فنـــاوری  آیـنــــده‌نگر در خودروهـــا

با فناوری‌های تعاملی در خودروهای امروزی كه در مواقع خطر به راننده هشدار می‌دهد و رانندگی را ایمن‌تر و لذتبخش‌تر می‌كند آشنا شوید

فنـــاوری آیـنــــده‌نگر در خودروهـــا

گاهی‌اوقات رانندگی در مسیرهای طولانی خسته‌كننده می‌شود، به‌ویژه اگر در مسیر تنها باشید. ممكن است این‌گونه مواقع با خود بگویید كاش كسی همراه‌تان بود و شما را از این تنهایی و یكنواختی نجات می‌داد. حتی خواب‌آلودگی یا حال روحی‌تان ممكن است ایمنی‌تان را به خطر اندازد. از طرفی راننده‌ها و همراهان آنها در برابر اتفاق‌های غیرمنتظره در امان نیستند و ممكن است جان‌شان بر اثر حادثه یا حتی اشتباهی در رانندگی به خطر بیفتد. خوشبختانه امروزه شاهد پیشرفت‌های متعددی در فناوری‌های خودرویی هستیم. فناوری‌هایی كه رانندگی را آسان و ایمن كرده است. اكنون وجود سامانه‌های هوشمند و حسگرهای گوناگون در خودروها می‌تواند موجب رانندگی لذتبخشی در جاده‌ها شود. البته بیشتر این فناوری‌ها در ابتدای كار خود در خودروهای لوكس و گرانقیمت تعبیه شده بودند. اما با پیشرفت فناوری، بیش از پیش شاهد خودروهایی هستیم كه به انواعی از فناوری‌های جالب و كارآمد مجهز شده‌اند. بیشتر این فناوری‌ها با راننده‌ها در تعاملند و در مواقع خطر به آنها هشدار می‌دهند. در ادامه به برخی از این فناوری‌ها اشاره می‌كنیم.

گفت‌وگو با خودرو
هوش مصنوعی و دستیارهای دیجیتالی مانند (Siri) و الكسا (Alexa) و مانند آنها - كه در خانه‌ها و تلفن‌های همراه‌مان به‌كارگرفته شده‌ است- این روزها در حال متحول كردن جنبه‌های گوناگون زندگی است. این دو فناوری كه به ترتیب از ساخته‌های اپل و آمازون محسوب می‌شود، می‌تواند به درخواست كاربران پاسخ داده و در سراسر وب، موضوعات درخواستی را جست‌وجو كنند و در اختیار آنها قرار دهد.
همین امكان در آینده‌ای نزدیك برای خودروها امكان‌پذیر خواهد شد. به‌تازگی شركت خودروسازی مرسدس، قصد دارد نرم‌افزار سیری را در خودروی جدید A-class خود قرار دهد. این فناوری می‌تواند به‌جای این‌كه فقط یك سری دستورات را انجام دهد، صدای راننده و نحوه گفت‌وگوی او را درست مانند یك انسان و یك همراه راننده  تشخیص دهد. این نرم‌افزار كاری می‌كند كه راننده هرگز احساس تنهایی و خواب آلودگی نكند.

نوار هوشمند مچی
این نوار هوشمند هم كه به مچ بسته می‌شود، كاری می‌كند که راننده به راحتی با خودروی خود گفت‌وگو كند. این فناوری به راننده این امكان را می‌دهد كه قبل از رسیدن به خودرو، صندلی‌ها را گرم و با استفاده از سیستم رهیاب، مقصدشان را تعیین كند، درهای خودرو را باز یا برعكس قفل كند و همه این كارها را از راه دور انجام دهد.


دوربین‌های مراقب
تاكنون با استفاده از یك سری فناوری‌های ویبره و همچنین شنیداری، سیستم هشدار راننده ابداع شده بود. این فناوری‌ها راننده را بیدار نگه‌ می‌دارد و اگر بین خطوط رانندگی نكند، به او هشدار می‌دهد. اكنون خودروسازان نوید تعبیه فناوری‌های جدیدی را در دوربین‌های خودكار تا دو سال آینده می‌دهند. این دوربین‌ها می‌توانند تمام رفتارهای راننده را بررسی كنند. مثلا اگر راننده مدتی نگاهش به جاده نباشد یا به نظر مست یا خواب‌آلود بیاید، خودرو دست به‌كار شده و كنترل خود را به‌دست می‌گیرد. در این حالت، سرعت خودرو كم می‌شود و به مركز تماس هشدار می‌دهد تا راننده را كنترل كنند و اگر جوابی از راننده دریافت نشود، خودرو را در مكان امنی پارك می‌كند. این فناوری باعث می‌شود راننده از ایمنی بالایی برخوردار شود، اما مشكل نقض حریم شخصی را  دارد.




مقابله با عصبانیت در جاده
نوعی دستیار هوشمند ساخته شده كه می‌تواند با كنترل ضربان قلب، حركت چشم‌ها، تغییر حالت چهره و لحن صدای راننده، وضعیت روحی و جسمی او را بررسی كند. سپس می‌تواند با توجه به عادت‌های راننده با خودرو تعامل داشته باشد و به او پیشنهاد انجام كاری را دهد. مثلا وقتی راننده عصبانی است و حال روحی - روانی خوبی ندارد، می‌تواند از خودرو بخواهد موسیقی مورد علاقه راننده را برای او پخش كند تا حالش بهتر شود. راننده حتی می‌تواند از خودرو بخواهد او را به نزدیك‌ترین كافه یا پارك ببرد؛ جایی كه راننده بتواند كمی استراحت كند و حال روحی‌اش خوب شود.
همچنین سازندگان ابزارهای هوشمند خودرو، فناوری تشخیص حال روحی راننده‌ها را یك قدم پیش برده‌  و فعالیت آنها را بهبود بخشیده‌اند. وسایل نقلیه خودران می‌توانند با مشاهده اضطراب راننده، شیشه جلوی ماشین را تغییر داده و تصاویر و مناظر زیبا و آرامش‌بخش
نشان دهد. حتی برای او رایحه‌های مطلوب در فضای خودرو منتشر كند. در این خودروها از نوعی دستیار هوش مصنوعی استفاده می‌شود كه با استفاده از سیستم زیست‌سنجی مانند تعیین فشار خون و حالت سر راننده، به وضعیت روحی او پی می‌برد.


