سرقت اموال عمومی خارج از دید پلیس

سرقت اموال عمومی خارج از دید پلیس

هادی ملك‌آبادی/ كارشناس انتظامی:  سال‌هاست كه پدیده سرقت اموال عمومی مختلف در جامعه ما به‌خصوص در كلانشهرها به امری رایج تبدیل شده است و سارقان خرد یا باندهای حرفه‌ای، اموالی مانند پل‌های فلزی جوی آب، درهای چدنی فاضلاب، كابل و تجهیزات شبكه‌های توزیع برق و مجسمه‌های شهری را به شكل‌های گوناگون سرقت می‌كنند و معمولا زمانی هم كه پلیس این افراد را دستگیر می‌كند، آنها اموال عمومی سرقتی را به‌راحتی آب كرده و پول آن را در جیبشان گذاشته‌اند.
مهم‌ترین خلأیی كه در این زمینه وجود دارد و باعث رواج این نوع سرقت شده است، كمبود تجهیزات الكترونیكی و اپتیكی باكیفیت مانند دوربین‌های مداربسته در معابر شهری است. این در حالی است كه امروزه بیشتر شهرهای مدرن با پیشرفت فناوری به این تجهیزات مجهز شده‌اند و شهرهای ما نیز نیاز دارند كه با همت دولت و شهرداری‌ها از این تجهیزات برخوردار شوند. البته امروزه این دوربین‌ها كم‌وبیش در كلانشهرهای ما وجود دارد، اما بیشتر آنها كیفیت و كارایی لازم را ندارد و در این موارد باید از تجهیزات به‌روز استفاده شود.  از سوی دیگر، باید توجه داشت كه در دنیای امروز دیگر روش‌های سنتی از جمله اعزام واحدهای گشتی شبانه برای پیشگیری از سرقت اموال عمومی چندان كارساز نیست، زیرا اولا وسعت كلانشهرها به حدی گسترش یافته است كه نیروهای انتظامی توانایی پوشش شبانه‌روزی همه نقاط را ندارند و ثانیا به دلیل شرایط دشوار اقتصادی، آمار برخی از انواع سرقت‌های خرد آن‌قدر بالا رفته كه عملا امكان نگهبانی 24 ساعته از همه اموال عمومی از بین رفته است. همین مساله نشان‌دهنده نیاز ضروری كلانشهرها به تجهیزات الكترونیكی و اپتیكی به‌روز است.
البته به جز كمبود تجهیزات، علت دیگری كه امروزه باعث ایجاد طمع برای سرقت اموال عمومی در برخی سارقان شده، این است كه برخورد با مجرمان در این زمینه چندان موثر نیست و در صورت وقوع جرم سرقت اموال عمومی، معمولا قضات به چند ماه حبس سارقان بسته به نوع سرقتشان بسنده می‌كنند. اما پرواضح است كه این مجازات‌ها بازدارنده نیست، چرا كه اگر چنین بود، آمار سرقت از اموال عمومی در سال‌های گذشته كاهش پیدا می‌كرد كه متاسفانه این اتفاق در سطح كشور نیفتاده است.