مرگ ۱۵ كودك ای‌بی به علت تحریم پانسمان میپلكس

مرگ ۱۵ كودك ای‌بی به علت تحریم پانسمان میپلكس

مدیرعامل خانه ای‌بی از مرگ ۱۵ كودك ای‌بی به دلیل عفونت ناشی از نبود پانسمان میپلكس خبر داد.
به گزارش ایلنا،‌ حمیدرضا‌هاشمی گلپایگانی‌ گفت: اگر پانسمان میپلكس در اختیار كودكان مبتلا به ای‌بی قرار نگیرد، آنها درد شدیدی را در اندام‌شان متحمل می‌شوند. بیماران ای‌بی بی‌نهایت به این پانسمان نیازمندند و متاسفانه برای‌ آنها درمان جایگزینی هم وجود ندارد. امروز در شرایط تحریم این پانسمان‌ها، مجبوریم از پمادهای تركیبی و گاز وازلینه‌های چرمی استفاده كنیم، این در حالی است كه تمام این پانسمان‌ها یك دهم تاثیر پانسمان میپلكس را ندارند.
وی افزود: میپلكس از سال ۹۵ توسط وزارت بهداشت برای كودكان ای‌بی تهیه می‌شد، ولی بعد از بازگشت دوباره تحریم‌ها در اردیبهشت۹۷، ما با عدم واردات پانسمان میپلكس مواجه شدیم. با نهادهای مختلف رایزنی كردیم، اما نتوانستند پانسمان مورد نیاز را وارد كنند. در نهایت سعی كردیم خودمان به عنوان یك نهاد غیرسیاسی با شركت تولید‌كننده وارد مذاكره شویم.
هاشمی گلپایگانی افزود: ما با شركت سوئدی كه تنها تولیدكننده این پانسمان در دنیاست، نامه‌نگاری كردیم. این شركت سوئدی طی نامه‌ای رسما اعلام كرد كشور شما در تحریم است و ما نمی‌توانیم سهمیه پانسمان‌تان را ارسال كنیم. آمار مبتلایان به ای‌بی به قدری پایین است كه تولید پانسمان آن برای كشور‌ها یا سرمایه‌گذاران صرفه اقتصادی ندارد. بنابراین تنها شركت میپلكس این پانسمان‌ها را تولید می‌كند. چون شیوع این بیماری تقریبا در كشورهای جهان یكسان است، هر كشور سهمیه خود را دارد. بنابراین دور زدن تحریم‌ها ناممكن است. هیچ كشوری نمی‌تواند بیش از سهمیه خود پانسمان بگیرد و آن را به ما واگذار كند. امروز كودكان ما كمبود این پانسمان را لمس می‌كنند.
 وی با تاكید بر این‌كه تحریم‌ها به طور مشخص دارو و پانسمان‌ بیماران ای‌بی را هدف گرفته‌ است، بیان كرد: برای تهیه پانسمان‌ها مشكل نقل و انتقال ارز نیست، بلكه آن شركت سوئدی مشخصا از ارسال میپلكس به ایران خودداری می‌كند. به خاطر عدم دسترسی كودكان ای‌بی به پانسمان میپلكس، حداقل ۱۵ نفر به خاطر عفونت فوت كرده‌اند و ما این موضوع را به گوش مسؤولان مربوط، وزارت بهداشت و وزارت كشور رسانده‌ایم، ولی بیشتر از این كاری نمی‌توانیم انجام دهیم.