كف قیمت خودرو كجاست؟

جام‌جم از دلایل كاهش قیمت خودرو و وضعیت آن در ماه‌های آینده گزارش می‌دهد

كف قیمت خودرو كجاست؟

 در میان این همه اخبار گرانی یك گزارش هم در مورد كاهش قیمت یك كالا تهیه كرده‌ایم. خودرو در چند هفته گذشته كاهش قیمت زیادی را تجربه كرده كه در این‌باره بررسی‌هایی انجام دادیم كه در ادامه می‌خوانید. البته فراموش نكردیم كه قیمت‌ها از چه پایه‌ای شروع شد و به كجا رسید. این‌كه در حال حاضر قیمت نسبت به گرانی شدیدی كه اتفاق افتاده بود كاهش یافته نشان از رضایت مشتریان و مردم نیست اما باید دید قیمت تمام‌ شده خودرو اكنون چقدر شده و با چه قیمتی به دست مردم می‌رسد.  
قیمت تمام ‌شده پراید طبق اعلام مسؤولان خودروسازی، 39 میلیون است كه با احتساب 9 درصد ارزش افزوده و هزینه‌های شماره‌گذاری به 42 میلیون می‌رسد. قیمت این كالا در بازار حدود 46 میلیون است كه به گفته یك مقام خودروسازی این قیمت به كف خود خواهد رسید؛ اما نكته‌ای كه فعالان صنعت خودرو می‌گویند، این است كه محصولات پرتیراژ مثل پراید دیگر به قیمت سابق برنخواهند گشت و در محدوده فعلی با نوسان اندك، باقی خواهد ماند. مثلا وقتی قیمت تمام‌شده پراید بیش از 40 میلیون تومان است، قطعا در بازار شاهد كاهش قیمت آن به زیر این محدوده نخواهیم بود.
نكته دیگری كه كارشناسان مطرح می‌كنند این است كه با افزایش چند برابری قیمت خودروها در یك سال و نیم اخیر، قابل پیش‌بینی بود كه با توجه به پایین ماندن قدرت خرید مردم، حجم تقاضا برای خودرو پایین بیاید. مثلا در سال‌های قبل هر فرد می‌توانست با 40 میلیون تومان انواع مختلف سمند، پژو، رانا، تیبا، ساینا و اچ 30 كراس را خریداری كند، اما هم‌اكنون برای خرید این محصولات باید حداقل 50 و حداكثر صد میلیون تومان نقدینگی داشته باشد. طبیعی است كه اكثر مردم توانایی خرید خودروهای بالای 50 میلیون تومان را ندارند؛ از این‌رو با كاهش تقاضای واقعی در بازار، كمی از حباب قیمتی این خودروها
كاسته شود.