شاخص درك یا تصور از فساد ( CPI (Corruption Perception Index:

شاخص درك یا تصور از فساد ( CPI (Corruption Perception Index:


CPI یكی از شاخص‌های رایج و پذیرفته شده در مطالعات و پژوهش‌های فساد مالی بوده و جامعیت بالایی دارد. این شاخص، همان‌طور كه از عنوان آن مشخص است صرفا بر ذهنیت و تصور افراد از فساد مبتنی است و این ذهنیت‌ها و تصورات می‌تواند با واقعیات مربوط به فساد و خود فساد تفاوت داشته باشد و مبتنی بر نظرسنجی است. براساس این شاخص در سال 2016، دانمارك، نیوزیلند و فنلاند در رتبه‌های اول تا سوم جهان براساس شاخص ادراك فساد قرار گرفته‌اند. نمره این سه كشور به ترتیب 90، 90 و 89 اعلام شده و كشورهای سومالی
سودان جنوبی و كره‌شمالی بیشترین ادراك فساد اداری و اقتصادی را در میان كشور های جهان به خود اختصاص داده‌اند و در پایین این جدول قرار دارند. ایران به لحاظ شاخص ادراك فساد در میان 176 كشور جهان رتبه 131 را با نمره 29 اخذ کرده است.
درباره مبارزه با فساد نیز لازم است به تجربه برخورد جدی با زمینه‌های فساد و مبارزه با مجرمان به كشورهایی چون چین اشاره كنم. برای مثال در این كشور سوء‌استفاده و اختلاس و تحویل ندادن هدیه كه هنگام ماموریت به كارگزاران داده می‌شود و گرفتن رشوه، حکمش تا ده سال و در شرایط حاد اعدام است. حتی پیشنهاد‌دهنده رشوه سه سال حبس دارد.
در كره‌جنوبی طبق قانون ضد‌فساد، كمیسیونی ویژه مبارزه با فساد تشكیل شده كه الزاما اعضای آن از دولت نیستند و حتی خودشان مشمول مجازات می‌شوند.