افزایش ۴۰ میلیارد دلاری ذخایر گازی ایران با كشفیات جدید

افزایش ۴۰ میلیارد دلاری ذخایر گازی ایران با كشفیات جدید

معاون امور توسعه مهندسی شركت ملی نفت ایران با اشاره به كشف میدان گازی ارم در ۲۰۰كیلومتری جنوب شیراز، گفت:‌ با توجه به حجم ذخیره ۱۹ هزار میلیارد فوت مكعبی گاز درجا و ۳۸۵میلیون بشكه‌ای میعانات گازی در میدان ارم، عایدی از این میدان ۴۰ میلیارد دلار خواهد بود.
به گزارش ایرنا، رضا دهقان تاكید كرد: وجود ثروت ملی نفت و گاز، مدیون دانش بوده و امروز در جایی قرار داریم كه از نظر توان داخلی، دانش فنی و تجهیزات می‌توانیم اعلام كنیم خودكفا هستیم و همه فعالیت‌های اكتشافی توسط شركت‌های ایرانی انجام می‌شود.
وی با اشاره به كشف منابع هیدروكربوری پس از پیروزی انقلاب اسلامی، افزود:‌ ۷۵ درصد ذخایر گازی و ۲۰ درصد ذخایر نفتی كشور در ۴۰سال گذشته كشف شده و ایران با ۱۵۹ میلیارد بشكه نفت خام در رتبه چهارم جهان و با ۳۴ میلیارد مترمكعب گاز در رتبه دوم جهان قرار دارد. همچنین از نظر مجموع منابع هیدروكربوری رتبه اول را در دنیا داریم. حجم اكتشافات نیز نشان می‌دهد آن روند ادامه دارد؛ زیرا منابع كشف نشده زیادی در كشور است.
دهقان با بیان این‌كه در حوزه اكتشاف به خودكفایی رسیدیم، ادامه داد: اكتشاف اولین حلقه زنجیره ارزش است و اگر این حلقه وجود نداشته باشد زنجیره‌ای وجود نخواهد داشت.
وی گفت: در توسعه نیز خودكفا هستیم تا آنجا كه ۳۳ طرح نگهداشت تولید و ازدیاد برداشت توسط شركت‌های ایرانی انجام می‌شود و پیمانكاران پروژه استراتژیك انتقال نفت خام از گوره به جاسك به طور كامل ایرانی هستند. همچنین ۸۰ درصد تجهیزات این پروژه از داخل كشور تأمین می‌شود.