قدرت‌نمایی  اژدهای زرد

چین در مراسم هفتادمین سالگرد انقلابش قدرت نظامی‌اش را به رخ جهانیان كشاند

قدرت‌نمایی اژدهای زرد

روز گذشته مصادف با هفتادمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین به رهبری مائوتسه تونگ بود. دولت چین از چند روز پیش در تدارك مراسم باشكوهی بود كه بتواند چشم جهانیان را خیره كند. این مراسم در حضور بیش از 300 هزار تماشاگر چینی و با مشاركت بیش از 15هزار نیروی مسلح برگزار شد. دراین مراسم جدیدترین و مخوف ترین سلاح‌ها و موشك‌های چینی به نمایش گذاشته شد. چین این روزها درگیر یك جنگ تجاری تمام عیار با آمریكاست و قصد دارد نه تنها در این میدان پیروز شود بلكه فراتر از آن بتواند در میادین سیاسی و نظامی جهان نیز دستاوردهایی كسب كند. نمایش عظیم در پكن سرآغازی نمادین برای شروع یك دوران جدید در تاریخ این كشور بود.

به گزارش فارس، همزمان با بالا گرفتن تنش‌ها میان واشنگتن و پكن از یك سو و تشدید تنش‌ها در هنگ كنگ از سوی دیگر، دولت چین برای هفتادمین سالگرد تأسیس جمهوری خلق خود سنگ تمام گذاشت و رژه باشكوه و عظیمی را در میدان تیان آن‌من برگزار كرد. در ابتدای این رژه، شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین به سخنرانی پرداخت و گفت هیچ نیرویی نمی‌تواند ملت چین را به لرزه درآورد و از پیشرفت این كشور ممانعت كند. وی كه به سبك مائو تسه‌تونگ، بنیانگذار جمهوری خلق چین لباس پوشیده بود، گفت پكن به دنبال رشد مسالمت‌آمیز است و با هیچ كشوری سر جنگ ندارد، با وجود این نیروهای مسلح چین قاطعانه از حاكمیت و استقلال این كشور حراست خواهند كرد. سپس او از 15هزار نیروی نظامی مستقر در میدان تیان‌آن‌من، سان دید و در ادامه ستونی از جنگ‌افزارهای سنگین ارتش چین از برابر او عبور كرد. به نوشته روزنامه واشنگتن‌پست، این بزرگ‌ترین رژه‌ای بود كه تاكنون در تاریخ چین برگزار می‌شد و بسیاری از تجهیزات حاضر در آن برای اولین‌بار به صورت عمومی به نمایش درمی آمد.
 انواع موشك
در رژه روز گذشته انواع موشك‌های دوربرد دارای توان حمل كلاهك اتمی، پهپادهای عظیم‌الجثه «DR ــ 8» و شمشیر تیز، یگان‌های زرهی و انواع تانك‌های ارتش چین به نمایش گذاشته شد. به گفته ژنرال كای ژی‌جون، معاون دفتر رژه نظامی ارتش چین در این رزمایش ۱۶۰ هواپیمای نظامی هم مشاركت داشت. اما مهم‌ترین بخش این رژه، رونمایی از چند موشك دوربرد بود. ازجمله آنها موشك اتمی دی‌اف ــ ۴۱ كه موشكی سه مرحله‌ای با سوخت جامد و برد بیش از 12 هزار كیلومتر بود. گفته می‌شود این موشك قادر است هر نقطه‌ای در خاك آمریكا را هدف قرار دهد.
یكی دیگر از آنها موشك فرافوق‌صوت  DF-17بود كه در حقیقت یك سرنده دوربرد با قابلیت حمل كلاهك اتمی است و برای اولین‌بار در این رژه در معرض دید عموم قرار گرفت. سرعت بسیار بالا و قابلیت مانور این موشك، موجب شده تا این نسل تازه از موشك‌ها بتوانند تقریبا به‌سادگی از سد سپرهای دفاع موشكی آمریكا عبور كنند. این موشك در سال ۲۰۱۷ برای اولین‌بار با موفقیت آزمایش شد و ظاهرا اكنون به تولید انبوه رسیده و در اختیار نیروهای نظامی چین قرار گرفته است. این در حالی است كه موشك‌ها سرنده روسیه و آمریكا هنوز در مرحله آزمایش قرار دارد. میزان تجهیزات موجود در رژه دیروز به حدی بود كه تنها مراسم عبور آنها از برابر جایگاه بیش از دو ساعت طول كشید.
این رژه در حالی برگزار شد كه از زمان روی كار آمدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریكا، میزان تنش‌ها میان واشنگتن و پكن به میزان بی‌سابقه‌ای بالا رفته است. در سال ۲۰۱۷، برای اولین‌بار در راهبرد امنیت ملی آمریكا از چین در كنار روسیه به عنوان یك رقیب و تهدید یاد و تأكید شد باید از قدرت‌گیری پكن جلوگیری كرد. این دیدگاه در رویكردهای ضدچینی واشنگتن در موضوعاتی مانند تجارت بین‌الملل، مناقشات هنگ‌كنگ و تایوان، بحث آزادی تردد در دریای چین جنوبی و فناوری اینترنت نسل پنجم (G5) هم مشهود بوده است. چین می‌گوید هر چند تمایلی به درگیری نظامی ندارد، اما از منافع خود در برابر تهدیدات احتمالی دفاع می‌كند. پكن نیز در سال‌های اخیر با تجدیدنظر در راهبرد نظامی خود، رویكرد موسوم به «دفاع فعال» را در دستور كار قرار داده و به سمت افزایش قابل توجه توان نظامی خود حركت كرده است.
