همكاری بعد از 2 دهه

علی مصفا به فیلم تازه داریوش مهرجویی پیوست

همكاری بعد از 2 دهه



اهل حاشیه و سر و صدا به پا كردن نیست. حدود سه دهه است كه به‌عنوان بازیگر در سینما فعالیت دارد و در كنارش تهیه‌كنندگی، نویسندگی و كارگردانی را هم تجربه كرده است. هر چند او و همسرش لیلا حاتمی را زوج‌های بی‌حاشیه سینما می‌دانند، اما لیلا چند سال پیش درگیری تندی با خبرنگاران پیدا كرد كه ماجرایش تا مدت‌ها ادامه داشت، اما علی مصفا تقریبا بی‌حاشیه مانده و در سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی متعددی بازی‌های خوبی ارائه كرده است. روز گذشته خبری درباره فعالیت تازه این بازیگر منتشر شد كه حكایت از حضور او در تازه‌ترین فیلم داریوش مهرجویی، كارگردان سینما داشت. قرار شده مصفا در «لامینور» مهرجویی در كنار علی نصیریان، سیامك انصاری، پردیس احمدیه، مهرداد صدیقیان، عزت‌ا... رمضانی‌فر، كاوه آفاق و پردیس احمدیه بازی كند. نویسندگی این فیلم كار مشترك وحیده محمدی‌فر و داریوش مهرجویی بوده و تهیه‌كنندگی‌اش را هم رضا درمیشیان كارگردان جوان سینما بر عهده دارد.
البته سینمابازها حتما می‌دانند كه این اولین همكاری مهرجویی و مصفا نیست و آنها قبل‌تر هم در فیلم‌های سینمایی پری، لیلا، دختردایی گمشده، میكس و آسمان محبوب با یكدیگر همكاری كرده‌اند و لامینور ششمین تجربه آنها خواهد بود.
آخرین این تجربه‌ها یعنی آسمان محبوب در سال 1388 انجام گرفته كه یك دهه از آن می‌گذرد. یك دهه‌ای كه اغلب ساخته‌های مهرجویی با انتقادات زیادی همراه شده و تقریبا توفیق چندانی برای مهرجویی دربر نداشته است. البته به نظر می‌رسد حواشی پیش آمده چندان برای این كارگردان قدیمی كه در جوانی تجربه‌های موفق بسیاری داشته، اهمیتی ندارد و او به مسیر خود ادامه می‌دهد. با این اوصاف نمی‌توان مطمئن بود این تجربه بتواند مانند تجربه‌های دهه 70 و 80 برای مصفا، فرصت بازی در فیلمی را ایجاد كند كه موفق و تاثیرگذار باشد. البته نصیریان هم پیشتر پنج همكاری با مهرجویی داشته است، گاو، آقای هالو، پستچی، دایره مینا، مدرسه‌ای كه می‌رفتیم حاصل همكاری‌های مشترك نصیریان و مهرجویی است كه آخرین آنها در سال 1359 انجام شده، یعنی حدود چهار دهه پیش. پس می‌توان تمام نكاتی را كه درباره همكاری مصفا و مهرجویی بیان شد، درباره همكاری این كارگردان با نصیریان هم به میان آورد. البته اینها همه در حد احتمال و اما و اگر است، شاید هم این بار در فیلم تازه مهرجویی اتفاقاتی بیفتد متفاوت با آنچه در یك دهه گذشته در كارنامه فعالیت‌هایش ثبت كرده است.