مجموعه‌ای بی‌نظیر و منحصربه‌فرد

مجموعه‌ای بی‌نظیر و منحصربه‌فرد


اسكویی می‌افزاید: از سوی دیگر این طور نیست كه هر كجا بخواهیم برویم و تصویربرداری كنیم. به ویژه در مورد شهرهایی كه كاملا كاوش نشده‌اند. حتما باید فردی آشنا به محیط یا كارشناس همراهمان باشد.
وی با اشاره به این‌كه پس از گذشت سال‌های متمادی و ساخت و ساز خانه‌ها و بناهای مختلف روی آنها، متأسفانه بخشی از چاه‌های فاضلاب خانگی، به این سازه‌ها ورود پیداكرده، می‌گوید: گاهی این مساله باعث تخریب هر چه بیشتر این آثار تاریخی می‌شود و نیاز است كه اقدامی برای پاك‌سازی و جداسازی فاضلاب از این مناطق انجام گیرد.
اسكویی اشاره می‌كند: آنچه تا امروز كشف‌شده و در معرض دید مردم قرارگرفته است، فقط بخش كوچكی از این مجموعه بی‌نظیر و منحصربه‌فرد است و قسمت‌های كشف نشده نیاز به حفاری و لایروبی و همچنین احداث سیستم روشنایی دارد تا در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد بازدید از تمامی معماری و فضای دستكندهای پنهان این سرزمین باشیم.
به گفته اسكویی، این دستكند‌های تاریخی در جغرافیای متفاوت و در مناطق كوهستانی و سردسیر یا در مناطق كویری و گرمسیر واقع‌شده‌اند و كارشناسان و باستان‌شناسان، علت‌های گوناگونی را برای احداث این پناهگاه‌های زیرزمینی عنوان كرده‌اند كه در طول قرن‌های متمادی، كاربری این سازه‌ها تغییر كرده است.
این مستندساز بیان می‌كند: به هر حال شخصا علاقه‌مند هستم برای ساخت مستندها سراغ موضوعات بكر بروم كه نه‌تنها برای خودم شخصاً جذابیت داشته باشد، بلكه مخاطبان هم از تماشای آن لذت ببرند. بنابراین تلاش می‌كنم سوژه‌هایی را دستمایه قرار بدهم كه حرفی برای مخاطب داشته باشم. در حال حاضر هم مشغول ساخت یك پویانمایی هستم و امیدوارم بینندگان هم از تماشای مستند دستكندهای پنهان ایران لذت ببرند و به داده‌هایشان افزوده شود.