ارزنده بودن برنامه‌های گفت‌وگومحور چالشی

ارزنده بودن برنامه‌های گفت‌وگومحور چالشی


به نظر می‌رسد بتوانیم سریال‌هایمان را ماندگار كنیم باید در كنار نمایش واقعیات زندگی مردمان شهرها و روستاها، از حقوق مردم بیشتر حرف بزنیم و فیلمنامه‌نویسان در آثار خود این موضوع را بیشتر مدنظر داشته باشند. این صحبت كردن درباره حقوق اولیه زندگی مردم اگر در قالب برنامه‌های جذاب و سریال‌های داستان‌گوی مبتنی بر شخصیت‌های ملموس صورت گیرد قطعا می‌تواند ناخودآگاه اسباب بالا رفتن كیفیت برنامه‌ها را موجب شود.
شما درنظر بگیرید كه در همه این سال‌ها تا چه حد درباره ارزش‌های قناعت و ساده‌زیستی شعار داده شده و تا چه حد تناقض این شعارها را در عملكرد مدیران و مسؤولان مملكتی دیده‌ایم. این تناقضات كم و بیش محور تولید سریال‌های طنز شده است ولی باز حلقه مفقوده سخن گفتن از حقوق مردم در برابر مسؤولان است.
موضوعات اجتماعی زیادی وجود دارد كه می‌تواند دستمایه خلق آثار ماندگاری شود. به عنوان مثال می‌توان از حق تحصیل رایگان حرف زد كه در تناقض است با شهریه‌هایی كه به انحای مختلف از خانواده‌هایی گرفته می‌شود كه فرزندان در حال تحصیل دارند.
سازندگان آثار هنری و به‌ویژه سریال‌ها باید این قبیل مسائل كه در اطرافشان می‌گذرد را بیشتر مورد توجه قرار دهند. این حق و حقوق بایستی به بهترین شكل در قالب درام‌های پركشش به سریال‌های دیدنی بدل شود و پیش روی مخاطبان قرار گیرد تا هم عموم مردم خرسند شوند از تبیین حقوق‌شان و هم مدیران حواس‌شان باشد چه كاستی‌هایی دارند. مسائل و معضلات مردم معمولا در برنامه‌های گفت‌وگومحور رسانه ملی مورد تحلیل قرار می‌گیرد كه خیلی هم خوب و ارزنده است ولی نیاز بسیار داریم كه سریال‌هایی از ملودرام تا كمدی براساس حقوق مردم بسازیم.