همه‌پرسی بر سر نتانیاهو

پس از برگزاری انتخابات در سرزمین‌های اشغالی، حالا باید دید آیا نتانیاهو می‌تواند همچنان بر صندلی نخست وزیری باقی بماند یا نه؟

همه‌پرسی بر سر نتانیاهو

روز گذشته سرزمین‌های اشغالی برای دومین بار با فاصله شش ماه شاهد برگزاری انتخابات پارلمانی (كنیست) بود. انتخاباتی كه تقریبا تمام رقبای نتانیاهو جمع شده بودند تا او را شكست داده و از اریكه قدرت به زیر آورند. برخی نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهد ‌نتانیاهو این بار نیز شانس اندكی برای پیروزی دارد‌. پارلمان اسرائیل دارای 120 كرسی بوده و هر حزب برای آن كه بتواند كابینه تشكیل دهد باید دست‌كم ۶۱ كرسی پارلمان را به‌دست آورد. طی سال‌های گذشته تقریبا هیچ حزبی به تنهایی نتوانسته این تعداد كرسی را به‌دست آورد و به همین دلیل ناچار به تشكیل یك كابینه ائتلافی شده است. تجربه‌ای شكننده و آسیب‌پذیر كه بارها نتانیاهو آن را آزموده است.

به گزارش العالم، روز گذشته ساكنان سرزمین‌های اشغالی برای دومین بار طی سال ۲۰۱۹ میلادی، برای انتخاب اعضای كرسی‌های پارلمان رژیم صهیونیستی (كنیست) پای صندوق‌های رای رفتند. برای برگزاری این انتخابات تدابیر امنیتی شدیدی در نظر گرفته شده بود. به همین مناسبت اسرائیل گذرگاه‌های غزه و كرانه باختری را مسدود اعلام كرد. بیش از شش میلیون رای‌دهنده صهیونیستی در ده هزار و 788 مركز رای‌گیری شركت كردند تا از بین 29 نامزد یك نفر را انتخاب كنند. مراكز رای‌گیری هفت صبح دیروز به وقت محلی گشایش یافت. انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی هر چهار سال یك بار برگزار می‌شود و در آن حدود مجموع ۴۰ حزب با هم رقابت می‌كنند. در این میان حزبی كه دارای اكثریت مطلق یا ائتلافی از احزاب باشد، نخست‌وزیر را معرفی می‌كند. انتخابات روز گذشته در حالی برگزار شد كه شش ماه پیش نیز انتخابات مشابه برگزار شد، اما نتانیاهو به دلیل ناتوانی در تشكیل كابینه، پارلمان را منحل كرد و از انتخابات مجدد زودهنگام خبر داد.
آخرین نظرسنجی‌ها
در انتخابات گذشته، حزب لیكود و حزب رقیب آن، ائتلاف آبی - سفید، هر كدام توانستند ۳۵كرسی در كنیست به‌دست آورند، اما لیكود با دیگر احزاب، ائتلاف كرد و در مجموع ۶۵كرسی را در اختیار گرفت. رقیب اصلی نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بنی‌گانتس، ژنرال دارای درجه سپهبدی اسرائیل و بیستمین فرمانده ستاد كل فرماندهی و عملیات ارتش اسرائیل بود كه روز گذشته هم رقیب جدی نتانیاهو به شمار می‌رفت. گانتس تاكنون در سخنان خود بیشتر بر پرونده‌های فساد نتانیاهو تاكید كرده است. رقیب دیگر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع سابق و رهبر حزب «اسرائیل، خانه ما» بود. این حزب با حزب بنی گانتس، ائتلاف آبی - سفید را تشكیل داده است. متهم اصلی شكست نتانیاهو در تشكیل كابینه در دور قبل انتخابات آویگدور لیبرمن، رهبر حزب اسرائیل خانه ما بود كه در دولت نتانیاهو شركت نكرد.
آخرین نظرسنجی‌ها در سرزمین‌های اشغالی نشان می‌دهد احزاب لیكود و آبی سفید این بار هم تعداد كرسی‌های برابر را به دست خواهند آورد. براساس نظرسنجی شبكه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی، حزب نتانیاهو و حزب متحد آبی سفید هر كدام در این انتخابات تعداد ۳۲ كرسی را به دست خواهند آورد و اسرائیل خانه ما كه رهبری آن را لیبرمن به‌عهده دارد، ۹كرسی از ۱۲۰ كرسی پارلمان رژیم صهیونیستی را كسب می‌كند. یك نظرسنجی دیگر از موسسه پژوهش اسمیت نشان می‌دهد در صورت برگزاری انتخابات، حزب لیكود صاحب ۳۳كرسی و یك كرسی بیشتر از حزب میانه‌رو آبی سفید با رهبری بنی گانتس خواهد شد. براساس این نظرسنجی بلوك راست مجموعا ۵۷ كرسی و بلوك چپ و میانه رو ۵۵ كرسی را از آن خود می‌كنند.
