دعواهای انتخاباتی افغانستان شروع شد

دعواهای انتخاباتی افغانستان شروع شد

هرچند هنوز نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان اعلام نشده است، اما تا اینجای كار هر نامزدی خود را برنده نهایی این انتخابات اعلام كرده و همین امر دعواها و كشمكش‌هایی را به دنبال داشته است. بلافاصله بعد از پایان رای‌گیری‌ها بود كه گلبدین حكمتیار، یكی از نامزدهای مطرح ریاست‌جمهوری افغانستان در شبكه بی‌بی‌سی اعلام كرد، برنده قطعی این انتخابات است و اگر هر نتیجه‌ای جز این اعلام شود معلوم می‌شود كه در انتخابات تقلب شده است. پس از آن نیز اشرف غنی، رئیس‌جمهور كنونی افغانستان مدعی پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری شد. روز گذشته هم عبدا... عبدا... با انتشار پیامی در توییتر با تشكر از مردم افغانستان، بر پیروزی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان تاكید كرد.
این در حالی است كه به گزارش مهر، پیشتر اعلام شده بود نتایج اولیه تا قبل از ۱۹ اكتبر (۲۷ مهر) و نتایج نهایی نیز تا پیش از ۷ نوامبر (۱۶ آبان) مشخص نمی‌شود. هم‌اكنون ادعاها مبنی بر پیشتاز بودن یا پیروزی بعضی نامزدها قبل از مشخص شدن نتایج آرا از سوی كمیسیون انتخابات، بار دیگر مردم این كشور را نگران ساخته است؛ زیرا به گفته آنها ممكن است این‌گونه پیشداوری‌ها آغاز بحران‌های سیاسی جدیدی همانند انتخابات دور سوم در سال 2014 باشد. عبدا... عبدا... با قاطعیت می‌گوید: «انتخابات به دور دوم نمی‌رود و تیم وی اكثریت آرا را برای تشكیل دولت به‌دست آورده است.» وی همچنین مدعی شد تقلب سازمان‌یافته به نفع تیم دولت‌ساز رقیبش به رهبری محمد اشرف غنی صورت گرفته و آنها مدارك مستند در اختیار دارند. عبدا... گفت: اسناد و مدارك تقلب را به كمیسیون رسیدگی به شكایت‌های انتخاباتی خواهد سپرد و از آنها می‌خواهد به تقلب‌های مذكور به صورت عادلانه رسیدگی شود.
كمیسیون انتخابات افغانستان در واكنش به این‌گونه سخنان گفته است: هیچ تیمی حق ندارد پیشداوری كرده و خود را برنده انتخابات اعلام كند. این كمیسیون همچنین از همه نامزدها خواست به قانون احترام گذاشته و منتظر اعلام نتایج توسط كمیسیون انتخابات دور چهارم باشند.
با تجربه‌ای كه مردم افغانستان از انتخابات دور سوم ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۴ در این كشور دارند، می‌گویند، این‌گونه پیشداوری‌ها كشور را دچار بحران سیاسی می‌كند. در آن سال مشاجرات انتخاباتی در افغانستان سرانجام با دخالت جان كری، وزیر خارجه آمریكا و تشكیل یك دولت ائتلافی دو‌گانه به سرانجام رسید؛ دولتی كه به گفته بسیاری از كارشناسان مسائل افغانستان در حل مشكلات این كشور كاملا ناكارآمد بوده است. احمد سعیدی، كارشناس مسائل سیاسی افغانستان و استاد دانشگاه به ایرنا گفته است: اعلام‌های پیروزی زود‌هنگام پیام‌رسان بحران خطرناك برای آینده كشور است. وی تأكید كرد كه بحران موجود و سناریوسازی‌های كنونی اگر مهار نشود خطرناك و كشنده‌تر از سال ۲۰۱۴ برای افغانستان خواهد بود.