اجاره كارت ملی برای خرید خودرو

اجاره كارت ملی برای خرید خودرو



احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان هم درباره كاهش قیمت خودرو به جام‌جم گفت: اگر خودرو از ابتدا با قیمت‌گذاری حاشیه بازار به فروش می‌رسید آشفتگی در این بازار تا این حد بحرانی نمی‌شد.
وی افزود: خواسته خودروسازان فروش خودرو بر اساس 5 درصد پایین‌تر از حاشیه بازار بود اما دولت با این طرح موافقت نكرد و اعلام كرد هر كارت ملی یك خودرو بیشتر نمی‌تواند ثبت‌نام كند كه این موضوع منجر به اجاره كارت ملی در شهرهای مختلف شد. از سوی دیگر اعلام كردند فقط افراد بالای 18 سال می‌توانند ثبت‌نام كنند كه این موضوع هم باعث كاهش صف ثبت‌نام‌ها شد. نعمت‌بخش ادامه داد: در یكی دیگر از طرح‌های دولت سیستم ثبت‌نام ایران خودرو و سایپا به هم متصل شد و اگر كسی از یك خودروساز یك خودروی ثبت‌نامی دریافت می‌كرد، امكان ثبت‌نام در خودروساز دیگر را نداشت اما این اقدامات هم نتوانست از میزان تقاضا در بازار بكاهد.
دبیر انجمن خودروسازان به آخرین اقدام دولت در این زمینه اشاره كرد و گفت: خودروسازان تصمیم گرفتند برای خروج سرمایه‌گذاران و دلالان از این بازار، برخی محصولاتشان را به صورت چكی به فروش برسانند. در این طرح، پنج میلیون تومان از پول خودرو به صورت چهار چك شش ماه یك بار دریافت می‌شود. بر این اساس سند خودرو دو سال بعد به مالك تحویل خواهد شد؛ زیرا امكان تسویه زودتر از موعد اقساط هم وجود ندارد.
این مقام صنفی تاكید كرد: دولت به خودروسازان اجازه داد 20 درصد تولیداتشان را به منظور تعادل در بازار در قالب فروش فوری عرضه كنند در حالی كه طبق قانون خودروساز در شرایطی اجازه فروش فوری را دارد كه تحویل معوق نداشته باشد اما فروش فوری به‌دلیل اجرای سیاست‌های نامناسب طول كشید تا تعادل را در بازار برقرار كند.
این فعال اقتصادی به اقدامات دیگر خودروسازان برای كاهش قیمت اشاره و تصریح كرد: در تعطیلات تابستانی خودروسازان با تكمیل خودروهای ناقص و عرضه آن در بازار نقش مهمی در كاهش قیمت داشتند اما با این حال هنوز بازار امكان كاهش قیمت تا 6 درصد دیگر را دارد. همچنین برخورد قوه قضاییه با متخلفانی كه در حوزه خودروسازی اخلال ایجاد می‌كردند، در كاهش قیمت مؤثر بوده است.
نعمت‌بخش به قیمت تمام‌شده پراید اشاره كرد و گفت: قیمت تمام‌شده پراید حدود 39 میلیون است كه با احتساب 9 درصد مالیات ارزش افزوده و هزینه‌های شماره‌گذاری به حدود 42 میلیون می‌رسد كه این قیمت به قول معروف كف قیمتی برای پراید است.