سامانه کروز کنترل تطبیقی
رانندگی در بزرگراه‌ها با استفاده از سیستم كروز كنترل تطبیقی بسیار راحت‌تر می‌شود. این سیستم به‌طور خودكار، فاصله ایمنی خودرو را با وسیله نقلیه روبه‌رویی حفظ می‌كند. این فناوری دو دهه است كه تولید شده و ابتدا در خودروهای گرانقیمت و لوكس به‌كار می‌رفت. اما اكنون در خودروهای ارزان‌تر هم وجود دارد و می‌توانید از آن استفاده كنید.



نرم‌افزارهای اپل كارپلی و اندروید اتو
كارپلی ساخت شركت اپل (CarPlay) و اندروید اتو (Android Auto) شركت گوگل، دو سامانه‌ای هستند كه به شما اجازه كنترل آسان برخی نرم‌افزارهای گوشی هوشمند را با استفاده از نمایشگر سامانه سرگرمی/ اطلاع‌رسانی (infotainment) می‌دهند. با استفاده از این دو فناوری می‌توانید عملكردهایی مانند پخش صوت و رهیابی را هم به وسیله نقلیه‌تان اضافه كنید. همچنین این سامانه‌ها جلوی حواس‌پرتی رانندگان را هم می‌گیرند. خودروسازان این دو سیستم را در خودروهای مدل سال ۲۰۱۶ به بعد قرار دادند.



آینه مات‌شونده خودكار
گاهی‌اوقات شب‌ها ممكن است چراغ‌های جلوی خودروی پشت سر شما، بسیار پرنور باشد و نور آن چشم‌هایتان را اذیت كند. آینه‌های مات‌شونده خودكار (Auto-Dimming) با كمی تیره‌كردن سطح آینه دید عقب، این مشكل را برطرف كرده و از انعكاس شدید نور چراغ‌های خودروی پشت سرتان كم می‌كند. این ویژگی پیش از این در خودروهای لوكس وجود داشت اما در حال حاضر به یكی از امكانات خودروهای استاندارد تبدیل شده است.



پارک خودکار
یك سامانه پارك خودكار كه بیشتر فرآیند پارك را با رایانه كنترل می‌كند، از اضطراب راننده می‌كاهد. البته تمام سامانه‌های پارك خودكار تعبیه شده در تمام خودروها یكسان عمل نمی‌كنند و همیشه پارك موازی یا عمودی ارائه نمی‌دهند. در برخی خودروها، پدال‌های گاز و ترمز خودكار بوده اما خودروهای دیگر این عملكردها را تحت كنترل راننده گذاشته‌اند. این سامانه‌ها نسبتا جدید است، اما شما می‌توانید آنها را در برخی خودروهای لوكس قدیمی‌تر هم ببینید.



نمایشگر نقطه کور
 نمایشگر نقطه كور با استفاده از حسگرها می‌تواند هر وسیله نقلیه‌ای  را كه در پیرامون خودرویتان قرار می‌گیرد شناسایی كند. یك چراغ روی آینه بیرونی یا داخلی خودرو قرار می‌گیرد و هر زمان وسیله نقلیه‌ای در نقطه كور خودرو قرار گرفت، روشن می‌شود و به شما هشدار می‌دهد. همچنین وقتی سیگنال‌دهی این حسگرها را فعال كنید، خودرو با نزدیك شدن وسیله نقلیه دیگر و قرار گرفتن در نقطه كور، سیستم هشدار صوتی خود را به‌كار می‌اندازد. نمایشگر نقطه كور ابتدا در خودروهای لوكس و تجملی تعبیه شد. اما از سال ۲۰۰۰ میلادی به بعد در بیشتر خودروها به‌كار گرفته شد.



چراغ‌های جلوی اچ‌آی‌دی یا ال‌ای‌دی
خودروسازان بیش از پیش در حال تعویض چراغ‌های رایج هالوژنی جلوی خودروها هستند و آنها را با چراغ‌های اچ‌آی‌دی (HID) یا زنون (لامپ تخلیه شدت بالا) و ال‌ای‌دی (LED) عوض می‌كنند. این چراغ‌های جدید ابتدا در دهه 1370/ ۱۹۹۰ روی خودروهای لوكس پدیدار شدند و تا به امروز در این خودروها وجود دارند. این چراغ‌ها علاوه بر این‌كه ظاهر خودرو را زیبا می‌كنند، بلكه می‌توانند جاده را در تاریكی شب به خوبی روشن كنند. از سال 1395/ ۲۰۱۶ تاكنون وسایل نقلیه بسیاری از این نوع چراغ‌ها استفاده كرده‌اند.


تهویه‌های صندلی‌ها
این تهویه‌ها، صندلی‌ها را با فرستادن هوای خنك به پشت صندلی‌ها، خنك نگه‌می‌دارند یا می‌توانند هوای گرم خودرو را گرفته و به جایی دیگر منتشر كنند. این فناوری را تا چند سال گذشته می‌توانستید در خودروهای لوكس ببینید. اما امروزه به یكی از فناوری‌های بیشتر خودروها تبدیل شده است.