عوامل كاهش قیمت خودرو

عوامل كاهش قیمت خودرو



فرهاد به‌نیا، رئیس انجمن قطعه‌سازان خودرو به دلایل كاهش قیمت خودرو در بازار اشاره كرد و گفت: تغییر و تحول مدیریتی در كارخانجات بزرگ خودروسازی كشور، ورود به هنگام قوه قضاییه به بحران صنعت خودروسازی و برخورد با متخلفان و همچنین عرضه خودروهای كف كارخانه از جمله عوامل تأثیرگذار در كاهش قیمت خودرو هستند.
وی تاكید كرد: برای ادامه‌دار بودن كاهش قیمت خودرو باید عرضه ادامه داشته باشد و برای عرضه بیشتر نیاز به فعالیت قطعه‌سازان است كه در شرایط فعلی بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان باعث شده تا انگیزه تولید قطعه پایین بیاید. به‌نیا با تاكید بر این‌كه مدیران شركت‌های خودروسازی هنوز برنامه‌ای برای پرداخت معوقات قطعه‌سازان ارائه نكرده‌اند، افزود: قیمت مواد اولیه افزایش یافته و این موضوع یكی از مشكلات اصلی تولید محسوب می‌شود اما از سوی دیگر باید توجه داشت كه پرداخت نكردن معوقات مطالبات قطعه‌سازان باعث می‌شود آنها انگیزه كارشان را از دست بدهند.
این فعال اقتصادی به میزان بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان اشاره كرد و گفت: 20 هزار میلیارد طلب قطعه‌سازان از دو خودروساز بزرگ كشور است اما تاكنون راهكار اجرایی برای پرداخت آن اعلام نشده است.