13دقیقه در روز

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمار تازه‌ای از مطالعه ایرانیان داد

13دقیقه در روز


سیدعباس صالحی صبح دیروز را در تبریز سپری كرد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رفته بود تا در مراسم گشایش نمایشگاه بین‌المللی كتاب تبریز شركت كند، اما آنجا حرف‌هایی زد كه باز هم اسفباربودن میزان مطالعه ایرانیان را به صدر اخبار آورد.
او با بیان این‌كه میانگین مطالعه متمركز در كشور ۱۳ دقیقه در روز بوده و زنگ هشدار و خطری برای ماست، گفت: به‌رغم تهدیداتی كه در این رابطه وجود دارد، فرصت‌هایی هم داریم كه باید در راستای تقابل با تهدیدها به كار ببریم.
آن‌طور كه ایسنا گزارش داده، سیدعباس صالحی با بیان این‌كه كتاب و كتابخوانی صرفا یك فضیلت نبوده بلكه ضرورت است، اظهار كرد: كتاب و كتابخوانی علاوه بر این‌كه به داشتن شهروندان خوب و جامعه عالم كمك می‌كند بلكه برای سلامت زیست جامعه نیز بسیار مورد نیاز است.
وی با تاكید بر فواید كتاب و كتابخوانی بیان كرد: كتاب و كتابخوانی باعث تخلیه هیجان و تمركز روح شده و در دوره‌ای كه اطلاعات پراكنده، روح منسجم را دچار آسیب كرده است، خواندن كتاب به انسجام فكر و روح كمك می‌كند.
صالحی با بیان این‌كه كتاب و كتابخوانی برای فرد و جامعه یك واجب فوری موكد است، تشریح كرد: در حال حاضر تهدیدات مضاعفی در مقابل كتاب و كتابخوانی وجود دارد كه عمده آن شامل فضای مجازی، سیستم آموزشی و خانواده‌هاست.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این خصوص خاطرنشان كرد: میانگین مصرف اینترنت در كشورمان ۱۶۹ دقیقه در روز بوده و در برخی استان‌ها نیز بالای 200 دقیقه است؛ میانگین مصرف تلویزیون نیز ۷۲ دقیقه در روز بوده و كتابخوانی نیز در این میان غریب مانده است.