فشار بر دولت عراق برای استعفا

فشار بر دولت عراق برای استعفا

به‌رغم آرامش نسبی در شهرهای عراق، گروه‌های سیاسی به تكاپو افتاده‌اند تا با فشارهای سیاسی خود دولت عادل عبدالمهدی را وادار به استعفا كنند. به همین منظور مقتدی صدر از هادی العامری، رهبر ائتلاف فتح درخواست كرد برای پس گرفتن رای اعتماد از نخست‌وزیر كنونی با او همراه شود. ائتلاف سائرون (به رهبری معنوی صدر) و الفتح به رهبری العامری، بزرگ‌ترین فراكسیون‌های فعلی پارلمان عراق هستند. العامری نیز در نامه‌ای بسیار كوتاه گفته است: «با هم برای تحقق منافع ملت عراق و نجات كشور براساس اقتضای منفعت عمومی تلاش خواهیم كرد.» البته معنای این سخن همكاری در جهت بركناری عادل عبدالمهدی نخواهد بود.
به گزارش ایسنا، عادل عبدالمهدی روز سه‌شنبه به دعوت صدر برای استعفا سپس برگزاری انتخابات زودهنگام برای تغییر دولت در قالب نامه‌ای پاسخ داد و به وی گوشزد كرد كه «توافق» سیاسی راه كوتاه‌تری در مقایسه با انتخابات زودهنگام است و هر سیاستمداری نباید مدعی نمایندگی مردم شود و بهترین راه روشن شدن اراده مردم «صندوق رأی» است. وی در این نامه «سرنوشت انتخابات زودهنگام» را «نامعلوم» توصیف كرد. برخی از گروه‌های عراقی خواستار تداوم اصلاحات دولت بدون استعفای عبدالمهدی هستند.
در همین رابطه فراكسیون پارلمانی «صادقون» عراق بر ضرورت آرام‌سازی فضای موجود در عراق و تحقق مطالبات قانونی معترضان به منظور دور كردن شبح جنگ از سر این كشور تاكید كرد. سعد الخزعلی، نماینده این فراكسیون روز گذشته هشدار داد كه كشورش به بهانه ایجاد اصلاحات مطلوب و سوار شدن بر موج تظاهرات، به سوی جنگ
شیعی -  شیعی سوق داده می‌شود. الخزعلی افزود: برخی كشورهای خارجی نقش زیادی در تامین مالی و تشدید طائفه‌گری به منظور كشاندن برخی استان‌های عراق به درگیری‌های مسلحانه دارند. این فراكسیون، موافق آرام‌سازی وضعیت موجود و تلاش برای تحقق مطالبات معترضان و شكست توطئه‌های خرابكارانه خارجی است. بغداد و استان‌های دیگر از ۲۵ اكتبر شاهد تظاهرات گسترده علیه فساد و وضعیت اقتصادی هستند.