 دستاوردهای 70 ساله
چین هم اكنون به دومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شده و در سراسر جهان هرجا چشم بچرخانید می‌توانید شاهد حضور كالاهای چینی باشید. كارشناسان می‌گویند طی هفتاد سال گذشته چین درحوزه‌های اقتصادی دستاوردهای فراوانی داشته است. اصلاحات بزرگ اقتصادی، اجرای سیاست‌های مالی و پولی، توسعه نظام شهری شدن، بهبود و ارتقای استانداردهای زندگی و افزایش درآمد سرانه ملی و تبدیل شدن به یك قطب بزرگ اقتصادی و صادر كننده بزرگ دنیا از جمله این دستاوردهاست. دولت كمونیستی چین از ۴۰سال پیش یعنی سال ۱۹۷۸ میلادی سیاست درهای باز را در پیش گرفت.اگرچه از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ چین تحت فشارهای فراوان اقتصادی آمریكا قرار گرفت و رشد اقتصادی این كشور به 2/6درصد كاهش یافت و پایین ترین رقم در ۲۷سال گذشته بود، اما نباید فراموش كرد كه این كشور هنوز موتور محركه اقتصادی ۳۰درصد از كل ساختار اقتصادی دنیا است و در تجارت خارجی نقش بسیار مهمی ایفا می‌كند.
آمارها می‌گوید سرانه رشد تولید ناخالص داخلی چین به ۹ هزار و ۷۳۲ دلار رسیده است این در شرایطی است، كه این رقم سال ۱۹۵۲ میلادی فقط ۵۴ دلار بود. سهم چین در تولید ناخالص داخلی دنیا اكنون ۱۶درصد است در صورتی كه در سال ۱۹۵۲ میلادی این رقم فقط 8/1درصد بود. در همین سال جمعیت چین ۵۷۵ میلیون نفر بود كه در حال حاضر به یك میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر رسیده كه در مقایسه با ۶۶ سال قبل ۱۴۰درصد بیشتر شده است.
طی هفت دهه گذشته چین اگرچه در عرصه‌هایی مانند تحقیقات، آموزش و پرورش، بهداشت، علوم و فنون، تجارت، توسعه و مسكن گام‌های بلندی برداشته، در عرصه خصوصی‌سازی نیز اقدامات مناسبی انجام داده است. از این رو هم‌اكنون شركت‌های خصوصی نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصادی دارند. در واقع طی این سال‌ها دست دولت به‌تدریج از ساختارهای اقتصادی كوتاه شده است. هم‌اكنون بیش از ۶۰درصد از رشد تولید ناخالص داخلی چین در اختیار شركت‌های خصوصی است. از دیگر دستاوردهای قابل توجه چین در این مدت، بالا بردن استانداردهای زندگی مردم است به‌خصوص در زمینه‌های مراقبت‌های بهداشتی، مسكن و آموزش و پرورش این دستاوردها چشمگیرتر است.
 چین فردا
از زمان روی كار آمدن رئیس‌جمهور فعلی چین یعنی شی جین پینگ در سال ۲۰۱۲، این كشور کمربند اقتصاد خود را محكم و به بسیاری از شركت‌های دولتی كمك كرده است تا رشد كنند. وی با مطرح كردن چندین طرح بزرگ مانند طرح توسعه خطوط ریلی طرح « یك جاده یك كمربند» و طرح « ساخت چین ۲۰۲۵ » مصمم است در آینده چین را به بزرگ‌ترین قدرت دنیا تبدیل كند.
طرح یك جاده، یك كمربند شامل جاده ابریشم و چند كریدور اقتصادی است كه در هر یك، سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی هنگفتی صورت می‌گیرد. طرح ساخت چین ۲۰۲۵ نیز ابتكار عمل بلندپروازانه دیگری است كه اخیراً اعلام شده است با هدف افزایش رقابت‌پذیری صنایع چینی، تقویت مارك‌های چینی، تقویت نوآوری و كاهش اعتماد چین به فناوری‌های خارجی با ساخت چین بزرگ یا براساس گفته رسانه‌های چینی، با این ابتكار عمل قصد دارد تا سال ۲۰۴۹ «چین را از یك غول تولید به یك قدرت تولید جهانی تبدیل كند».
چین در طول سال‌های اخیر توانسته یك الگوی موفق را پیش روی سایر كشورهای جهان بگذارد تا با تكیه بر آن آرزوهای خود را محقق كنند. در این روش، چین نشان می‌دهد كه كشورها چگونه خواهند توانست ضمن تقویت روند توسعه و پیشرفت خود در عین حال به دیگر كشورهای جهان وابسته نباشند.