لبنان پس از استعفای «سعد»

لبنان پس از استعفای «سعد»

برخی مناطق لبنان به‌رغم استعفای نخست‌وزیر این كشور روز گذشته نیز شاهد برگزاری اعتراضات مردمی بود. این درحالی است كه همچنان سرنوشت سعد حریری در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان باید یك بار دیگر او یا فرد دیگری را به عنوان نخست وزیر به مجلس معرفی كند. در پی ناآرامی‌های اخیر در لبنان روز سه‌شنبه سعد حریری، نخست‌وزیر این كشور از سمتش استعفا داد.
به گزارش تسنیم و به نقل از المیادین، سه‌شنبه‌شب تظاهر‌كنندگان پس از پراكنده‌شدن تجمعات در وسط بیروت بر اثر درگیری‌هایی كه به دلیل بسته‌شدن راه‌ها اتفاق افتاده بود، به میدان‌های ریاض الصلح و شهدا بازگشتند. ارتش لبنان و نیروهای امنیتی نیز در میدان شهدا مستقر شدند. این درگیری در نزدیكی پل رینگ بیروت میان شهروندانی كه قصد عبور از آنجا داشته و تظاهرات‌كنندگانی كه راه را بسته بودند، رخ داد. درهمین حال ارتش لبنان از معترضان خواست راه‌ها را باز كنند. خبرنگار المیادین اعلام كرد پس از برطرف شدن موانعی كه برای مسدود شدن راه‌ها ایجاد شده بود، این راه در مركز شهر بیروت باز شده است. در شمال لبنان و در شهر طرابلس نیز تظاهر‌كنندگان قصد داشتند منازل وزیران و نمایندگان را محاصره و آنها را وادار به استعفا كنند. معترضان می‌گویند استعفای حریری بخشی از مطالبات شان بوده و باید تغییرات اساسی در كشور به وقوع پیوندد. در این میان برخی از تحلیلگران معتقدند كسانی در پی ایجاد هرج و مرج در لبنان بوده و می‌خواهند با كنار زدن دولت و نهادهای رسمی نوعی خلأ امنیتی را در این كشور به وجود آورند. در همین باره ابراهیم بیرم، روزنامه‌نگار لبنانی به المیادین گفته است كه در مسائل مربوط به بسته ‌شدن راه‌ها، میان سرویس‌های امنیتی و دولت نوعی هماهنگی وجود دارد. بیرم تاكید كرد برخی احزاب در دولت به دنبال بازگشت هرج‌ومرج به كشور هستند. جونی منیر، تحلیلگر دیگر لبنانی می‌گوید: ایجاد هرج ‌و مرج در كشور، در راستای خدمت به پروژه‌های خارجی است. وی همچنین تصریح كرد اروپایی‌ها به‌دنبال تشدید و نابه‌سامانی اوضاع لبنان نبودند، اما امارات و عربستان، خواستار این امر بودند.
هم‌اكنون گمانه‌زنی‌ها در‌باره آینده سیاسی لبنان به‌شدت رواج دارد. سردبیر روزنامه رأی‌الیوم برای لبنان پس از استعفای نخست‌وزیر این كشور سه سناریو پیش‌بینی كرد كه از جمله آنها تشكیل دولت تكنوكرات است. به نوشته این روزنامه ممكن است میشل عون دوباره سعد حریری را به نخست‌وزیری معرفی كند. شاید هم او تصمیم بگیرد یك دولت تكنوكرات را معرفی كند. سومین گزینه نیز می‌تواند تشكیل دولتی متشكل از قوای غالب در پارلمان باشد؛ به‌گونه‌ای كه حزب‌ا...، جنبش امل و جریان وابسته به عون و برخی سنی‌های متحد با آنها، اكثریت را داشته باشند.