روش‌های استفاده از خوشبو‌‌كننده‌ها

روش‌های استفاده از خوشبو‌‌كننده‌ها


جوشاندن یا بخور: یكی از روش‌های بسیار قدیمی است كه در آن قابلمه‌ای را پر از آب كرده و روی اجاق بگذارید تا بجوشد. بعد میوه دلخواهتان را به صورت قطعات كوچك ببرید و در آب جوش بریزید و مواد معطر را به آن اضافه كنید تا با شعله كم بجوشد و عطر آن در حین جوشیدن در فضای خانه پخش شود. این محلول بعد از سه روز عطر خود را از دست می‌دهد. برای این كار می‌توان از تركیب برش‌های حلقه‌ای لیمو، رزماری و وانیل، پوست پرتقال و چوب‌های دارچین، سیب و دارچین، لیمو، گشنیز و نعنا، لیمو، آویشن و نعنا پرتقال، زنجبیل و عصاره بادام، برگ كاج و برگ درخت جوز، چوب سدر، برگ بو، پرتقال و زنجبیل، دارچین، هل، میخك و رازیانه استفاده كرد.
اسپری كردن: اگر ماده خوشبو‌‌كننده جامد باشد از عصاره جوشانده و اگر مایع باشد به روش اسپری كردن در خانه كاربرد دارد. با توجه به ماده تشكیل‌دهنده اسپری می‌توان آن را روی مبل، فرش یا حتی ملفحه‌ها و روتختی پاشید.در صورت بو گرفتن فرش‌ها یك پیمانه جوش شیرین و یك قاشق چای خوری پودر دارچین را روی فرش بپاشید بعد از یك ربع جاروبرقی بكشید. این تركیب علاوه بر خاصیت ضدمیكروبی دارچین به فرش بوی تازگی می‌دهد.
ژل: بعضی از این خوشبو‌‌كننده‌ها را می‌توان به صورت ژل درآورد كه كاربرد تزئینی هم دارند. مواد مورد نیاز برای این روش ژلاتین بی‌بو، روغن‌های معطر، رنگ غذای طبیعی و یك شیشه مرباست. ژلاتین‌ها را بپزید و در شیشه‌ها بریزید. بعد 30 تا 40 قطره روغن معطر و رنگ غذا در ظرف‌ها بریزید تا رنگ دلخواهتان به‌دست بیاید. در ظرف را سوراخ كنید تا عطر ژل از این راه منتشر شود.
كیسه‌های عطری: در یكی دیگر از این روش‌ها مواد معطری مثلا گل محمدی، صابون‌های عطری، اسطوخودوس یا ادویه‌هایی مثل دارچین، وانیل، میخك و زنجبیل را در كیسه‌های پارچه‌ای بریزید و از گوشه و كنار خانه آویزان كنید یا مثل مادربزرگ‌ها لای رختخواب‌ها بگذارید تا بوی خوب بگیرند.
چوب‌های خوشبو: چوب‌های كوچكی مثل خلال دندان را در یك نایلون كوچك بریزید. 40 -   30 قطره از اسانس‌های طبیعی مثل اكالیپتوس، رزماری و روغن نارگیل را در نایلون بریزید، خوب به هم بزنید و بگذارید یك شب بماند. بعد چوب‌ها را در یك گلدان، بطری شیشه‌ای یا ظرف تزئینی بچینید تا از رایحه خوش آن بهره‌مند شوید. همچنین می‌توانید همین مقدار از اسانس‌های معطر را در گلدان بریزید و باقی آن را با روغن نارگیل پر كنید، چون در دمای معمولی اتاق جامد نمی‌شود. بعد چوب‌ها را در آن قرار دهید تا یواش یواش روغن و عطر را به خود جذب‌كنند و عطرش در هوا پخش شود.
پات‌پوری خانگی: به انواع گل‌ها، گیاهان (مثل میوه كاج) چوب و هر وسیله دكوری دیگری گفته می‌شود كه از قبل معطر شده‌اند و هر چند وقت یك‌بار با ریختن چند قطره اسانس روی آنها می‌توان عطرشان را دوباره زنده كرد. پات پوری یكی از قدیمی‌ترین انواع خوشبوكننده‌ها به حساب می‌آید.