حرف‌های شاعرانه بر سر  پیكر كتاب

در نشست خبری بیست‌وهفتمین هفته كتاب، چه گذشت؟

حرف‌های شاعرانه بر سر پیكر كتاب

«این نهال نوپا اكنون درخت تنومندی با شاخ و برگ فراوان شده است كه ثمرات آن در طول سال قابل مشاهده است»؛ این، جمله آغازین مدیر عامل خانه كتاب در نشست خبری بیست‌وهفتمین دوره از هفته كتاب جمهوری اسلامی ایران است كه صبح دیروز در سرای اهل قلم برگزار شد. جمله‌ای كه با توجه به اوضاع وخیم نشر كتاب در ایران، بیشتر شبیه گزاره‌ای رقیق و شاعرانه است تا واقعگرایی یك مسؤول. انگار در بزنگاهی وهم‌آلود كه منتظری دستی دراز شود و دستت را بگیرد تا از غرق‌شدن نجات بیابی، همان دست خودكارش را از جیبش درآورد و بالای سر تو كه واپسین سانتی‌مترهای قامتت دارد در آب فرو می‌رود، شعری عاشقانه بسراید و بلندبلند برایت بخواند. برویم ببینیم آقای مدیر عامل خانه كتاب، جز این گزاره رقیق چه صادر فرموده‌اند در این نشست.

مسؤولانِ دست به آمار
مسؤولان همیشه دست‌به‌آمار هستند. همیشه هم ماشاءا... به استناداتی استناد می‌كنند كه نشان‌دهنده عملكرد فوق مثبت خودشان باشد. نیكنام حسینی‌پور هم از این قاعده مستثنا نیست. او نیز به رشد 20 درصدی در مشاركت سازمان‌ها و نهادها در برنامه‌های هفته كتاب اشاره كرده و گفته امسال هفته كتاب با مشاركت ۷۰ سازمان و نهاد مختلف برگزار می‌شود.
مسؤولان دوستدار تمركززدایی
یكی دیگر از مباحث مورد علاقه مسؤولان علاوه بر ارائه آمارهایی یكسره گل و بلبل، تمایل‌شان به مركزیت‌زدایی از همه چیز است. به هر حال توجه به شهرستان‌ها، سال‌هاست از مدها و نمایش‌های مدیریتی است و این مشمول برگزاری هفته كتاب هم می‌شود. مدیرعامل خانه كتاب در همین راستا به تمركززدایی برنامه‌ها و فعالیت‌ها كه از سال پیش آغاز شده اشاره كرده و گفته: بخشی از برنامه‌ها در خارج از تهران در حال برپایی است و از سال گذشته كه افتتاحیه هفته كتاب را در كاشان پایتخت كتاب ایران نهادینه كردیم امسال نیز افتتاحیه در یزد خواهد بود.
مسؤولانِ كم‌حوصله و پرمشغله
نكته دیگر نشست جالب مدیر عامل خانه كتاب، مرتبط با شعار برگزاری هفته كتاب بیست‌وهفتم بود. لابد می‌دانید كه چنین رویدادهایی، شعاری را مد نظر قرار می‌دهند و تبلیغات رسانه‌ای و محیطی‌شان را به بسط ایده مستتر در آن شعار متمركز می‌كنند. اما امسال خبری از شعار نیست؛ البته نه این‌كه دوستان از اجرای چنین ایده‌ای پشیمان شده باشند، نه! امسال هم شعار داریم، ولی همان شعار سال گذشته یعنی «حال خوش خواندن!» كه بیشتر شبیه لوس‌بازی‌های اینستاگرامی است تا شعاری اثرگذار برای یك رویداد مهم در حوزه كتاب، امسال هم استفاده خواهد شد!
حسینی‌پور در توضیح چرایی این تكرار گفته: «در شورای سیاستگذاری هفته كتاب، شعارهای بسیاری مورد تحلیل قرار گرفت، اما همه اتفاق نظر داشتند كه شعار سال گذشته در میان جامعه و اصحاب نشر مطلوب واقع شده است؛ از این رو جمع‌بندی‌ها باعث شد شعار سال گذشته را مجدد انتخاب كنند». حتی اگر شعار سال گذشته مطلوب بوده كه بی‌تردید نبوده، اهالی خانه كتاب موظف بودند شعار تازه‌ای برای امسال انتخاب كنند؛ دو سه كلمه است دیگر، یك سال هم كه وقت داشتید.
كتابخانه برای برج‌های تهران
نیم‌چه خبر خوبی هم در نشست خبری بیست‌وهفتمین دوره برگزاری هفته كتاب به گوش رسید. حسینی‌پور كه داشت به برنامه‌های تدارك‌دیده‌شده با شهرداری تهران اشاره می‌كرد، گفت: «از جمله آنها می‌توان به كتابخانه همسایگی در برج‌های بالای ۴۰ واحد اشاره كرد. این تجهیز با همكاری سراهای محله صورت می‌گیرد. در نظر داریم در این طرح ۲۲ برج به قفسه‌های كتاب با كمك شهرداری و خانه كتاب مجهز شوند.» البته ما از تاسیس كتابخانه در مجتمع‌های بزرگ تهران خاطره خوبی نداریم. همین حالا جست‌وجو كنید ببینید چقدر ملت رفته‌اند به كتابخانه بزرگ آن مجتمع تجاری غرب تهران و با كتابخانه لوكس آنجا عكس‌های مكش مرگ ما گرفته‌اند و گذاشته‌اند تنگ صفحه اینستاگرام‌شان. امیدواریم كتابخانه‌هایی كه مدیر عامل خانه كتاب خبر از احداثشان در چند برج تهران می‌دهد، به این آفت اشرافی‌گری و لوكس‌پرستی دچار نشوند و كاركرد فرهنگی خودشان را مخدوش نكنند.

50000 مرتبه
این، تعداد نمایشگاه‌هایی است كه قرار است وزارت آموزش و پرورش در همین تعداد مدرسه برپا كند.
500000 نفر
آموزش و پرورشی‌ها همچنین نیم میلیون دانش‌آموز را در جشنواره دانایی، كه به نوعی مسابقه كتابخوانی برای آنهاست، شركت داده‌اند.
20 درصد
این، درصد تخفیفی است كه با مشاركت شهرداری برای طرح پاییزه كتاب قرار است از ۲۳ تا ۳۰ آبان در تهران اعمال شود.