگر خدمتی از من برمی‌آید، انجام وظیفه كنم.»
آن‌طور كه ستاد بازسازی استان كرمان اعلام كرده، در گام اول هشت تریلر بخش‌هایی از قطعات گنبد حرم امام حسین(ع) را در 3 شهریور 98 از كرمان به قصد كربلا بار زدند و راهی عراق شدند. این هشت تریلی در 11 شهریور به كربلا رسیدند و امانت خود را تحویل مسؤولان عتبه حسینی دادند. كم‌كم بقیه قطعات نیز در فرصت مناسب باز و به كربلا ارسال می‌شوند و زیرساخت‌های لازم برای نصب گنبد و كارهای مربوط در كربلای معلی فراهم است.
سومین گنبد
این گنبد جدید قرار است روی دو گنبد موجود قرار ‌گیرد؛ گنبد اول یك گنبد مقرنس و آینه‌كاری شده است كه در حال حاضر از داخل صحن قابل رؤیت است. گنبد دوم هم همین گنبد فعلی است كه از بیرون دیده می‌شود. سومین گنبد هم كه به دست كرمانی‌ها ساخته شده با زیرسازی و مقاوم سازی مناسبی كه در بافت قدیم حرم مطهر به همت ستاد بازسازی عتبات استان كرمان صورت گرفته، روی دو گنبد فعلی قرار می‌گیرد. تمام هزینه‌ این طرح‌ها از محل نذورات مردمی تامین شده و پول‌های اهدایی مردم با خرید مصالح و كالاهای مورد نیاز برای ساخت گنبد و طرح مقاوم‌سازی حرم مطهر موجب رونق اقتصادی در ایران اسلامی شده است.
گنبدی برای 400 سال آینده
گنبد جدید كه یك سازه مهندسی پیشرفته محسوب می‌شود، طی سه مرحله ساخته شده كه شامل ساخت استراكچر (سازه فلزی - صنعتی)، ساخت خشت‌های مسی و آبكاری آنها با چند میكرون طلا و در نهایت آماده‌سازی بستر نصب گنبد در كربلاست. به گزارش تسنیم، مهندسان ایرانی مقاومت این سازه را برای دست‌كم 300 تا 400 سال آینده تضمین كرده‌اند. با نهایی شدن ساخت و نصب این گنبد، بیش از هفت‌متر به ارتفاع گنبد كنونی افزوده خواهد شد. گنبد جدید از فولاد و بتون ساخته شده و در نهایت خشت مسی كه روی آن آب طلا قرار می‌گیرد، همچنین گنبد جدید ۲۱ متر ارتفاع دارد كه 5/7 متر از گنبد فعلی بلندتر است و ارتفاع آن به توصیه آیت‌ا... سیستانی تا این اندازه در نظر گرفته شده كه نوك حرم از گلدسته‌ها یك‌متر كوتاه‌تر باشد.
عملیات ساخت گنبد امام حسین‌(ع) از سال ۹۴ در كرمان وارد فاز اجرایی شد و برای نصب گنبد باید زیرسازی كار انجام می‌شد كه گنبد جدید روی آن قرار گیرد، در حالی كه سازه قبلی شرایط مناسب و استحكام لازم را نداشت و در جاهایی فرسوده شده بود. در مرحله نخست تلاش شد مقاومت روضه منوره تا حد امكان افزایش یابد و ابتدا از سه متر پایین همكف در پای ستون‌ها گودبرداری و بتون‌آرمه انجام شد و تا زیر طاق‌ها، روی پشت بام و داخل گنبد فعلی ادامه یافت. مجموع روضه منوره و چهار ستون داخل یك بتون در هم دوخته شده‌ای قرار گرفت و در كنار مقاوم‌سازی، كار لاغرسازی ستون‌ها هم انجام شد تا فضای بیشتری برای زیارت در اختیار زائران قرار گیرد. ستون‌های قبلی فضایی حدود ۲۵ مترمربع از فضا را گرفته بودند كه تا ۶۰ درصد كاهش و در پایان كار مقاوم‌سازی حرم تا ۵۰۰ برابر افزایش یافت و تمامی موارد ایمنی در ساخت گنبد جدید رعایت
 شده است.