كارشناسان می‌گویند ناتوانی اسرائیل در تشكیل كابینه نشان‌دهنده آن است كه شاخص همبستگی در جامعه صهیونیستی بسیار كاهش یافته است و این جامعه كه پیشتر حول دو جریان كلان سیاسی یعنی حزب كار و حزب لیكود حركت می‌كردند به سمت جریان‌های خُرد سوق پیدا كرده‌اند و تكثر احزاب و فهرست‌ها نشان می‌دهد این خُرد‌گرایی یعنی كاهش همبستگی رو به افزایش است. تحلیلگران معتقدند بزرگنمایی دشمن از سوی احزاب اشغالگر فلسطین نیز در واقع نشان از این كاهش همبستگی و وجود شكاف‌های عمیق اجتماعی در جامعه صهیونیستی دارد.
آماده برای كنار گذاشتن
احزاب لیكود و آبی سفید در سیاست خارجی دیدگاه‌های مشتركی داشته و موضع سختی نسبت به ایران و گروه‌های مقاومت فلسطینی دارند. همچنین در مورد توافق صلح با فلسطینی‌ها بسیار سرسخت و مدعی هستند. در صورت اتحاد این دو حزب، آنها ائتلافی تشكیل می‌دهند كه نیازی به احزاب دیگر نیز ندارند. اما از آنجا كه بین آنها اختلافات سیاسی متعددی است، حاضر به ائتلاف نمی‌شوند . صبح دیروز برخی رهبران حزب لیكود گفتند اگر رووین ریولین- رئیس رژیم اشغالگرقدس -
بنی گانتس، رهبر حزب آبی سفید را پس از انتخابات مامور تشكیل كابینه كند، اعضای لیكود خود را برای بركناری نتانیاهو از رهبری این حزب آماده می‌كنند. به این ترتیب ناظران می‌گویند نتانیاهو به شدت تحت فشار قرار دارد و تمام سناریوها در جریان است تا او را از عرصه سیاسی اسرائیل حذف كند . به همین دلیل برخی منابع خبری از تیتر «با بی‌بی یا بی‌بی‌بی» استفاده كردند و گفتند این انتخابات به معنای یك همه پرسی برسر نتانیاهو بوده و آینده سیاسی او را به كلی تعیین خواهد كرد. نتانیاهو تاكنون نزدیك به ده سال در مقام نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی حضور داشته و به گفته منابع خبری طی یك سال گذشته به شدت از محبوبیت او كاسته شده است‌. حامیان نتانیاهو مدعی هستند كه اسرائیل در خط مقدم سیاست جهانی قرار دارد و لفاظی‌های او علیه ایران، فلسطینیان و مخالفان سیاسی را تحسین می‌كنند. در مقابل منتقدانش می‌گویند كه او تلاش‌ها برای برقراری صلح در خاورمیانه را بی‌نتیجه گذاشته و اتهامات فسادی كه علیه او مطرح است، شهرت اسرائیل را در جهان زیر سؤال برده است.
برگ برنده یا تیر خلاص
بنیامین نتانیاهو طی هفته‌های گذشته تلاش تبلیغاتی فراوانی كرد تا شاید به این وسیله بتواند پایگاه رای خود را در میان صهیونیست‌ها افزایش دهد. اتهامات گوناگون علیه ایران یكی از این تلاش‌ها بود. او كه از وضعیت شكننده خود آگاه بود تلاش كرد با یك وعده جنجالی آن را تقویت كند. ضمیمه كردن حدود یك سوم از خاك كرانه غربی رود اردن به اراضی اشغالی همین برگ آسی بود كه نتانیاهو چند روز پیش آن را رو كرد، اما همین برگ برنده نزدیك است به تیر خلاص او تبدیل شود، زیرا طرح نتانیاهو موجی از محكومیت‌های فلسطینی و بین‌المللی را به دنبال داشت. منتقدان گفتند وعده نتانیاهو، یك شلوغ‌كاری انتخاباتی است. او سال‌هاست كه نخست‌وزیر اسرائیل است و به گفته مخالفانش، اگر واقعا قصدی برای اجرای چنین تصمیمی داشت، تاكنون فرصت كافی برای اجرای آن داشت؛ به ویژه این‌كه او در آستانه انتخابات قبلی نیز در بهار امسال، وعده‌های مشابهی را مطرح كرد و هرگز آنها را اجرا نكرد. به این ترتیب نتانیاهو علاوه بر آن‌كه افراطیون اسرائیلی را تحریك كرده، جامعه جهانی را نیز علیه خود شورانده و وضعیتی را به‌وجود آورده كه چه در انتخابات پیروز شود و چه در آن شكست بخورد باید مدت‌ها به انتقادت پاسخ گوید.