كاستی‌ها در تامین نیازهای تغذیه‌ای مبتلایان

كاستی‌ها در تامین نیازهای تغذیه‌ای مبتلایان

   انواع محصولات غذایی مخصوص مبتلایان به سلیاك توسط كارخانجات كشور ما تولید می‌شوند كه معمولا در فروشگاه‌های تهران و بیشتر مراكز استان‌ها قابل دسترسی هستند، اما متاسفانه این محصولات در بسیاری از شهرستان‌های كوچك و كم جمعیت در دسترس نیستند. محصولات بدون گلوتن بیش از آن‌كه كاركرد غذایی داشته باشند، ماهیت دارویی دارند.
 به عبارت دیگر در این مورد، غذا به مثابه دارو عمل كرده و عرضه گسترده محصولات بدون گلوتن در سراسر كشور باید مورد توجه جدی سازمان غذا و دارو قرار گیرد. یك پیشنهاد مشخص آن است كه محصولات غذایی بدون گلوتن در داروخانه‌های كشور عرضه شوند تا باعث سهولت دسترسی مبتلایان به‌ویژه در شهرستان‌های كم‌جمعیت شود.
   تولید محصولات غذایی بدون گلوتن فرآیندی پرهزینه است. اغلب محصولات بدون گلوتن، قیمتی گران‌تر از محصولات عادی دارند. این امر فشار اقتصادی مضاعفی به مبتلایان تحمیل می‌كند و شایسته است ارگان‌های مسؤول دولتی برای حل این مشكل تمهیداتی اتخاذ كنند.
    یكی دیگر از نكات مهم این است كه برخی محصولات غذایی بدون گلوتن كیفیت و مزه خوشایند و دلپذیری ندارند كه گاهی ممكن است لذت غذا خوردن را در مبتلایان كاهش دهد. زیرا گلوتن ضمن ایجاد خاصیت كشسانی و الاستیكی در خمیر نان، موجب تكمیل فرآیند ور آمدن خمیر می‌شود. بنابراین بعضی از محصولات بدون گلوتن به‌ویژه نان ممكن است از نظر ویژگی‌های بافتی و طعم و مزه، مطلوبیت و دلپذیری كمتری داشته باشند كه این موضوع مورد گلایه برخی بیماران است.