سینما و برنده نوبل ادبیات

سینما و برنده نوبل ادبیات


سر و صداها در رابطه با اعطای نوبل ادبیات به پیتر هانتكه ادامه دارد. از جمله این‌كه احتمالا گزارش ما را هم روز شنبه دراین‌باره خواندید و متوجه شدید مفصل به این اشاره کردیم که منتقدان چرا هانتکه را شایسته دریافت جایزه نوبل ادبیات نمی‌دانند.
حالا یكی از رسانه‌ها درباره او می‌نویسد ایسنا به رابطه پیتر هانتکه و سینما پرداخته است. ایسنا نوشته: برنده مهم‌ترین جایزه ادبی جهان شده است، كارنامه مهمی هم در عالم سینما دارد و علاوه‌بر فیلمنامه‌نویسی و كارگردانی چند فیلم، تجربه بازیگری نیز دارد.
به گزارش ایسنا، پیتر هانتكه نویسنده ۷۶ساله اتریشی كه امسال موفق به دریافت جایزه نوبل ادبیات شد، علاوه‌بر دنیای ادبیات، در عالم سینما نیز به عنوان كارگردان، فیلمنامه‌نویس و حتی بازیگر چهره‌ شناخته‌شده‌ای است.
او ابتدا سریال تلویزیونی «شرح وقایع جاری» را در سال ۱۹۷۱ با فیلمنامه‌ای از خودش ساخت و سپس اولین فیلم بلندش را به نام «زن چپ‌دست» در سال ۱۹۷۸ با اقتباس از رمانی به همین نام از آثارش مقابل دوربین برد كه در اولین نمایش جهانی خود در بخش رقابتی جشنواره كن آن سال رونمایی شد و در ادامه توانست مدال طلای سینمای هنری آلمان را در سال ۱۹۸۰ كسب كند.
فیلم بعدی هانتكه به نام «زمان مرگ» به نویسندگی و كارگردانی خودش در جشنواره كن ۱۹۸۵ در بخش رقابتی یكی از نامزدهای نخل طلا بود. «غیبت» نیز سومین فیلم بلند سینمایی او بود كه در بخش رقابتی جشنواره فیلم ونیز در سال ۱۹۹۲ حضور داشت.
ویم وندرس، سینماگر نامدار آلمانی تهیه‌كنندگی هر دو فیلم «زن چپ‌دست» و «غیبت» از ساخته‌های پیتر هانتكه را بر عهده داشته و برونو گانتس، بازیگر معروف سوئیسی نیز نقش اصلی آنها را ایفا كرده است.
همكاری پیتر هانتكه و ویم وندرس در سینما به اینجا ختم نمی‌شود؛ او در نگارش فیلمنامه نسخه سینمایی «ترس دروازه‌بان از پنالتی» بر اساس داستان خودش با وندرس همكاری كرد و در ادامه نیز در نگارش فیلمنامه‌ حركت اشتباه (۱۹۷۵) و فیلم‌های معروف زیر آسمان برلین (۱۹۸۷) و روزهای زیبای آرانخوئز (۲۰۱۶) را با وندرس نوشت.
او تاكنون نگارش متن ۱۹ فیلم سینمایی و تلویزیونی و نمایش را بر عهده داشته كه برخی از آنها اقتباس از آثار خودش بوده است.
 نویسنده در مقابل دوربین
هانتكه  در عالم بازیگری نیز تاكنون در سه فیلم زمان مرگ (۱۹۸۵) به كارگردانی خودش، از روح زمان (۱۹۸۵) ساخته ویرجیل ویدریش و روزهای زیبای آرانخوئز به كارگردانی ویم وندرس مقابل دوربین رفته است.
این چهره مطرح فرهنگی در اتریش در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم كن در سال ۱۹۸۷ یكی از داوران بخش رقابتی بود.
ترس دروازه‌بان از ضربه پنالتی، داستان كودكان، بر فراز دهكده‌ها، پیمودن دریاچه كنستانس، نامه كوتاه، وداع طولانی، ماجراهای مداد و زن چپ‌دست مهم‌ترین كتاب‌های نوشته پیتر هانتكه هستند كه جوایز متعدد و مهمی چون جایزه «گئورگ بوشنر» (۱۹۷۳) و جایزه «فرانتس كافكا» در سال ۲۰۰۹، جایزه بین‌المللی «ایبسن» برای نمایشنامه‌نویسی در سال ۲۰۰۴ و در نهایت نوبل ادبیات ۲۰۱۹ را برای او به ارمغان آورده‌اند.